המלצת העורכים
בנושא
בכרם
חדשות
 
פחד יצחק / ביכור
בביכורים מאז כ"ה חשון ה´תשע"ה

אני מפחד
שהערבים
ירצחו את הילד שלי.

אם היה לאן
הייתי בורח.
מארצי.
ממולדתי.
מבית אבי.
מהארץ שרואים מהגינה בבית אבי
(ביום בהיר).

שבוע שעבר נרצחה דליה
בטרמפיאדה בכניסה לאלון שבות
למחרת עמדתי שם.

הבוקר נרצחו יהודים בבית כנסת
אני רוצה לחשוב שבדיוק
צעקו "שמע ישראל"
או פרשת העקדה
או לפחות
קורבנות.

בשבת חזרנו מהתפילה
והזדעזנו כראוי
מאברהם, מהמאכלת.
ואיך אפשר

לא ידענו.
אנחנו עקודים
במזבח האמונה שלנו.
במזבח הגורל והדין.
(איילים לוחכים עשב בוהים בנו
באדישות)





© כל הזכויות ליצירה שמורות לביכור
חתום מנוי על היוצר       עשה /בטל מנוי
שלח לחבר   הדפס יצירה   שמור
הוסף לרשימת היצירות שאהבתי


שלח מסר ליוצר דרג יצירה הוספת תגובה
 
 
ג´ כסליו ה´תשע"ה  
מהסוגריים והלאה, ושם אני חושב שנמצא השיר. צריך להיזהר מהדיווח. בבית הראשון אתה פשוט אומר, ולא מצאתי באמירה הזו יותר ממה שהיא, (והיא גם קצת גזענית ושטחית). בשני השתמשת במטבע הלשון של 'לך-לך', אבל השתמשת בה כפי שהיא ובהקשר הרגיל. זו קלישאה אתה מבין, אמירה כזו צריך לפרק, להשליך לכיוון אחר (קראתי שיר שמישהי כתבה והשתמשה בזה ביחס לרבקה שמהגרת אל יצחק) אחרת היא שחוקה.
גם בבית השלישי, אני מבין שיש בזה יותר מסתם דיווח, אבל לא הרבה יותר, כשאומרים במפורש, הגבול מאוד דק בין אמירה פשוטה כנה ובועטת, לבין אמירה סתמית.
הרצח עצמו, וההתאמה לקטע התפילה ה-'מתאים', יש בזה משהו חזק, אבל בעיני זה לא מספיק כדי להחזיק בית.

בעיני השיר נמצא באיילים לוחכים עשב ובוהים, שם הברקת מאוד, שם נמצא החידוש, באדישות הזו שנובעת מהמבט שלהם, בהשוואה אל העקדה, שהפעם לא בא אייל להחליף.

תודה לך, על ההתייחסות הכנה, ועל זה שאתה לא אדיש והלב שלך ננגע.
ג´ כסליו ה´תשע"ה  
קודם כל תודה על הנכונות והזמן שהקדשת לשיר.

בקריאה מעמיקה של התגובה שלך ראיתי המון "חוקים" והגדרות כיצד נכון לכתוב שיר, ומילים כמו 'צריך' 'להחזיק בית' וכד'. אני לא כלכך מסכים. קלישאה יכולה לגעת לא פחות מדימוי חדש ומקורי. בנושאים כל כך טעונים רגשית קשה לא ליפול לקלישאות דווקא בניסיון לצייר אותם אחרת. כשהדיווח מופיע בתוך שיר ולא במהדורת החדשות זו אמירה. ונראה לי שדווקא זיהית את האמירה הזו במשפט הסיום שלך.

באופן כללי אני ננגע ע"י שירים ישירים הרבה יותר משירים עמוסי מטאפורות וחידודי לשון.

מצד שני הדברים שלך חידדו לי את הצורך ללטש את השיר. ואת העובדה הפשוטה שחלק ניכר ממנו נשמע לך כמו דיווח או אמירה סתמית.

ולוואי שננהל דיון על שיר שמתעסק בפרפרים וזנב של כלב.

תודה .
ה´ כסליו ה´תשע"ה  
אחד השירים היותר טובים לטעמי של חיים גורי (הענק) מסתיים במילים הבאות-
"ובא השמש
ואין אילים, לצערי."
ככה שסיום השיר שלך הוא כמעט בגדר גניבה ספרותית...
וברצינות רגע, יופי של שיר, באמת. תודה עליו. אני אישית רואה את 3 הבתים הראשונים כתלושים מעט- מין קטעי מחשבה ספונטניים שעולים בתגובה למה שמכונה "המצב", אבל לא מהווים רצף אמיתי. גם הניסוח שלהם מעט חלש, כמו שפיסת בר מעליי הסביר יפה.
לעומת זאת, 3 הבתים האחרונים יוצרים רצף טוב ובהיר, ומעבירים את התוכן בצורה חדה. בקריאה שלהם משהו נתקע בגרון כמו שצריך להיות כשקוראים שיר על פיגוע.
ושוב, הסיום מצויין.
ה´ כסליו ה´תשע"ה  
ופתאום אני רואה שיש פה מעבר.. אולי הצליל האדיש של השיר הזה הוא עצם האמירה, אולי האסוציטיביות שבו דווקא יוצאת מתוך השבר שלא מאפשר להחזיק קשר, הכל רופף. אולי התמימות והפשטות הן כלי הביטוי של היאוש.

אני מצטער על התגובה הקודמת, היא נאמרה בנחרצות. פשוט גיליתי שאם אני כל שנייה מסייג את דברי, ואומר בין כל שני מילים 'בעיני' 'לטעמי' או 'לדעתי', אני בסוף לא מגיב וזה הכי גרוע. אז אני לוקח בחשבון שאם אמרתי משהו כנראה שזו לא אלא דעתי וטעמי, ואני מוכן אח"כ גם לבוא להתנצל.. ;) ואמן!
ז´ כסליו ה´תשע"ה  
בוטה, פשוט. כותרת מבריקה.
(אם כי אני לא מזדהה עם הקישור לעקידה)
 
כיפה בפייסבוק כיפה בטוויטר תוסף חדשות כיפה לכרום כיפה מאחורי הקלעים אפליקציית חדשות כיפה לאיפון אפליקציית חדשות כיפה לאנדרואיד