בנושא
בכרם
חדשות
 
ילד כלא / איתי אליצור
בביכורים מאז כ"א כסליו ה´תשע"ב

 

נוֹלַד לִי בֵּן בַּכֶּלֶא

הָאֲזִקִּים שָרָשָׁיו

הַסּוֹרָגִים - נוֹף יַלְדוּתוֹ

הַסּוֹהַרִים - רֵעָיו וְדוֹדָיו

תִּקְוָתוֹ וּמֻשָּׁא הַעֲרַצָתוֹ.


*


אַזְכִּיר הַיּום אֶת חֲטָאֵינו

הַמֶּלֶך קָצַף עָלֵינוּ

וּמִפְּנֵי חֲטָאֵינו גָּלִינוּ


וְשָׁם אִתָּנוּ נַעַר עִבְרִי

עֶבֶד לְשַׂר הַטַּבָּחִים

שָׁם נוֹלָד וְגָדַל נַעֲרִי

וּמַעֲשָיו בְּיָדָיו מַצְלִיחִים


וּבְכָל יוֹם הִרְבֵּיתִי לְהַרְצוֹת

עַל הַבָּיִת וְעַל החוּצוֹת

וְהוּא הִקְשִׁיב, וְעֵינָיו נוֹצְצוֹת


וְאָז הָיָה מְסַפֵּר בְּשִׂמְחָה

עַל מַעֲשָׂיו וְעַל הַהַצְלָחָה

וְשֶׁלְּבִרְכַּת הַסּוֹהָרִים זָכָה


וְהִנֵּה אנוּ מִתְבַּשְּׂרִים

קוֹל דּוֹדִי הִנֵּה זֶה בָּא

עוּרוּ עוּרוּ נְעָרִים

הַיּוֹם אנוּ מִשְׁתַּחְרְרִים

הַבָּיְתָה בְּשִׂמְחָה רַבָּה


הַנַּעַר פּוֹקֵחַ עַיִן תְּמֵהָה

שֶׁאֵינָהּ כָּל כָּך כְּמֵהָה

לָצֵאת? לְאָן? לַבַּלָּהָה?


אַט אַט מִתְעוֹרְרִים הַנְּעָרִים

וְזֶה אֶת זֶה מְעוֹרְרִים

אֶחָד מֵעִיר שְׁנַיִם מִמִּשְׁפָּחָה

אֶחָד מֵעִיר, שְׁנַיִם מִמִּשְׁפָּחָה

הַיֶּתֶר, זוֹעֲמִים וְאוֹרְרִים

לַעֲזוֹב עַכְשָׁו? בְּאֶמְצָע הַהַצְלָחָה?


הֶחֳדָלְתִּי נוּעַ עַל הָעַמִּים

כָּאן בַּכֶּלֶא החַמִּים

וְהָלַכְתִּי לְהָרַי הַשּׁוֹמְמִים?


אִמְרוּ לְאָבִי אֶת כָּל כְּבוֹדִי

וּמִהַרְתֶּם וְהוֹרִידוּהוּ לְיָדִי

נֶחֱסֶה בְּצֵל דּוֹדִי

שֶׁעַל בֵּית הַסּ‎ֹהַר מַפְקִידִי


הַבִּיטוּ וּרְאוּ הוֹרָי

אַזִּיקֵי זָהָב אֲסוּרָי

מוֹסְרוֹת זָהָב לְצַוָּארִי עֲטֶרֶת

בַּת כּ‎ֹהֵן הַסּהָרִים לִי לְסוֹהֶרֶת

לִתְהִלָּה לְשֵׁם וּלְתִפְאֶרֶת


וְגַם בָּנַי הַמִּתְעוֹרְרִים

עוֹד ל‎ֹא ממָשׁ מִשְׁתַּחְרְרִים

כָּל שֶׂבְּבֵיתָם עוֹשִׂים וְיוֹצְרִים

הֵם שָׁבִים לְבַקֵּש אִשּׁוּרִים

מִדּוֹדֵיהֶם הַסּוֹהֲרִים

הנָאִים מַעֲשֵׂינוּ, הַכּשֵׁרִים?

הֲתוֹאֲמִים אֶת נְהָלֵי הָאֲסוּרִים

דּוֹדֵינוּ, מָה אַתֶּם אוֹמְרִים?


כֵּן, אַף הַבָּנִים שֶׁשָׁבוּ לְבֵיתָם

בְּזָכְרָם אַזִּיקֵיהֶם נִרְגָּשִׁים

בְּרֶגֶשׁ זוֹכְרִים גָּלוּתָם

וּבְעֵינָיִם נוֹצְצוֹת יוֹצְאִים מִמְּכוֹרָתָם

לַכֶּלֶא, לְמַסָּע שׁוֹרָשִׁים





וְשָׁם אִתָּנוּ

נַעַר

עִבְרִי

עֶבֶד

אסנת ארץ ישראל גאולה גלות גלותיות יוסף פוטיפר פרעה

© כל הזכויות ליצירה שמורות לאיתי אליצור
חתום מנוי על היוצר       עשה /בטל מנוי
שלח לחבר   הדפס יצירה   שמור
הוסף לרשימת היצירות שאהבתי


שלח מסר ליוצר דרג יצירה הוספת תגובה
 
 
כ"א כסליו ה´תשע"ב  
וגם נכון מאוד- הרעיון.
רק לא אהבתי שהלבשת את זה על יוסף , כיון שדווקא הוא בכלל לא גלותי, ומעולם לא התאהב באסוריו, אך הנמשל ברור, ונכון מאוד.
כ"ב כסליו ה´תשע"ב  
אבל אני לא יודע איפה למצוא אותו, מי שיכול...

ו... אחלה שיר, אחלה כותרת.
כ"ב כסליו ה´תשע"ב  
נכון שעיקר השיר הוא הרעיון ולא הפרשנות לגבי מעשיו של יוסף. אבל לגבי יוסף אינני מסכים אתך. לא נעים לומר כך על יוסף הצדיק, אבל הוא היה יכול לשלוח מזון לאביו לארץ ישראל לחמש שנות הרעב הנותרות, הוא לא רוצה. הוא חושב שהוא עושה מצוה גדולה בכך שהוא מוריד את כל עם ישראל למצרים. כי הוא מציל אותם מהרעב, הוא חושב שבמצרים יהיה הכי טוב, שהרי הוא משנה למלך, משרה חשובה מאד שלא יוכל לקבל בארץ. ראה את הבטויים העזים, מהרו ועלו אל אבי ואמרתם אליו כה אמר בנך יוסף וכו'. יוסף מאוהב בתפקידו ובמעמדו. נניח שיבואו אליו עכשו ויציעו לו לעזוב את תפקידו הרם במצרים (אם פרעה ירשה לו) ולהנהיג את המשפחה בא"י. הוא יסכים? לא נראה לי. הוא כבר נשא בת כהן מצרי, והוא חי בהרגשה שלהיות משנה למלך מצרים זה השג שאין בלתו ואין לוותר עליו. נראה לך שזה פגיעה בדמות של יוסף הצדיק? הרבה צדיקים בכל הדורות נפלו בפח הזה. התוצאה היא שעבוד מצרים. עליתו של יוסף מהכלא אל פרעה היא לא עליה אלא ירידה נוספת. לתחתית התחתית המצופה זהב. וראה בשיר שהעליתי בשבוע שעבר, ובשיר שאעלה בע"ה בהמשך השבוע (כרגע אני לא יכול כי כבר העליתי שלש יצירות). וראה גם בhttp://www.daat.ac.il/daat/tanach/tora/ki-2.htm בהערה האחרונה.
 
כיפה בפייסבוק כיפה בטוויטר תוסף חדשות כיפה לכרום כיפה מאחורי הקלעים אפליקציית חדשות כיפה לאיפון אפליקציית חדשות כיפה לאנדרואיד