בנושא
בכרם
חדשות
 
והבית הזה חרב / אמי 1
בביכורים מאז כ"ג תמוז ה´תשע"ה

א.

כל דור שאינו נבנה בימיו מעלין עליו כאילו הוא החריבו (ירושלמי יומא, פ"א ה"א)

 

וּבַדּוֹר הַזֶּה הוּא חָרֵב אֶלֶף פַּעַם

בְּיוֹם

בְּמִבְזַק חֲדָשׁוֹת אוֹ בְּכוֹתְרוֹת עִתּוֹנִים:

"הַר הַבַּיִת סָגוּר הַיּוֹם לִיהוּדִים,

עֵקֶב זְרִיקַת אֲבָנִים",

בְּשַׂחְנַ"שׁ לֵילִי עַל גַּג הַיְּשִׁיבָה:

"אַתָּה יוֹדֵעַ אָחִי, לֹא מִתְחַבֵּר לְכֹל הַקֶּטַע הַזֶּה

שֶׁל הַדָּם וְהַמִּקְדָשׁ וְהַהַקְרָבָה",

בְּסִיפּוּר חֲוָיוֹת: "תִּשְׁמַע, לֵיל הַסֶּדֶר אֶצְלֵנוּ

זוֹ פָּשׁוּט הִתְעַלּוּת",

בְּשִׂיחַת בִּרְזִיָּה, בְּפוֹסְט בַּפֵייסְבּוּק, בִּדְבַר תּוֹרָה,

בַּחֲצִי הִתְנַצְּלוּת:

לֹא מְזַלְזֵל, בָּרוּר שֶׁזֶּה חָשׁוּב,

אֲבָל מַה דַּעְתְּךָ עַל מִתְוֵה הַגַּז, וְשָׁמַעְתָּ, רוֹצִים

לַהֲרוֹס בָּתִים בְּאֵיזֶה יִשּׁוּב, וְאֶתְמוֹל בַּלַּיְלָה

הָיָה עוֹד פִּגּוּעַ,

שׁוּב.

וּמַה לְגַּבֵּי הַשְּׁכִינָה?

שֶׁתַּמְשִׁיךְ לִישׁוֹן, אוּלַי

עוֹד אַלְפַּיִים שָׁנָה.

 

ב.

בֵּית הַמִּקְדָּשׁ הַשְּׁלִישִׁי לֹא חָרֵב מֵאֲבָנִים

הוּא חָרֵב מִדְּמָעוֹת.

 

מַצְחִיק, כִּי דַּוְקָא הֵן נִשְׁפָּכוֹת כָּאן כְּמוֹ מַיִם:

הַצִּילֵנוּ מֵחֶרֶב וָדֶבֶר, סוּפָה וּמִלְחָמָה

וּמִגְּזֵרוֹת הַפָּרִיץ שֶׁכְּבָר מֵת מִזְּמַן

עַל תַּלְמִידֵי חֲכָמִים מִדּוֹרוֹת קְדוּמִים

עַל קְהִלּוֹת שְׁלֵמוֹת שֶׁנִּמְחוּ בְּפוֹגְרוֹמִים

עַל קֶרַע בָּעָם, עַל יַתְמוּת וְעַל שְׁכוֹל

עַל כְּפִירָה וְעַל עֲקִירָה –

עַל הַכֹּל

חוּץ מֵהַקֹּדֶשׁ, הַהֵיכָל וְהָעֲזָרוֹת

וְהַר צִיּוֹן שֶׁשָּׁמֵם

זֶה יָשָׁן וְזֶה לֹא רֶלֶוַנְטִי הַיּוֹם

וְגַם קְצָת מְשַׁעֲמֵם.

 

ג.

וּמַצָּבֵנוּ הֲרֵי מֵעוֹלָם לֹא הָיָה טוֹב יוֹתֵר

יֵשׁ עוֹד לְאָן לִשְׁאֹף, אֲבָל אָסוּר לְקַטֵּר

וְצָרִיךְ לְהוֹדוֹת כֹּל הַיּוֹם עַל מָה שֶׁיֵּשׁ

וּמָה אַתָּה צוֹעֵק לִי "מִקְדָּשׁ", תִּתְבַּיֵּשׁ

הַדּוֹר לֹא מוּכָן, זֶה לֹא מַתְאִים, וְלָמָּה

אַתָּה לֹא יָכוֹל

כְּמוֹ כֻּלָּם, לִטְמֹן אֶת הָרֹאשׁ

בַּחוֹל.

 

ד.

אוֹמְרִים

שֶׁבַּכְּנִיסָה לִנְיוּ יוֹרְק, זָרוּק קַבְּצָן מִתַּחַת לְגֶשֶׁר

עִם כּוֹבַע מָהוּהַ בַּמָּקוֹם בּוֹ הָיָה פַּעַם כֶּתֶר

חָבוּל וּפָצוּעַ מִכַּף רֶגֶל עַד לָרֹאשׁ,

שֶׁכְּבָר יָבַשׁ הַשֶּׁמֶן שֶׁעָלַיו הָיָה מָשׁוּחַ:

עַל אֶצְבְּעוֹתָיו כְּוִיּוֹת קוֹר,

מַזְכֶּרֶת מִצְּעִידָה בְּשַׁלְגֵי יַעֲרוֹת אַשּׁוּחַ

עַל רַגְלָיו נְשִׁיכוֹת כַּלְבֵי בָּר, מַרְפְּקָיו שְׂרוּטִים מֵאַטְדֵי מִדְבָּר

וְגַבּוֹ יוֹתֵר מִפַּעַם אַחַת כְּבָר נִשְׁבַּר.

וְאִם תִּתְקָרֵב

בְּשָׁעָה שֶׁהוּא מַחֲלִיף תַּחְבֹּשֶׁת אַחַר תַּחְבֹּשֶׁת

תִּשְׁמַע אוֹתוֹ מְמַלְמֵל:

אֲנִי מַאֲמִין בֶּאֱמוּנָה שְׁלֵמָה

בְּבִיאַת יִשְׂרָאֵל.



חורבן מחאה קודש

© כל הזכויות ליצירה שמורות לאמי 1
חתום מנוי על היוצר       עשה /בטל מנוי
שלח לחבר   הדפס יצירה   שמור
הוסף לרשימת היצירות שאהבתי


שלח מסר ליוצר דרג יצירה הוספת תגובה
 
 
כ"ח תמוז ה´תשע"ה  
זה כתוב חזק ומדויק ונוקב. והסוף.

[לא מסכים איתך בכלל, אגב, אני בעבר השני של המתרס. אבל כתבת היטב את הזוית שלך]

מתגעגע
כ"ח תמוז ה´תשע"ה  
פשוט מדהים. אין לי מה להוסיף.
כ"ח תמוז ה´תשע"ה  
לא מסכים עם כל מילה, אבל בהחלט דוקר ומעורר, וזה אחד מתפקדיה של השירה.
כ"ח תמוז ה´תשע"ה  
השיר הזה יפה באופן עוצר נשימה.
אני מתכוונת לזה, מילולית.

אני אפילו לא מסכימה איתך (בעצם לא יודעת מה אני חושבת), אבל אני לא יכולה להכחיש שזה פשוט כתוב טוב.
ממש טוב.

עצם זה שיש לשיר הזה מסר כל כך ברור שהוא כמעט דמגוגי ובכל זאת זה מצליח להיות כל כך נפלא. בהיר שזה בוער בך. הרצף נעים, החריזה כמעט תמיד מדוייקת (עצי אשוח? מה קשור אשוח עכשיו? לא חייבים לחרוז כל דבר), המבנה נכון.

זה נהדר בהרבה צורות, אבל מה שהותיר אותי מתנשפת היה פשוט שזה אמיתי. אמיתי עד העצם, הלב, עד הלב המדמם.

והסוף, גאדד, הסוף.

זהו, נראה לי, למרות שאני יכולה לעוף על השיר הזה לנצח.
הייתי שואלת אותך אם אתה מרשה לי להדפיס ולהראות לכל העולם אבל באמת לא מעניין אותי מה תענה (סתם ברור שמעניין אבל כתבת משהו כל כך יפה, איך תמנע אותו מאנשים?).

תודה לך.
כ"ח תמוז ה´תשע"ה  
ואיךךךךך לא הומלץ?
כ"ט תמוז ה´תשע"ה  
א. הבית האחרון. ענק. מעולה. משפט סיום גאוני, וכל הבית שיר עצום בפני עצמו.
ב. לגבי השאר, טיפה פחות. דווקא עם התוכן אני איתך בכל מילה. דברים נכונים וחשובים (ובוערים) אבל הצורה לענ"ד.. טיפה מאמר. לא יודע להסביר איפה וכיצד בדיוק לשפר אבל למרות החריזה הטובה, נראה שאם מורידים את הפסיחות יתקבל מאמר טוב, קצת פחות שירה.
ג. אם אינני טועה, האשוח לא סתם התחרז, אלא מכון אל צעידות ממושכות ביערות בשואה, בהגליות לסיביר ובפרעות שונות באירופה- צעידה ממושכת בגלות.
ד. האם בשורות: "שתמשיך לישון אולי עוד אלפיים שנה" כיוונת לשיר המסיים בשורה "שוב לאלפים שנה... מי יודע אם לא"? אם כן, כיוונת גבוה, אם לא- כדאי להכיר. אחד השירים היפים ביותר שקראתי בחיי, והמשפיע ביותר (ואני יודע שעל אנשים אחרים גם..).
בכל אופן, תודה רבה.
כ"ט תמוז ה´תשע"ה  
שיר עם כנות, עם כאב ואמת.
כל כך חזק ואמתי. וכתוב יפה כל כך.

ממש נדיר.
תודה עליו.
כ"ט תמוז ה´תשע"ה  
ב´ אב ה´תשע"ה  
שאני רואה את עצמי פטור מלהגיב פה, אבל כיוון שעודלא שיבח את הבית האחרון דווקא, רציתי לומר שלדעתי דווקא הוא הפחות מוצלח. קצת מרוח וקצת מאולץ.
מה שכן, מבחינת הנימה שלו, היא הנימה הנכונה לסיים בה את השיר הזה.

ואם כבר. הפסיחה המשובחת ביותר:

וּבַדּוֹר הַזֶּה הוּא חָרֵב אֶלֶף פַּעַם
בְּיוֹם

השנינות המשובחת ביותר:

בֵּית הַמִּקְדָּשׁ הַשְּׁלִישִׁי לֹא חָרֵב מֵאֲבָנִים
הוּא חָרֵב מִדְּמָעוֹת.

החרוז המשובח ביותר:

[...] וְהַר צִיּוֹן שֶׁשָּׁמֵם
זֶה יָשָׁן וְזֶה לֹא רֶלֶוַנְטִי הַיּוֹם
וְגַם קְצָת מְשַׁעֲמֵם.

הלוואי שגם אני אלמד כמותכם לכתוב ברגש על דברים שהם לא אני.
ברכה והצלחה, נראה אותך כבר.
ב´ אב ה´תשע"ה  
ננסה לענות לכל ההערות והפרגונים. תודה לכל מי שהגיב ופרגן, מאוד חיזקתם.

שלמה - אשמח שתפרט (גם במסר"ש) למה הכוונה שאתה בצד השני של המתרס. אולי יתברר שאנחנו לא חולקים.
ריחו"ש - תודה רבה. את מוזמנת כמובן להראות לאחרים. לגבי עצי האשוח - זה אכן רומז לאירופה הקפואה (ובכלל, אני מאוד אוהב את הפרשנות שהתגלתה לי פתאום, שהפצעים של המשיח במדרש עליו מבוסס הבית האחרון, הם תוצאת הנדודים של עם ישראל), אבל אני מסכים שזה חרוז קצת מאולץ - כי הוא מתחרז עם משפט שלא מתנגן יחד איתו בקריאה.
עודלא - תודה על התגובה והפרגון. לא כיוונתי ולא הכרתי, בהזדמנות...
אלעזר - אכן אמרת. אישית אני חושב שהמשפט הכי חזק בשיר הוא הַדּוֹר לֹא מוּכָן, זֶה לֹא מַתְאִים, וְלָמָּה
אַתָּה לֹא יָכוֹל
כְּמוֹ כֻּלָּם, לִטְמֹן אֶת הָרֹאשׁ
בַּחוֹל.
אבל חוששני שזה משחק מילים שאיש לא הבחין בו. (אולי חוץ מריחו"ש, ובגללו היא תמהה איך הוא לא הומלץ...)
חוץ מזה שאתה כותב הרבה יותר יפה ממני...
 
כיפה בפייסבוק כיפה בטוויטר תוסף חדשות כיפה לכרום כיפה מאחורי הקלעים אפליקציית חדשות כיפה לאיפון אפליקציית חדשות כיפה לאנדרואיד