בנושא
בכרם
חדשות
 
יש לי דג / אסף להד
בביכורים מאז כ"ג אדר ב´ ה´תשס"ה

זה התחיל כהגיג חביב בעקבות הדג שלי שמתנהג קצת מוזר ומסתכל למעלה כל הזמן (ולא, הוא לא נוגע באוכל...), המשיך בבדיחות מה לנוכח הליכי "גיור קפיצה" מהירים שאושרו לאחרונה בבית המשפט, והסתיים בתובנה חשובה לאור זה הקטע מן המקורות:

"אדם נברא בערב שבת. ולמה נברא באחרונה? שאם תזוח דעתו עליו - אומר לו: יתוש קדמך במעשה בראשית" (תוספתא סנהדרין ח', ד')

 

יש לי באקוואריום דג

ואני ממנו קצת מודאג

מאחר ומזה חודשיים

הדג למרום נושא עיניים

 

אמנם לסירוגין, עיניו,

נושאות מבטם אל האב.

אבל אני ממש מודאג,

במיוחד לקראת בוא הֶחג.

 

כי מה אם יתברר

שהדג "בתשובת קפיצה" חוזר,

ועלי להתאים את טיב הכשרות

לדרישותיו של בן המרדות.

 

ובכלל ,מי מכשיר מזון דגים,

מי הבד"ץ והיכן הרבנים?!

ומהיכן אמצא (תוך חודש) ומהר

אוכל דגים, שלפסח כשר?

 

שהרי דגים מאמינים,

שלִשְׁמָיַא פניהם נושאים,

בלא קול – נושאים תפילתם,

ולזכותי, מה אומר אני, הקטן.

 

והכי מכל חוֹרֶה לי,

מה אענה לִטְרוּנִיָת הדג,

אם יאמר ויטיח למולי,

כבר בבריאתי – קדמתיך ביום אחד...

 



אמונה

© כל הזכויות ליצירה שמורות לאסף להד
חתום מנוי על היוצר       עשה /בטל מנוי
שלח לחבר   הדפס יצירה   שמור
הוסף לרשימת היצירות שאהבתי


שלח מסר ליוצר דרג יצירה הוספת תגובה
 
 
כ"ג אדר ב´ ה´תשס"ה  
שאלת מיהו יהודי היא שאלה כבדת משקל, ואני לגמרי לא בטוח שזלזול בדרך חיים שונה משלך עוזרת לפתרה. אכן, רוב העם היהודי אינו אורתודוכסי. חז"ל הגדירו יהודי כמי שאינו עובד עבודה זרה (הגדרה כללית למדי(, והגיור של רות המואביה היה שיא עולמי בקפיצות לגובה. תרבות, אורך רוח ודרך ארץ מקרבים הרבה יותר מלעג וש
כ"ג אדר ב´ ה´תשס"ה  
חץ.
כ"ג אדר ב´ ה´תשס"ה  
למה לא הומלץ?
אני חושב שהגיור הרפורמי יפגע אנושות ביהדות.

כתבת ממש מצחיק.
כ"ג אדר ב´ ה´תשס"ה  
למיטב זכרוני, רות המואביה לא "קפצה" לחו"ל בכדי להתגייר ולחזור לארץ. (כוונתך בוודאי לשאלת מרכז החיים וכו´ שעלו בפסק הדין, אבל השאלה היא בכלל אחרת לשיטתי, כמפורט להלן).
תהליך הגיור הינו נושא רציני וסבוך שלא כאן המקום לדון בו, וכן, הליך מתחכם שכל תכליתו עקיפת הסמכות הנוהגת בישראל
כ"ג אדר ב´ ה´תשס"ה  
שלא יהיו אי הבנות- אני לא בעד גיור רפורמי. אני גם לא חסיד גדול של טריקים משפטיים. אני כן חושב שבחינה מעמיקה של אוסף חוקי הגיור לאור המעט הידוע לנו על היהדות הקדומה, היה מדלל כמה מהם. לכן הבאתי את דוגמתה הקיצונית של רות המואביה. גישתה של היהדות היתה תמיד מתבדלת, לכן איננו ולא נהיה מסיון, אבל דרך הייס
כ"ג אדר ב´ ה´תשס"ה  
ורים שמעבירים גרים בבתי הדין הרבניים היא קשה ולעיתים משפילה. יאושם של חלקים נרחבים מן העם היהודי מן הגישה המתבדלת והשמרנית- הוא שהקים את התנועות הרפורמית והקונסרבטיבית. אני מייחל לימים בהם יהיו רבנים בשיעור קומה כתנאים והאמוראים, והיהדות תחזור להיות דת חיה, בה דורשים הלכות בבתי המדרש, ועושים סיג לתורה. עד אז אני לא מופתע מכל מני וריאציות כאלה ואחרות, משפטיות או לא. אני גם לא לועג למי שבוחר בדרך שונה משלי,כי אני יודע שלא עשיתי הכל כדי להציג לו את כל היופי שבדרך זו.
כ"ג אדר ב´ ה´תשס"ה  
מאחר וחצי מהתשובה הקודמת שלי "נעלמה" על ידי המחשב, אבקש רק להפנות לקטע קצר בשאלת מיהו יהודי, מתוך: http://lib.cet.ac.il/Pages/item.asp?item=7088 שאומר כך:
"על-פי הסקר של ה-National Jewish Population, גודלה של האוכלוסייה היהודית בארצות הברית כיום הוא 5.2 מיליונים. אבל ה-San Francisco
כ"ג אדר ב´ ה´תשס"ה  
וכשאתה אומר "אנחנו המאמינים בהשגחה עליונה" למי אתה מתכוון? ומי לא מאמין (לשיטתך הבדוקה)? זו אמונתי בהשגחה העליונה שחלקה לי מעט צניעות.
כ"ג אדר ב´ ה´תשס"ה  
בכל מקרה, לאור המשך דבריך, אשאלך האם נתקלת בבתי הדין לגיור בישראל בשנה האחרונה?!
בשנה האחרונה הועברה הסמכות העליונה על בתי הדין לגיור לידי הרב דרוקמן אשר בסיועו של הרב אביאור הי"ו הצעידו את תהליכי הגיור קדימה שנות דור. מחד, ישנה פתיחות גדולה לקירוב גרי צדק בשונה מהעבר, ומאידך, עדיין נותרה ההקפ
כ"ג אדר ב´ ה´תשס"ה  
דה על הוראות תהליכי הגרות כראוי.
קצפי לא יצא על עצם סמכות היהדות הרפורמית לגייר בחו"ל (סמכות, שכידוע, מוכרת על ידי רשויות המדינה). קצפי יצא על מתן ההכשר לעקיפת חוקי המדינה, מטעמים שבהשקפת העולם של שופטי בית המשפט (ישנם דוגמאות מדהימות שונות ומשונות לחוסר האחידות בפסיקה בנושאי דת ומדינה - תוך שימוש בעקרונות משפטיים שונים בכל פעם בהתאם לתוצאה המבוקשת בפסק הדין. אבל זה כבר עניין לדיון אקדמי-משפטי-פוליטי-מדעי המדינה עצמאי).
כ"ג אדר ב´ ה´תשס"ה  
"וכשאתה אומר "אנחנו המאמינים בהשגחה עליונה" למי אתה מתכוון? ומי לא מאמין (לשיטתך הבדוקה)? זו אמונתי בהשגחה העליונה שחלקה לי מעט צניעות."
כל שאמרתי שמאחר ואני מאמין בהשגחה העליונה, לכן לא אחזור על מה שכתבתי אלא אקצר. לא אמרתי שאינך מאמין, מאחר ואינני מכיר אותך.
סבלנות...
יש אנש
כ"ג אדר ב´ ה´תשס"ה  
ים שלא כותבים כל כך מהר (פרקינסון, רמטיזם, סתם זיקנה וחלישות הדעת... (: ).
שבוע טוב
כ"ג אדר ב´ ה´תשס"ה  
מסכים שבית המשפט לעיתים נוטל לעצמו חופש רב בפירוש הנורמה הנדרשת, לשיטתם. בהקשר זה, אני שמח עד מאד על חיי במדינה דמוקרטית- בה הרשות השופטת יכולה לאזן ולבלום את המחוקקת. אני מוכן לקבל את חוקי המשחק האלה בשמחה, כי כל אלטרנטיבה אחרת גרועה יותר. מה שאני אמרתי- עלינו להציג אלטרנטיבה מאירת עיניים. אז כבר י
כ"ג אדר ב´ ה´תשס"ה  
פחתו מספר הפונים לסעד בבתי המשפט.
כ"ג אדר ב´ ה´תשס"ה  
קנאת סופרים תרבה חכמה, והכל לשם שמיים הא?
:))
כ"ג אדר ב´ ה´תשס"ה  
צריכים להיות ברורים. שפיטה בקולע את החץ ואח"כ מציב את המטרה בהתאם... לא נראה לי שזה משחק בהתאם לכללים.
מה לעשות, אם המקרה היה הפוך, אני לא בטוח שבית המשפט היה נוטה להתערב באותה מידה (על סמך אותם כללי משחק, משפטיים ואחרים).
כ"ג אדר ב´ ה´תשס"ה  
לא הבנתי מה אתה רוצה מרות ,
גיורה כשר למהדרין !
כ"ג אדר ב´ ה´תשס"ה  
כללי המשחק חייבים להיות ברורים- זה נכון. חייבת להיות הוגנות של כל הצדדים במשחק- זה נכון מאד. חייבים להיות מעולים, בלי קשר לסביבה השלטונית- חובה!
כ"ג אדר ב´ ה´תשס"ה  
גיור כשר למהדרין, בהחלט.מה שרציתי להגיד הוא שאני לא בטוח שהיא היתה מצליחה להצטרף לשורותינו היום.
כ"ג אדר ב´ ה´תשס"ה  
לצערי הבאת את גיורה של רות בתור דוגמא לגיורי קפיצה (תגובתך הראשונה) ולא היא ,גיורה הוא גיור כשר למהדרין וודאי שהיה מתקבל גם היום ובכלל ממנו לומדים חז"ל הרבה מהילכות גרות וגיורה הוא גיור לדוגמא,לכן אני מבקש שתחזור בך ותוציא את רות מהדיון,
כ"ג אדר ב´ ה´תשס"ה  
גיורה של רות אינו גיור קפיצה, על זה אין ביני ובין מי מכם שום ויכוח. שלחת אותי לעשות שיעורים על תגובתי הראשונה, ואכןבלהט הכתיבה אמרתי שגיורה הוא שיא עולמי וכו´, וכנראה הייתי פיוטי מדי. עם זאת, הכנסתי אותה לדיון מסיבה אחרת, ולכן ראוי לה גם ראוי שתשאר בו:
הלא על מה נורו חיצים שנונים? על העובדה ש
כ"ג אדר ב´ ה´תשס"ה  
כ"ג אדר ב´ ה´תשס"ה  
כ"ג אדר ב´ ה´תשס"ה  
..על העובדה שאנשים מצאו לבסוף איזו פרצה. אבל לו רות היום בת של עובדת פיליפינית, אשר גדלה כל חייה בארץ, ומצאה בעל , והוא עדיין חי (קצת שונה מן המקור המקראי), והיתה באה- מפאת אימת הגירוש ואומרת בבית הדין הרבני שאינה רוצה לעזבנו, וחייה חיינו- זה היה מזיז משהו למישהו? לא!
אל לנו שנלין על פרצות בחוק.
כ"ג אדר ב´ ה´תשס"ה  
פרצות אלה הן בהחלט מראה מצויינת על איך רואים אחרים את אורח החיים והחברה האורתודוכסית. טוב נעשה אם נקשיב. (לא חייבים לקבל כל הערה). אותה רות נוכחית כנראה היתה מועמדת לגירוש עד שאיזה כתב נלהב מערוץ מסחרי היה מביא את סיפורה סוחט הדמעות. במצב זה בו אנשים מרגישים שאין חסד אלא רק דין- (בין אם הרגשתם נכונה או לא) פלא שיש קפיצות? הייתי מבין אם רות היתה קופצת לחו"ל. לא הייתי חי עם זה טוב, אבל הייתי מבין.
כ"ג אדר ב´ ה´תשס"ה  
לא היה לה רווח של נישואין עם אזרח ישראלי וקבלת אזרחות ישראלית עם גיורה מכח חוק השבות. כל מה שהיה לה , היה דבקות בכלתה (בודאי לפי המדרש שרות היתה ביתו של מלך מואב, אבל זה כבר סיפור אחר) והליכה אחריה.
היא לא היתה "סיפור סוחט דמעות של כתב בערוץ מסחרי".
כ"ג אדר ב´ ה´תשס"ה  
שוב,לצערי אתה גורם עוול לרות שהיתה צדקת ואילולי גיורה הכשר לא היתה יכולה להפוך לאמה של מלכות (מלכות בית דוד ומשיח לעתיד לבוא)
לצערי אתה משרבב את שמה כאשר הדבר אינו מתאים ואינו נחוץ,מה מפריע לך בסיפור שלך על העובדת הזרה להכניס שם של אישה אחרת ? איזה קשר יש לרות לענין? איך אתה משווה מי שעזבה את כל רכ
כ"ג אדר ב´ ה´תשס"ה  
ושה כדי להידבק בעם ישראל ללא שום אינטרסים למי שאינטרסים הם
מילה קטנה עליה?

לעצם הענין של החוק ועוילותו והקישור בין יהדות עם כל העומק והקדושה שיש במילה הזאת לבין להפוך את הגיור כפרוצדורה לקבלת אזרחות ישראלית ,לא זה המקום לדון בכך (באמצע היצירה של אסף) רק רציתי למחות כפי שכתבתי בהתחלה וכל טוב,
כ"ג אדר ב´ ה´תשס"ה  
תודה לכם על שהפכתם בדיוניכם את היצירה הזו שלי, ליצירה הכי נצפית שהיתה לי מעולם (:
תודה רבה
כ"ד אדר ב´ ה´תשס"ה  
לנחו2 / אורח/ת בביכורים
המעבר לשדות מואב- בגלל רעב.
החזרה משדות מואב- כי ה´ נתן לחם לעמו. לי זה נשמע אינטרסנטי למדי...(רות- פרק א)
וחוץ מזה, אם אותה רות היתה, למשל , גרמניה. ונגיד היו לה ייסורי מצפון על מה שסבא שלה עשה בשואה. והיא היתה באה לבית הדין הרבני, ומבקשת להשאר איתנו. כמה שנים הגיור היה לוקח לה???
על זה אנ
כ"ד אדר ב´ ה´תשס"ה  
המשך - לנחו2 / אורח/ת בביכורים
י מדבר. על העיקרון ולא על הפרטים. eybe
כ"ד אדר ב´ ה´תשס"ה  
לנחו2- המשך / אורח/ת בביכורים
מעבר לשדות מואב- כמובן לא קשור לרות. הבאתי אותו רק כדי להראות שאינטרסים לא היו מילה גסה גם בימי אבותינו. החזרה- כי הבצורת הסתיימה נראית לי קשורה לאינטרסים.
ולגבי המדרש שרות היתה ביתו של מלך מואב- מי אני שאתווכח עם חז"ל, אבל אשמח אם תביא מקור קדום יותר (נגיד-מגילת רות). ככל שהמקור יותר מאוחר-
כ"ד אדר ב´ ה´תשס"ה  
המשך - לנחו2- המשך / אורח/ת בביכורים
ומוסיף יותר פרטים על המקור הקדום- מאבדים באיזה מקום את התום של המקור הקדום (וזו הרגשה שלי אישית בלבד). eybe
כ"ד אדר ב´ ה´תשס"ה  
והגיג אחרון בנושא שאתם העלתם: נושא האינטרסים.
אלימלך ונעמי באו לשדות מואב בשל אינטרסים כלכליים טהורים. לפי המדרש שנחו2 מביא, לא זאת בלבד שעל המהגרים החדשים, בעלי דת שונה, לא היתה סכנת גירוש, אלא שאפילו הטובות מבנות הארץ היו מוכנות לקשור את חייהן בחיי המהגר. אם רק נלמד קבלת אדם כזו, קבלת הזר (גם אם
כ"ד אדר ב´ ה´תשס"ה  
אינו אורתודוכסי מספיק לפי דעתך המלומדת) ואנושיות כזו- כבר נקרב מאד לימות המשיח. כמו שאתם ודאי מבינים, דעתי היא שמגילת רות מציבה בפנינו מראה מכוערת, לא נעימה, של גזענות, אטימות,והתנשאות.
אהבתי את הטיעון המתחסד על האינטרסים של הפיליפינית. תודה.
כ"ד אדר ב´ ה´תשס"ה  
צר לי על טעות שנפלה בשל copy paste לא מוצלח:
" לפי המדרש שנחו2
מביא...המהגר" צ"ל:
לא זו בלבד שעל המהגרים החדשים בעלי דת שונה לא היתה סכנת גירוש, אלא שע"פי המדרש שנחו2 מביא הטובות מבנות הארץ היו מוכנות לקשור את חייהן בחיי המהגר.
כ"ד אדר ב´ ה´תשס"ה  
נושא הגיור קשור להמרת דת ובעקיפין לקבלת אזרחות מכח חוק השבות.
נושא קבלת הזר - קשור לחוק הכניסה לארץ ולזכות ישיבה זו.
אלימלך ונעמי שבאו לשדות מואב באו כמהגרים לארץ זרה, כיהודי הנודד הנצחי.
הם מעולם לא ביקשו להמיר את דתם שם, ומדינת מואב לא הוגדרה כמדינה לבני דת/ לאום אחד.
הדיון כאן, הינו בשאלת קבל
כ"ד אדר ב´ ה´תשס"ה  
כ"ו אדר ב´ ה´תשס"ה  
נראה לי שהדיון במסגרת הזו (הערות ותגובות על שיר) מיצה את עצמו, אפשר לפתוח שרשור בענין בפורום.
לגופו, רשמתי שיש כאן 2 עניינים שעורבו, היחס לגר צדק (המבקש להמיר את דתו) והיחס לגר תושב (המבקש לשמור על דתו אך לגור במדינתנו). הדברים, למיטב ידיעתי, נדונים בחוקים שונים גם בחקיקה בישראל (חוק האזרחות וחוק ה
כ"ו אדר ב´ ה´תשס"ה  
שבות).
וכמו שאמרתי, נראה לי שהגיע הזמן לסיים את הדיון ולהעבירו לפורום.
תודה
כ"ט אדר ב´ ה´תשס"ה  
למדתי היום חידוש, שגם אוכל לחיות אכן צריך להיות כשר לפסח. חשבתי לתומי שזו בדיחה, עד שראיתי את עדכון הכשרות כאן ב"כיפה" ב: http://www.kipa.co.il/upload/users_files/1118.PDF
תחת הסעיף "הערכות לפסח תשס"ה" ותת סעיף: מזון לחיות מחמד.
מה שאומר, שתמיד יש מה ללמוד.......
פסח כשר
כ"ט אדר ב´ ה´תשס"ה  
ושמח
 
כיפה בפייסבוק כיפה בטוויטר תוסף חדשות כיפה לכרום כיפה מאחורי הקלעים אפליקציית חדשות כיפה לאיפון אפליקציית חדשות כיפה לאנדרואיד