בנושא
בכרם
חדשות
 
נצא השדה / צפור אחוזת קסם
בביכורים מאז ז´ תשרי ה´תשפ"א

הַצֵּל מְשַׁנֶּה כִּוּוּן

אֵדֵי עֲיֵפוּת שֶׁל מִנְחָה

מַהְבִּילִים מֵהַמַּחְזוֹר

וֶאֱלֹקִים שׁוֹלֵחַ שׁוּב אֶת נִינְוֵה

לְהַחְזִיר אֶת יוֹנָה בִּתְשׁוּבָה.

שׁוּב הֵם מְנַסִּים לִבְרֹחַ מֵהַגּוֹרָל, שׁוּב

לְהַמְשִׁיךְ וְלַחְטֹא

עַד הָרֶגַע הָאַחֲרוֹן, שׁוּב

יוֹם אֶחָד לִפְנֵי מִיתָתָם

אוּלַי לֹא

יָבִין אֶת הַמֶּסֶר.

 

תַּחַת צִילִיָּה בֶּחָצֵר

הֵם בּוֹנִים עָלָיו

עִיר

מִחוּץ לְסֻכָּתוֹ

כְּשֶׁהוּא נָמֵק מוּלָם עִם כָּל הַצִּבּוּר

בְּסַנְדָּלִי חֵטְא הַקִּיקָיוֹן

אַרְבָּעִים יוֹם, לִרְאוֹת

אוּלַי יָשׁוּב

הַבַּיְתָה



יהודה עמיחי יום כיפור יונה מניין חצר

© כל הזכויות ליצירה שמורות לצפור אחוזת קסם
חתום מנוי על היוצר       עשה /בטל מנוי
שלח לחבר   הדפס יצירה   שמור
הוסף לרשימת היצירות שאהבתי


שלח מסר ליוצר דרג יצירה הוספת תגובה
 
 
ט´ תשרי ה´תשפ"א  
צריכה להתעמק בזה עוד בהמשך ואז אגיב יותר לעומק (או אשתדל) ככה בקריאה ראשונה זה מאוד יפה ומעניין
ט´ תשרי ה´תשפ"א  
של יונה הנביא אני לא מכירה לעומק אז יתכן שאני מפספסת משהו.

זה מאוד יפה שאתה לוקח סיפור תנכי מוכר ונותן לו נגיעה מודרנית. אם זאת לא בטוחה שהבנתי מה אתה אומר בהשוואה הזאת, לכן אשמח להסבר.

נהניתי לקרוא ואהבתי מאוד
ט´ תשרי ה´תשפ"א  
אבל יתכן שזה בגלל שאני לא מכיר את הייחוס המדובר ליהודה עמיחי. ממש אשמח להפניה מדויקת (ואולי קישור, אם אפשרי).

מה שכן עלה בי הוא ההתקוממות (הצפויה) על היפוך התפקידים ב"וֶאֱלֹקִים שׁוֹלֵחַ שׁוּב אֶת נִינְוֵה / לְהַחְזִיר אֶת יוֹנָה בִּתְשׁוּבָה", אבל בחיוך, כלומר, המשכתי לנסות ולשמוע מה אתה אומר. בינתיים, בלי הצלחה גמורה. למעשה אני מניח שעצם ההיפוך הוא משל יהודה עמיחי.

את מה שרצית אתה להביא בשיר הזה חיפשתי במציאות ההווה: מנייני חצר בצל מגפת קורונה. יש פה ציליה, עיר וסוכה, וגם בית בסוף; יש פה נינוה, יונה וציבור; אבל לא לגמרי הבנתי את מי מהם מיקמת איפה בתמונה שציירת. משהו כמו חידת היגיון.

אם לכוון לפי הבית הראשון - אנשי נינוה מנסים שלא לתת ליונה לפגוש את עומק התשובה. הם בונים עיר (בניינים? חיי מסחר / בילוי וכד'?) מול יונה, שעומד עם הציבור (מניין המתפללים?) לסבול מהחום, להתגונן מפני המגפה, והם מחכים לראות אם ישבר וישוב הביתה (לבית הכנסת? לשגרה?).

אבל, לפי זה... מה אמור לקרות בסוף? מה יונה מצפה שיקרה לאנשי נינוה? מה אנשי נינוה מצפים שיקרה ליונה? ואיזה סוף הקב"ה מתכנן לסיפור בפועל? הרבה שאלות.

בקטע פרטי יותר:
"שוב / יום אחד לפני מיתתם" זה מוצלח!
"נצא השדה" היא כותרת מחלק אחר לגמרי של התנ"ך, שזה מפתיע, ומעניין אותי מה התכוונת להכניס בזה. בכל מקרה, לא עלו אצלי חלופות טובות יותר.
יש כמה שגיאות ניקוד - זה לא אמור להיות "בסנדל שלי", נכון?

חתימה טובה, בשורות טובות, ישועות ונחמות בעז"ה!
אלעזר
ט´ תשרי ה´תשפ"א  
אלעזר לי השתייכה הכותרת גם כן להיפוך התפקידים. אוהבת דברים כאלה, מזכיר לי הדדיות וקטעים של השל. שיר מקסים, תודה
י"ד תשרי ה´תשפ"א  
אלעזר, כהרגלך אתה יידע להפוך כל אבן שלי. לא רוצה לענות על כל מה שתהיית, בעיקר כי זה רק יצמצם. רק לומר שידעת לשאול את כל מה שנוקב פה, בעיניי.
תודה רבה על התגובות, שימחתם מאוד :)
ט"ז תשרי ה´תשפ"א  
תיאור מעניין של המציאות והרגשות, תודה
 
כיפה בפייסבוק כיפה בטוויטר תוסף חדשות כיפה לכרום כיפה מאחורי הקלעים אפליקציית חדשות כיפה לאיפון אפליקציית חדשות כיפה לאנדרואיד