המלצת העורכים
בנושא
בכרם
חדשות
 
עד דלא ידע / אביצר
בביכורים מאז י"ד אדר ה´תשע"ב

זֶה סִיפּוּרוֹ

שֶׁל גִּיבּוֹר קוֹמִי-טְרָגִי

הִתְכָּנַּסְנוּ כָּאן הַיּוֹם

לְהַעֲלוֹת אֶת זִכְרוֹ

וְלִמְחוֹת אֶת שְׁמוֹ

שֶׁל יְדִידֵנוּ

הַאֲגָגִי

 

זֶה אֶחָד שֶׁיֵשׁ לוֹ שֶׁדֶר

זֶה אֶחָד עִם חוּט שִׁדְרָה

עִם תְּפִיסַת עוֹלָם בְּרוּרָה:

הוּא שׁוֹלֵל בְּאוֹפֶן סִדְרָתִי

כֹּל סֵדֶר

הוּא נְטוּל אִידֵיאוֹלוֹגְיָה

לְלֹא פְּשָׁרָה

פּוֹר

הִתְפּוֹרְרָה

אֶרֶץ

 

לָכֵן תָּמִיד,

מֵרֵאשִׁית גּוֹיִם,

הוּא הִתְנַדֵּב,

בְּלִי סָפֵק, בְּאוֹמֶץ לֵב

לְקָרֵר אֶת הַמָּיִם

לָכֵן בַּסוֹף יוּפַר פּוּרוֹ

וְאַחֲרִיתוֹ עֲדֵי יִמָּחֶה זִכְרוֹ

מִתַּחַת הַשָּׁמַיִם

 

וְזוֹ מִשְׁוָאָה פְּשׁוּטָה

שֶׁל עַד דְּלֹא יָדָע

חֶשְׁבּוֹן הֶגְיוֹנִי

שֶׁל וְנַהֲפוֹך הוּא

מִין מַתֶמָטִיקָה

שֶׁל פּוּרִים:

מִי שֶׁלֹּא מֵבִין

אֵיךְ לְשַׂרְטֵט גְּרָף

מִנְּקוּדָּה לִנְקוּדָּה

לֹא דִּין הוּא

שֶׁיִהְיֶה נֶעְלָם

וְיֵעָשֶה אֵיבָרִים אֵיבָרִים?

 

וְאִם נִתְבּוֹנֵן בּוֹ

בִּרְאִיָּה מְפֻכָּחַת

שֶׁל שִׁיכּוֹרִים

אִי אֶפְשָׁר שֶׁלֹא

לְרַחֵם עָלָיו קְצָת

בְּפוּרִים

כִּי אַחֲרֵי הַכֹּל

הוּא רַק כְּלִי שָרֵת אֻמְלָל

וְהַפּוּר שֶהוּא מַפִּיל

הוּא לִפְנֵי ה'

גּוֹרָל

וְאִם לְהִתְנַסֵּחַ

בְּאוֹפֶן קְצָת אִירוֹנִי:

זֶה הַתַּפְקִיד שֶלוֹ,

לַעֲזָאזֵל,

זֶה גּוֹרָלוֹ,

אִם הוּא אוֹהֵב אֶת זֶה

וּבְעִיקָר אִם לֹא.



עמלק פורים

© כל הזכויות ליצירה שמורות לאביצר
חתום מנוי על היוצר       עשה /בטל מנוי
שלח לחבר   הדפס יצירה   שמור
הוסף לרשימת היצירות שאהבתי


שלח מסר ליוצר דרג יצירה הוספת תגובה
 
 
י"ח אדר ה´תשע"ב  
הבית הראשון, הקדמה. הבנתי על מה השיר עומד לדבר, הבסיס של הרעיון מדובר רבות, כשהצגת אותו כ״קומי-טרגי״. (היה חבל על החריקה בחרוז, אבל אין לי הצעה לתחלף טוב יותר.)
הבית השני, מציג את אי הסדר - כשגם הוא כבול מעצם היותו לסדר הכללי. חוסר האידיאולוגיה שמשמש בעל כורחו כעמוד שדרה, והסד שנשלל באופן סדרתי גם כן. בשביל הקצב וההדגשה, הייתי אני מוריד את ״זה״ השני, ואולי משנה ל״וארץ פור התפוררה״, כשהפסוק, והפור בשורוק, עדיין ברורים.
הבית השלישי, ראשית מול אחרית, ומבנה החרוז בהתאם. אולי באותו אופן הייתי משנה ל״עד יימחה זכרו״ כדי לסדר את הקצב, כששוב הפסוק ברור.
הבית הרביעי היה הברקה מהנה. החלק הראשון שלו נראה לי בהתחלה קצת מרוח, אבל אני מבין שהוא מכין את הקרקע לחלק השני, ואולי עדיין באופן מעט מופרז. כמתמטיקאי נהניתי מאוד מההברקה בחלק השני.
ובבית החמישי, כשאותו שעיר לעזאזל מסוף הבית הקודם מגיע למקומו הטבעי באווירה המקדשית, ה״ברורה״, שיצרת, שהיא למעשה תרפו של השיר מעיקרו, כשהגורל משתבץ כל כך טוב במקום, זה פשוט תענוג. (אני מבין שהגורל הוא החיבור היותר ראשוני, אבל אני מתאר לפי הסדר את חוויותי מהקריאה..) הקצב בכל חלקי הבית הזה נהדר - חלקו הראשון טוב ונאה, ב״הוא לפני ה׳ גורל״ כבר הנאה מתקבלת יתרה, והפינאלה לא מאכזב, נהדר.
כידוע, אני לא באמת משורר. לא יוצאים דברים טבים מתחת הידיים שלי, וכל ביקורת שכתבתי כאן יש לקרוא בהתאם. בהתרשמות האישית - ממש נהניתי! יופי לך!
ברכה והצלחה! מקווה שנתראה בקרוב.
אלעזר
י"ח אדר ה´תשע"ב  
ויש בזה משהו כיפי, קופצני, ומחויך להפליא.
יופי.
כ"א אדר ה´תשע"ג  
א´ ניסן ה´תשע"ג  
פשוט מקסים!
 
כיפה בפייסבוק כיפה בטוויטר תוסף חדשות כיפה לכרום כיפה מאחורי הקלעים אפליקציית חדשות כיפה לאיפון אפליקציית חדשות כיפה לאנדרואיד