בנושא
בכרם
חדשות
 
מוצאי / שירת טל
בביכורים מאז י´ תשרי ה´תשפ"א


אַחֲרֵי קִדּוּשׁ לְבָנָה
מְמַהֲרִים לְהַבְדִּיל
בֵּין מַלְאָךְ לְאָדָם
לִשְׁתּוֹת יַיִן
עוֹד בְּבִגְדֵי לָבָן
לְהִזָּהֵר שֶׁלֹּא יְטַפְטֵף
מוֹשְׁכִים אֶת הַקֹּדֶשׁ
עוֹד מְעַט
אֶל תּוֹךְ הַחוֹל
בּוֹרֵא מְאוֹרֵי הָאֵשׁ
שֶׁדָּלְקָה עוֹד מֵאָז
לִפְנֵי שֶׁהִתְכַּפַּרְתָּ

(וְנִהְיֵיתָ בְּרִיאָה חֲדָשָׁה
אַךְ הַאִם הִיא אַתָּה
כְּשֶׁצָּרִיךְ לָלֶכֶת כָּךְ
עַל קְצוֹת הָאֶצְבָּעוֹת
עוֹד יְחֵפִים
לְהִתְבּוֹסֵס בְּקוֹל שׁוֹפָר)

לַשָּׁנָה הַבָּאָה
בִּירוּשָׁלַיִם הַבְּנוּיָה
עִם שְׂעִירִים מִשְׁתַּלְּחִים
וּלְשׁוֹן זְהוֹרִית
בְּלִי אָשַׁמְנוּ בָּגַדְנוּ
חָזַרְנוּ הִתְפַּלַּלְנוּ דָּמַעְנוּ
רַק כֹּהֵן גָּדוֹל
שֶׁכָּךְ הָיָה מוֹנָה
אַחַת וְאַהֲבָה
שְׁתַּיִם וְחֶמְלָה
שָׁלוֹשׁ וְקַבָּלָה
עַצְמִית.

(קִיקָיוֹן בֶּן יוֹמוֹ
זָכָה לְרַחֲמֵי הַנָּבִיא
לִי הָאֱלֹהִים מוֹחֵל
וַאֲנִי לְעַצְמִי
בְּעִצּוּמוֹ שֶׁל יוֹם
סָלַחְתִּי כִּדְבָרַי?)



יום כיפור

© כל הזכויות ליצירה שמורות לשירת טל
חתום מנוי על היוצר       עשה /בטל מנוי
שלח לחבר   הדפס יצירה   שמור
הוסף לרשימת היצירות שאהבתי


שלח מסר ליוצר דרג יצירה הוספת תגובה
 
 
י"א תשרי ה´תשפ"א  
כ"כ יפה כתוב בעדינות ורגישות. אשתדל לחזור בהמשך לקרוא ביותר התעמקות. תודה!
י"ב תשרי ה´תשפ"א  
ממש הצלחת לתצת פה את המעבר הזה מהקודש לחול בצאת יום הכיפורים. את ההתחדשות, את הפחד שההתחדשות הזו תתמוסס.
והסוגריים בסוף.
איזה יופי, תודה על זה
י"ב תשרי ה´תשפ"א  
וקראתי יותר בעיון, וזה מקסים. לדעתי ראוי להמלצה.

השורות האלה:

בְּלִי אָשַׁמְנוּ בָּגַדְנוּ
חָזַרְנוּ הִתְפַּלַּלְנוּ דָּמַעְנוּ
רַק כֹּהֵן גָּדוֹל
שֶׁכָּךְ הָיָה מוֹנָה
אַחַת וְאַהֲבָה
שְׁתַּיִם וְחֶמְלָה
שָׁלוֹשׁ וְקַבָּלָה
עַצְמִית.

ריגשו אותי במיוחד. אפשר לדמיין זאת.. ובכלל כל השיר מרגיש לי מאוד יפה, מגובש ואסוף. את מאוד מוכשרת.


5

י"ב תשרי ה´תשפ"א  
תודה לכן, שימחתן מאוד :)
י"ג תשרי ה´תשפ"א  
נהנתי מאוד, להבדיל בין מלאך לאדם זה רעיון גאוני!
סליחה על השאלה, אבל למה 'בלי אשמנו בגדנו'? הרי גם במקדש התוודו...
י"ג תשרי ה´תשפ"א  
נדמה לי שלעתיד לבוא כבר לא נצטרך לאשמנו בגדנו מהבחינה שנהיה טובים מהיסוד כך שלא נחטא. לא?
י"ד תשרי ה´תשפ"א  
הוידוי של יום כיפור הוא דאורייתא, שלושה וידויים של הכהן הגדול, אחד על עצמו (על הפר שלו), אחד על הכהנים (ג"כ על הפר שלו), ואחד על כל העם (על השעיר לעזאזל).
י"ד תשרי ה´תשפ"א  
לעתיד לבוא. שיבנה בית מקדש שלישי
י"ד תשרי ה´תשפ"א  
עדיין נתודה. אולי לא באינטנסיביות כזו כמו עכשיו (עשרה וידויים), אבל כן...
י"ח תשרי ה´תשפ"א  
אני חולקת על מרים, לענ"ד גם לעתיד לבוא בני אדם יהיו בני אדם, ונמשיך לחטוא, ונמשיך להתוודות.
כמו שאמרת, הכהן היה מתוודה, העם היה די פאסיבי וצופה מהצד ביום הכיפורים. כשאני קוראת את סדר העבודה, אני מנסה לדמיין את המעמד המלא יראה, הוד ושמחה. כל כך ברור לנו שה' סולח, אמת מה נהדר היה מראה כהן, התכפר לנו, מחול לנו. לא מקום שמתעסק בהכאה על חטא, אלא מקום שמתעסק בכפרה, במחילה, ומסוגל לקבל את עצמו כפי שהוא כל השנה, אדם לא מושלם, שמנסה להתקדם.
כשכתבתי "בלי אשמנו בגדנו", התכוונתי יותר לתנועה הנפשית, שהלוואי שתשתנה. יכול להיות שאפילו לא צריך לחכות לבית המקדש בשביל זה ;)
י"ח תשרי ה´תשפ"א  
עליי כי לא אמרתי את מה שאמרתי מתוך ידיעה של ממש. אני לא בקיאה בכתובים שבספרי היהדות. זה היה בגדר תהיה.

ושאלה- ממה שאני מכירה ויודעת (ממה ששמעתי או קראתי. לפחות ממה שאני זוכרת..) לעתיד לבוא לאחר שיבוא משיח ויתרחש תיקון העולם, מספרים שלא יהיה רע שיצר הרע, השטן, יושמד. אני טועה? אם כן (וגם אם לא) אשמח לשמוע מאיפה באה לך המחשבה שנמשיך לחטוא (ולכן נאמר וידוי)?

תודה
י"ח תשרי ה´תשפ"א  
"ופליגא דשמואל דאמר, אין בין העולם הזה לימות המשיח אלא שעבוד מלכויות בלבד"

שמואל חולק על ר' יוחנן שאומר שהטבע והמציאות ישתנו לחלוטין (מדבר על התגשמות נבואות שהוא מפרש כפשוטן, וכביכול לא מסתדרות בפשט עם הטבע כפי שאנחנו מכירים אותו כיום). שמואל גם חולק על רבי שמעון בן אלעזר, שאומר שלעתיד לבוא לא תהיה בחירה חופשית, כי הטוב של השי"ת יהיה כל כך גלוי ולכן כולם ירצו לעבוד את ה' וזה לא יגיע מתוך בחירה חופשית, לכן יתבטלו המושגים של זכות וחובה, יהיה אסור להתגייר ועוד השלכות. הדעה של רשב"א אולי דומה למה שהצגת, אם יש לך מקור לכך שלעתיד לבוא יתבטלו היצר הרע והשטן - אשמח לשמוע.
זו סוגיה מורכבת שאני לא מספיק מבינה בה, אם זה מעניין אותך - כדאי לשאול חכמים ומבינים ממני :)
י"ח תשרי ה´תשפ"א  
אז זה מדרש, ואפשר להבין אותו בכמה דרכים. בכל אופן, אלו ואלו דברי אלוקים חיים, ואין לנו דרך לדעת באמת מה יהיה לעתיד לבוא...
י"ח תשרי ה´תשפ"א  
אבל מאוד אהבתי את דבריו של ר' שמואל. מאוד מעניין ומשמח אם כך באמת יהיה. ביטול הבחירה החופשית, זה נשמע לא טוב. וכן שהכל יהיה מושלם. לא הכרתי את הסברה שלו, אז תודה.

איזה מדרש את מתכוונת תוכלי להראות לי (מדרש סוכה נ"ב שאמרת)?
י"ח תשרי ה´תשפ"א  
י"ח תשרי ה´תשפ"א  
"דרש רבי יהודה: לעתיד לבא מביאו הקב"ה ליצר הרע ושוחטו בפני הצדיקים ובפני הרשעים. צדיקים נדמה להם כהר גבוה, ורשעים נדמה להם כחוט השערה. הללו בוכין והללו בוכין, צדיקים בוכין ואומרים היאך יכולנו לכבוש הר גבוה כזה? ורשעים בוכין ואומרים היאך לא יכולנו לכבוש את חוט השערה הזה? ואף הקב"ה תמה עמהם" (סוכה נ"ב)
י"ט תשרי ה´תשפ"א  
לא נראה לי שהכרתי
י"ט תשרי ה´תשפ"א  
יהיה עוד יותר מעניין לשמוע את הפירושים השונים למדרש אם תוכלי לצרף כאן (?)
י"ט תשרי ה´תשפ"א  
שירת טל, התרשמתי, את ממש תלמידת חכמים!
דרך אגב, איזכרתי את השיר שלך באחד השירים שלי, אני מקווה שאת לא כועסת... ;)
כ"א תשרי ה´תשפ"א  
איזה כייף שיש נשים כאלה. הלוואי עליי (אני כמעט ולא לומדת תורה ב10+ שנים האחרונות)
כ"א תשרי ה´תשפ"א  
באמת שקטונתי, רק זכרתי רעיון כללי ומילות מפתח, וחיפוש קצרצר בגוגל העלה את המקורות המדוייקים.

גדיאל, למה שאכעס? בשמחה, זה ממש מחמיא. מקווה לחפש את האזכור כשיהיה לי קצת יותר זמן ;-)

מרים, אני לא זוכרת משהו ספציפי, זה פשוט מדרש, וכמו כל מדרש - אפשר להבין אותו בכמה רבדים. מאמינה שגם כאן גוגל יוכל לעזור ולהביא כיווני מחשבה/ רעיונות לספרים שכדאי לפתוח ולעיין בהם. סליחה, פשוט ערב חג אז אין לי כ"כ פנאי לחפש בעצמי.

פתקא טבא וחג שמח 🙂🌸
 
כיפה בפייסבוק כיפה בטוויטר תוסף חדשות כיפה לכרום כיפה מאחורי הקלעים אפליקציית חדשות כיפה לאיפון אפליקציית חדשות כיפה לאנדרואיד