בנושא
בכרם
חדשות
 
האדם מחפש מילים / אביצר
בביכורים מאז כ"ב סיון ה´תשע"ב

צריך להסביר מה ההסתפקות בסוגיה. ציפור נכנסת לכיתה דרך החלון, יש שני צדדים לספק: מצד אחד, המשמעות המילולית של המילים, שאם נפרש כמוה האשה לא תהיה מקודשת, היא לא כמו שהוא התכוון, התלמידים באמת מנסים להקשיב, אבל חם והציפור יותר מעניינת, מצד שני, אפשר להסביר שיש למילים משמעות מטפורית שהיא כן לפי הכוונה שלו, ואז יחולו הקידושין, כמעט כל הראשים מסתובבים עם הציפור, אז השאלה היא האם אנחנו מתייחסים במקרה הזה למשמעות המילולית של המילים, או למשמעות המטפורית שהיא שלפי הכוונה שלו, אי, זה כאב, היא התנגשה בקיר.

ננסה להסביר קצת יותר מה עומד מאחורי הספק, הציפור מתרוממת, מתרחקת קצת מהקיר, מתכוננת לעוד ניסיון לצאת, כל דיבור הוא בעצם היכי תימצי לבטא את המחשבה של האדם. השאלה היא אם אנחנו מתייחסים למשמעות הפשוטה של המילים, היא עפה לכיוון החלון, או למשמעות המטפורית, שפחות פשוטה אבל מבטאת את המחשבה שלו, היא התנגשה בזגוגית, היא כנראה חשבה שזה חלון פתוח, אבל זו זכוכית. זה מובן לכם?

הרב, נראה לי שלא הבנתי, היא מתרוממת שוב ומנסה לחפש דרך החוצה, אם ממילא הדיבור הוא רק דרך לבטא מחשבה, היא נחתה על אדן החלון, אז למה שנתייחס למילים בצורה אחרת מהכוונה שלו, היא מנסה להידחק בעדינות דרך הזכוכית, הרי אין למילים משמעות עצמית, רק המחשבה מתבטאת דרכן, היא לא מבינה שזה לא פתח אמיתי, זה רק נראה פתח, אז למה לא להתייחס למשמעות המטפורית?

לא, זה לא נכון שאין למילים משמעות, היא לא יכולה לצאת ככה, אין שם פתח, יש משמעות למילים, היא מתרוממת מעל האדן, אנחנו מתייחסים למשמעות שיצקנו למילים בתור המשמעות של המילים, היא חוזרת לאדן, הרי אדם לא יכול להגיד משהו ולומר שהוא התכוון למשהו אחר לחלוטין מהמשמעות המקובלת, הוא יודע שזו המשמעות, היא שוב מנסה להידחק דרך הזכוכית, ולמשמעות הזו הוא התכוון.

נו, אז אם יש למילים משמעות, אז מה המקום למטפורה, מטפורה היא שקר בעצם, היא לא המשמעות האמיתית של המילים, ככה היא לא תצא אף פעם, אז ברור שנתייחס רק למשמעות האמיתית.

נכון, רגע, צריך לחשוב על זה יותר לעומק, עכשיו היא שוב מתרוממת, צריך למצוא לזה הגדרה יותר מדויקת, מסכנה, היא עוד פעם מתנגשת בעוצמה בחלון, שניה, נראה לי שצריך לומר הבנה כזו, היא נוחתת על הרצפה, מצליחה בקושי לא להתרסק, מנסה להתאושש, שיש תמיד מתח בין המחשבה לבין המילים, המחשבה אף פעם לא יכולה להיות מוגדרת עד הסוף, היא לא יכולה להיכנס למילים, היא עכשיו ממריאה שוב לגובה, בוחנת שוב את השטח, המילים אף פעם לא יגדירו אותה עד הסוף, אבל היא מוכרחת לעבור בהן, ותמיד לא בצורה מושלמת, בעצם כל מילה היא סוג של מטפורה, היא יותר זהירה עכשיו, לא מגיעה מהר להחלטה, אבל יש את המילים ברובד הפשוט שלהן, ויש את המטפורה, שמנסה לפרוץ את הגבולות של המילים הרגילות, היא מחפשת כל הזמן דרך אמיתית לצאת, והשאלה היא האם להתחשב ביסוד הזה, של המחשבה הבלתי מוגדרת, סוף סוף היא מצאה את הדרך לצאת, או לקבוע גבולות ברורים, שרק למשמעות הפשוטה יש תוקף הלכתי, אבל זה באמת מה שצריך להבין בסוגיה, היא עפה לכיוון החלון הפתוח, שהמחשבה לא באמת מוגבלת למילים, היא יצאה! היא חופשיה באויר הפתוח, אין לה גבולות, למחשבה, רק צריך היה למצוא את הדרך איך היא תצא החוצה. אתם יכולים לשמוע את זה? זה מובן לכם?



גמרא עיון דיבור מחשבה מטפורה

© כל הזכויות ליצירה שמורות לאביצר
חתום מנוי על היוצר       עשה /בטל מנוי
שלח לחבר   הדפס יצירה   שמור
הוסף לרשימת היצירות שאהבתי


שלח מסר ליוצר דרג יצירה הוספת תגובה
 
 
כ"ג סיון ה´תשע"ב  
פתאום זה היה לי קצת מוכר, התפרסם באיזה מקום?

נהנתי מהשילוב בין הסוגיה לציפור, תודה.
כ"ו סיון ה´תשע"ב  
הביצוע, לעומת זאת, היה מייגע לטעמי. אפשר להעביר את הרעיון בצורה זורמת ונעימה יותר.

קח את זה כביקורת בונה, אני מעריך את הכתיבה שלך.

(הנה דוגמא לאיך עושים את זה טוב: הסיפור 'כביסה עדינה' של יסמין: http://www.kipa.co.il/bikorim/show_art.asp?id=40428 )
א´ כסליו ה´תשע"ד  
וחייכתי לעצמי .
 
כיפה בפייסבוק כיפה בטוויטר תוסף חדשות כיפה לכרום כיפה מאחורי הקלעים אפליקציית חדשות כיפה לאיפון אפליקציית חדשות כיפה לאנדרואיד