בנושא
בכרם
חדשות
 
הפקדתי שומרים? / יהודב
בביכורים מאז כ"ב כסליו ה´תשע"ט

בעזהש"י

על חומותייך ירושלים (הפקדתי שומרים?)

בקצה רחוב יפו, בהצטלבות העיר החדשה והישנה, נופלות אבנים וקמות,

מתות ונעורות - מעשה מכשיר גדול ומגושם. רחוב יפו, עתיר הראווה, והאבנים

קמות לנפול ונופלות לקום, כדי לפשוט ידים שנטהרו לסירוגין

ממימי נטלה וכח גברא.

על יד החומות, צעדים מספר מהמדרגות גורן, פרסומות מכריזות, מרעימות בגרונם -

כאב חומות מונע ע"י עצבי אבנים, שיוצרים מוטוריקה עדינה, דקה מין הדקה. אבנים מוזיקליות שדלגו על ה'קונטרפונקט' של באך, עקפו את המופלאות ביצירותיו של מוצרט, והופיעו אהבת עולם ומורא מקדש. כאב קדוש שכזה נגע באלפי מכוניות שנסעו בתום לב לעמל יומם, עד אשר הוכרחו אי אלו, להסתיר מעט מין האבנים ברעל אוניברסאלי (תחי הנאורות!).

וכשהסירו את הפרסומות וגם ממול לחומות העמידו מפלצת-ברקו

מה יכולתי להבין

הפסקתי להבין



חומות ירושלים

© כל הזכויות ליצירה שמורות ליהודב
חתום מנוי על היוצר       עשה /בטל מנוי
שלח לחבר   הדפס יצירה   שמור
הוסף לרשימת היצירות שאהבתי


שלח מסר ליוצר דרג יצירה הוספת תגובה
 
 
כ"ב טבת ה´תשע"ט  
השתמשת בכמה דימויים יפים ורעיון מעניין, אבל הכל קצת מבולגן לי. יש שתי נקודות ששמתי לב אליהן ורוצה להעלות, לגמרי מתחושתי הסובייקטיבית ולא מחייב שהן נכונות בכלל, מקווה שיהיה לעזר
הראשונה, זה מתחיל כשיר (שורות מובנות והבלחים של חריזה) והופך לקטע. אין בעיה שיצירה תחת הכותרת "שיר" תכלול בתוכה גם קטע או להיפך, רק צריך מעבר ברור יותר, לדעתי. שיהיה מסודר ויזואלית במבנה וברצף הגיוני מסויים. ביצירה הזו בהחלט יש תוכן (-רעיון), רק הצורה (-מבנה ופיסוק) קצת מבולגנת ומקשה עלי להבין את התוכן. אולי תנסה לערוך ולשלוח מחדש/כאן בתגובות?

הנקודה השניה ממש פחות בולטת, לקח לי כמה זמן להבין מה מציק- המשלב הלשוני. רגעים שהשפה הגבוהה נשברת למשלב נמוך יותר וזה קצת תקוע, בעיקר סתם מילות קישור וכד' ("כדי" במקום "לשם" נגיד). אבל זה באמת משהו זניח שאולי מציק לי אישית ולא אומר כלום..

תודה לך!
ואשמח לדיוקים ולשמוע אם מסכימים עם הדברים.
שבוע טוב :)
כ"ח טבת ה´תשע"ט  
לגבי הנקודה הראשונה אין לי מה לעשות, עוד לא ירדתי לעומק ההבדל שבין שיר לקטע... (אם מישהו יכול להסביר לי).
ולגבי המשלב הלשוני אני דווקא אוהב את זה ככה, תודה בכל אופן.
א´ שבט ה´תשע"ט  
הנה מה ש'ניק בלי ראש' כתב לפני שלוש שנים, בנוגע להבדל בין קטגוריות 'שירה' ו'קטע':

"אקדים ואומר שלא אני יצרתי את הקטגוריה הזאת, אבל הואיל ואני עורך הפרוזה והקטעים, אני אחראי על אישורי היצירות שהולכות לשם. אני משתף בהלך המחשבה שלי לגבי הגדרות כאלה ואחרות, מתוך תקווה שזה יהיה לעזר.
----
א. פרוזה - היא טקסט שמספר סיפור. כלומר קטע שמייצג התרחשות. אחת היא לי כמה התרחשות, האם יש דמויות או רק ערפל כללי, וכן על זו הדרך. מבחינתי, מה שמגדיר פרוזה הוא שיש בה התרחשות ויש בה קונקרטיות (אף שאני מוכן לוותר על קצת קונקרטיות).

ב. שירה - היא יצירה שנשענת על אמצעים אמנותיים מסויימים, כמו חריזה, משקל, שבירת שורות, מטאפורות וכדומה.

[לצורך הדיון, שירה היא קטגוריה שיותר מסוגלת להכיל עניינים כלליים. יותר מאשר הפרוזה,שהיא קונקרטית.]

ג. קטע - זוהי סוגה ספרותית שבמקרה אחר הייתי קורא לה ´מסה´, ובנידון דידן - האפשרות להרהר על דברים. קטע לא חייב להכיל התרחשות, ולא אמצעים אמנותיים, אבל הוא כן חייב להיות אמנותי - כלומר לא להיות מאמר, או דבר תורה, או רעיון ריק. יש משמעות לצורה בה הוא מעוצב. זה מכיון ש´ביכורים´ הוא אתר אמנותי (ולפחות, שהמוקד בו האמנות), ולא אתר עיוני. לצורך העניין, הכוזרי לא עובר, אף שיש בו דיאלוג. אנקדוטות, תיאורים, שירים וכדומה, שלאחריהם יש אמירה תוכנית - בהחלט כן."

קישור לשרשור:
https://www.kipa.co.il/community/show/11091948#11093577
ד´ שבט ה´תשע"ט  
תודה
 
כיפה בפייסבוק כיפה בטוויטר תוסף חדשות כיפה לכרום כיפה מאחורי הקלעים אפליקציית חדשות כיפה לאיפון אפליקציית חדשות כיפה לאנדרואיד