בנושא
בכרם
חדשות
 
הכל הבל / ריח ורדים שדהה
בביכורים מאז כ"ג תשרי ה´תשע"ג

בַּמּוֹשָׁב הָאֲחוֹרִי שֶׁל הָאוֹטוֹבּוּס, אִישׁ אֶחָד
נוֹשֵׁף בַּחַלּוֹן וְטוֹבֵעַ בַּאֵדִים בְּאֶצְבָּעוֹ אוֹת אַחַר
אוֹת: אֲנִי אוֹהֵב אוֹתָךְ. הָאִשָּׁה שֶׁלְּיָדוֹ
שׁוֹלַחַת בּוֹ מַבָּט חַם וְהוּא מַבִּיט בָּהּ
גַּם, לָכֵן הֵם אֵינָם רוֹאִים אֵיךְ הָאֵדִים
נְמוֹגִּים וְהַהַבְטָחָה חוֹלֶפֶת. הֵם
גַּם אֵינָם רוֹאִים אֵיךְ הַזְמַן עוֹבֵר וְהַקֶּשֶׁר
מִתְפּוֹרֵר, אֵיךְ נִרְאָה יוֹם אֶחָד שֶׁכְּדָאִי לְוַתֵּר, אֵיךְ
הִיא נִשֵּׂאתָ לְמִישֶׁהוּ אַחֵר. הֵם אֵינָם רוֹאִים אֵיךְ
הַהֶבֶל נִמְחַק וְהַקֶּשֶׁר נִסְדַּק וְהַזְּמַן לֹא עוֹצֵר וְהַזְּמַן
מִתְאַּכְזֵר -
אֲבָל הַחַלּוֹן זוֹכֵר.

*

הוּא יַמְשִׁיךְ לִזְכֹּר גַּם כְּשֶׁעוֹד יוֹם
יֶאֱסֹף אֶת עַצְמוֹ הַבַּיְתָה וְהַשֶּׁמֶשׁ
תִּשְׁקַע רַק כְּדֵי שׁוּב לַחֲזֹר. הוּא יִזְכֹּר
כְּמוֹ שֶׁהָאֶרֶץ עוֹמֶדֶת: לְעוֹלָם. עוֹד נֵחָלִים
יִזְרְמוּ אֶל הַיָּם, וְהוּא
אַף פַּעַם לֹא יִתְמַלֵּא. (מָה
עוֹשִׂים עִם הַכְּמִיהָה הָזוֹ, לַעֲזָאזֵל, עִם הַגַּעְגּוּעַ
שֶׁאֵינֶנּוּ כַּלֶּה, לָמָּה אִי אֶפְשָׁר אוּלַי פַּעַם
לִבְלֹעַ פְּנִימָה עַד שֶׁנִּגְמֹר, אוֹ אוּלַי
לְפָחוֹת לְיוֹם אֵחָד לְקַבֵּל מִמֶּנּוֹ פְּטוֹר) בַּרַדְיוֹ
אֶרֶז שָׁר שֶׁמָה שֶׁהָיָה יִהְיֶה, רַק אַל תְּכַבִּי לִי אֶת
הָאוֹר, רַק לֹא אֶת הָאוֹר

הוּא יַמְשִׁיךְ לִזְכֹּר. הָעוֹלָם יִסּוֹב עַל צִירוֹ שׁוּב
וְשׁוּב, חָסַר מַהוּת. מִי שֶׁיַּחְשֹּׁב שֶׁהִשְׁאִיר חוֹתָם
יְגַלֶּה שֶׁטָּעוּת. הַנֶּצַח מְשַׁעְמֵם וְאֵין חָדָשׁ, הַכֹּל
רַק הֵבֶל וּרְעוּת. הָרוּחַ תְּסוֹבֵב וְתָשׁוּב. אֵין פִּתְרוֹן, אֵין
יִתְרוֹן, אֵין מַשְׁמָעוּת.

*

הוּא יַמְשִׁיךְ לִזְכֹּר גַּם כְּשֶׁעַל הַחַלּוֹן לְיַדוֹ
יִכַּתְּבוּ כַּמָּה קְלָלוֹת בְּטּוּשׁ שָׁחֹר וְזוֹעֵם. גַּם
כְּשֶׁיְּלָדִים יְשַׂחֲקוּ עָלָיו בְּאֵדֵי הַחֹרֶף אִיקְס עִגּוּל,
גַּם כְּשֶׁהֵם יַזְקִינוּ. גַּם כְּשֶׁאָבָק הַזְּמַן וְהַדְּרָכִים
יַעֲכִיר אֶת שְקִיפוּתוֹ, גַּם כְּשֶׁאוֹטוֹבּוּס חָדִישׁ יוֹתֵר
יֵצֶא בִּמְּקוֹם שֶׁלּוֹ וְהוּא יַגִּיעַ
לְבֵית קְּבָרוֹת לִרְכָבִים יְשַׁנִים, לְחַכּוֹת לָעַד

הַסַּפְסָלִים הַמְּרֻפָּדִים יִשְׁקְעוּ בְּאָבָק בַּעֲלִיבוּת.
הַקְּלָלוֹת עַל הַזְּגוּגִית לְצִדּוֹ יַמְשִׁיכוּ
לְהַתְרִיס בְּכִמְעַט גַּאֲוָה וְרַק
הוּא יַבִּיט עַל כֻּלָּם בְּשַׁלְוָה:

אֵינְכֶם מְבִינִים? אַתֶּם יְמֵיכֶם כְּצֵל עוֹבֵר. גָּסֻיּוֹת,
סַפְסָלִים, אָבָק דְּרָכִים וּזְמַן: אֵין חָדָשׁ. דּוֹר
הוֹלֵךְ, כֻּלְּכֶם, דּוֹר הוֹלֵךְ וְדּוֹר בָּא, אֲבָל
אֲנִי? אֲנִי פִּסַּת זְכוּכִית שֶׁנִּכְתְּבָה בָּהּ אָהֲבָה



קהלת

© כל הזכויות ליצירה שמורות לריח ורדים שדהה
חתום מנוי על היוצר       עשה /בטל מנוי
שלח לחבר   הדפס יצירה   שמור
הוסף לרשימת היצירות שאהבתי


שלח מסר ליוצר דרג יצירה הוספת תגובה
 
 
כ"ד תשרי ה´תשע"ג  
זה מעניין. קודם כל "החלון זוכר" היא בהחלט הברקה שפותחת צהר להרבה מאוד מחשבות.
אני תוהה לעצמי מה נאמר כאן. אם על הייחודיות של גילויי האהבה כעליונים מהמקרים הסובבים בעולם, אם על הקסם שבו הרגע מונצח ומוחשב בזרם הזמן, אם על הבחירה של מישהו לקבל את החותם שהותירה החוויה בו תחת החותם שקיווה להותיר במציאות.

אני מקווה לחזור לכתוב עוד קצת בקרוב.
כ"ד תשרי ה´תשע"ג  
יפה. הרעיון והביצוע.
כ"ד תשרי ה´תשע"ג  
כ"ד תשרי ה´תשע"ג  
ההתכתבות עם קהלת יפה ומעניינת.

אהבתי במיוחד את הבית הראשון. לקראת סוף הבית השני זה נחלש קצת.

שאלה: אני חושב שהחלון הוא שם קוד למשהו, מה החלון מסמל בעיניך?
כ"ד תשרי ה´תשע"ג  
אולי בזמן אחר.
נהניתי לקרוא, זה יפה ומעורר הרהורים ותחושות.

( . אם מותר. )

(אני צריך באמת ללמוד קהלת בעיון מתישהו, אבל לאמי 1 אין אף משבצת פנויה לחברותא... נראה כבר )
כ"ד תשרי ה´תשע"ג  
ואני סתם פיסה.
כ"ד תשרי ה´תשע"ג  
בא לי לבכות עכשיו,
אבל זה לא חכמה,
נחתת לי בדיוק במקום הכואב, עם הבית הראשון. הקוץ מתחת לציפורן...
טוב, אולי זה כן חכמה.
אבל כואב לי.

מדויק מדויק מדויק!
כ"ה תשרי ה´תשע"ג  
לא הכל היה מובן לי, אבל התחושה עברה. בעיקר הרגע ההוא בהתחלה, לכדת אותו בצורה מדויקת להפליא.
כ"ו תשרי ה´תשע"ג  
בזמן האחרון אני קוראת כאן
שירה פשוט טובה. אני מתכוונת:
ממש טובה.

*
החלון, והאדים
(ואיך שכמה מילים בסוגריים יכולות להכאיב כל כך)
והכל הבל, אבל
..."לעת ערב
יהיה אור"
(זכריה)




כ"ו תשרי ה´תשע"ג  
כתוב מדהים, מאד. עורר בי קנאת סופרים...
גם הבתים האחרים טובים - אבל הראשון!
וגם זה
מָה
עוֹשִׂים עִם הַכְּמִיהָה הָזוֹ, לַעֲזָאזֵל, עִם הַגַּעְגּוּעַ
שֶׁאֵינֶנּוּ כַּלֶּה, לָמָּה אִי אֶפְשָׁר אוּלַי פַּעַם
לִבְלֹעַ פְּנִימָה עַד שֶׁנִּגְמֹר, אוֹ אוּלַי
לְפָחוֹת לְיוֹם אֵחָד לְקַבֵּל מִמֶּנּוֹ פְּטוֹר) בַּרַדְיוֹ
אֶרֶז שָׁר שֶׁמָה שֶׁהָיָה יִהְיֶה, רַק אַל תְּכַבִּי לִי אֶת
הָאוֹר, רַק לֹא אֶת הָאוֹר
כ"ו תשרי ה´תשע"ג  
אבל פחות מבדרך כלל אצלך. באופן כללי, זה מרגיש לי לא מדויק ומלוטש עד הסוף, ויש יותר מידי משפטים פרוזאיים שרק חוזרים על דברי קהלת בלי להפוך את זה ל'שלך' (למשל: עוֹד נֵחָלִים
יִזְרְמוּ אֶל הַיָּם, וְהוּא
אַף פַּעַם לֹא יִתְמַלֵּא.")
וגם, לטעמי, לקראת סוף הבית השני החריזה הפכה את זה למעט כבול ובנאלי.

(אני יודע שאת לוקחת ביקורות קשה מדי, כך ש.)

*

יש כאן כמה דברים מעניינים ומקוריים בהחלט. ומאוד מעניין אותי תהליך הכתיבה שלו, או מה הוביל אליו. רוצה לספר לנו?
כ"ו תשרי ה´תשע"ג  
היטבת לרשום, אחותי.

(אז מה אם לא את כל הפסיחות ממש הבנתי...)
כ"ו תשרי ה´תשע"ג  
מה ששלמה אמר- ערבבת מעט בין ליריקה לפרוזה.
כדאי היכן שחרזת, להיצמד יותר למשקל או לפחות למראית עין שלו, גם אם זה מצריך קיצוצים והשמטות של מילים (בעיקר מיליות חיבור, הנגדה, ה' היידוע ושכאלה)
ונסי אולי לעבור על השיר ולשים לב מתי מועבר בו מידע וסיפור, ומתי מועברים רגשות, תחושות ופרשנות אישית


המילים טובות, מאוד, רק שאת כמו יודעת לאפות את הרעיון עצמו היטב,
וחבל שיהרסו לך אי אילו זיגוגים חסרים\מרוחים\לא קשורים מלמעלה (בשירה חשובים מדידת הכמות, והדיוק בבחירת החומרים)

קחי בעירבון מוגבל את התגובה,
לא עיינתי מספיק בשיר.

לגבי התוכן, נפלא. אשוב, אפרט ואאריך בפעם אחרת

כיף כ"כ להיפגש עם הכתיבה שלך, ואיתך בכלל
המון ים
כ"ו תשרי ה´תשע"ג  
*שאת לא לוקחת ביקורות קשה וכו'
כ"ט תשרי ה´תשע"ג  
יש לדעתי דברים שקצת חוזרים על עצמם אבל השיר פשוט מעולה.

ולא יכולתי שלא להוסיף שורה מיהודה עמיחי ששבתה אותי. (בטח זה די מוכר)

"בכל יום של חיינו יחדיו / קהלת מוחק שורה מספרו" האמת שאחרי שקראתי את הבית האחרון לא ברור לי אם את מסכימה איתו או חולקת עליו. בכל מקרה התכתבות עם קהלת בשיר שלך קסמה לי.
כ"ט תשרי ה´תשע"ג  
אולי חוץ מנדודים בחול..
החום שעבר מהמסך אלי כשקראתי את השיר שולח אותי רחוק רחוק..
תודה!
כ"ט תשרי ה´תשע"ג  
ל´ תשרי ה´תשע"ג  
מעווווווווווווווווווווווווווווווווולה
ד´ חשון ה´תשע"ג  
והוא ממש התחבר לי לשלך: הבית השני; הים הזה שלא מתמלא, והגעגוע.

כל הנהרות/אבות ישורון

כָּל הַנְּהָרֹת
הֹלְכִים אֶל
הַיָּם וְהַיָּם
אֵינוֹ מָלֵא

כִּי כָּל
הַנְּהָרֹת חֹזְרִים
אֶל הַנְּהָרֹת.
תַּאֲמִינֻ לִי.

זֶה סֹד
גֵּאֻת וְשֵׁפֶל.
זֶה סֹד
תּוֹרַת הַגַּעְגֻּעִים.
י"ג כסליו ה´תשע"ג  
כמו הציונות הדתית.

תודה על המילים שלכם. זה עושה המון לקרוא אתכם.
כ´ אלול ה´תשע"ג  
ביותר שקראתי כאן. כי ההתחכמות פה היא רק בשביל להעמיק עוד ועוד, ולא 'הנה, בואו תראו כמה שאני'. וזה מורגש מכל שורה ושורה.
ואולי המדהים ביותר (שכמו בשאר הכתיבה והחיים שלך) זה מורכב מכל כך הרבה משלבים, וקריצות, ופתאום אמיתות פשוטות, ויאוש, ותקווה, והרבה הרבה עומק.
תודה רבה על זה.
כ´ אלול ה´תשע"ג  
שבלעדיך - לא הייתי מגלה את השיר הזה.

ותודה לךְ, ש-מה שיוסף אמר.

(וכשחשבתי על התאריך הבנתי: היי, עומד להיות כבר תשרי תשע"ד. איזה מפחיד).
כ"א אלול ה´תשע"ג  
הרגת אותי עם הבית הראשון.
הייתי מצמצמת קצת את השיר.
אבל זה יפה.מאוד.

לב לך.
ט"ז שבט ה´תשע"ו  
יצירה שיש בה בריאה וחידוש היא יצירה משמעותית.
פישוט מושג ההבל, ההתייחסות הדו כיוונית להבל ה״רוחני״ ולהבל ה״גשמי״ (אדים) פשוט מבריקה. ואז הקישור לקהלת, ואיך שהבל שבעצם בה לבטא חוסר תכלית וסתמיות הופך פתאום בצורתו הגשמית לדבר היחיד שחשוב, מתוך התפיסה שהכל הבל. זה לא רק יפה זה גם מהלך מחשבתי גאוני. יש לך רגישות של משוררת אמיתית, רק מי שמסתכל על העולם והיקום בעיניים רגישות כל כך יכול לבטא דיוקים כאלה.
ועוד לא התחלתי לדבר על סיפור החיים שקופל פה במספר שורות, ועל החריזה הדיבורית המקסימה הזו והמילים המדויקות והסגנון הייחודי והמקסים.
תודה! לגמרי שמרתי ברשימת היצירות שאהבתי, השמורות, כדי שאוכל לגשת שוב ולהיזכר מחדש וליהנות מחדש.
 
כיפה בפייסבוק כיפה בטוויטר תוסף חדשות כיפה לכרום כיפה מאחורי הקלעים אפליקציית חדשות כיפה לאיפון אפליקציית חדשות כיפה לאנדרואיד