בנושא
בכרם
חדשות
 
הטירוף כל כך קרוב לבוא / לב לדעת
בביכורים מאז כ"ד אב ה´תשע"א


לֹא יָדַעְתִּי שֶׁהַטֵּרוּף כָּל כָּךְ קָרוֹב לָבוֹא

רַק כַּמָּה מַחְשָׁבוֹת עַל חִסָּרוֹן וְרִחוּק וּנְפִילָה

וּכְבָר הַיָּרֵחַ הֶחָסֵר מִדַּי מַזְכִּיר לִי שֶׁאֲנִי

תָּ ל וּ שׁ


בְּכָל אַרְבַּע אָמוֹת שֶׁיָּדַי יְכוֹלוֹת לְחַפֵּשׂ

לֹא מָצָאתִי לְפִי טוֹב מִשְּׁתִיקָה

וּמָה אֲדַבֵּר?

(אִם אֲזַנֵּק, יִתָּקַע רֹאשִׁי בְּמַחְסוֹם שֶׁל עֲשָׂרָה טְפָחִים--

עֲצֹר. כָּאן אֵין לַעֲבֹר, לֹא עוֹלִים לַמָּרוֹם וּשְׁכִינָה לֹא יוֹרֶדֶת.)





© כל הזכויות ליצירה שמורות ללב לדעת
חתום מנוי על היוצר       עשה /בטל מנוי
שלח לחבר   הדפס יצירה   שמור
הוסף לרשימת היצירות שאהבתי


שלח מסר ליוצר דרג יצירה הוספת תגובה
 
 
כ"ד אב ה´תשע"א  
מדהימה, רציתי שיא תיקח אותי למקום שאני אבין טיפה יותר או שיהיה חזק כמותה, והבית הראשון טיפה אכזב אותי בגלל זה.

אבל השורה הזאת פיצתה אותי לגמרי:
לֹא עוֹלִים לַמָּרוֹם וּשְׁכִינָה לֹא יוֹרֶדֶת.
אני בטוחה שהיא תלווה אותי לכל מקום שאני ארגיש שאני נתקעת בו.

אז תודה.
כ"ד אב ה´תשע"א  
נכון.

ואולי המשנה עונה על זה ואומרת ששניים יכולים להוריד שכינה, אבל גם האחד ש"ישב בדד וידום" "נטל עליו" שכר מהקב"ה.
כ"ה אב ה´תשע"א  
הדמות המתוארת..
שוכבת בקבר?!
כ"ה אב ה´תשע"א  
בס"ד

ממש אהבתי..גם הנושא שכל כך נוגע בי...גם התיאור של כל התחושה...וגם כל הדימויים והבנייה של כל השיר סביב מושגים מעבודת ה' ומסכת סוכה שפשוט כל כך עושים חסד לשיר והופכים אותו ליותרא עמוק ויפה...ואני בניגוד לאפרת ממש לא התאכזבתי...כל מילה באה לי במקום..אבל זה רק אני הקטן...
שכוייח!
כ"ה אב ה´תשע"א  
שמתי לב אתה לומד בירוחם...אז אולי אוטוטו יצא לי לראות אותך בלי לדעת....
כ"ה אב ה´תשע"א  
אם אני לא מגיב כאן רק כתירוץ כדי לדרוש בשלומך אישית...

אני עצמי מלא מחשבות בנושא - מהיכרות קרובה למדי. ידעת שטירוף הדעת הוא ההיפך המוחלט של יישוב הדעת? מה שקוראים לו אצלנו 'ריחוף', מחשבות מעורבבות מנותקות מן המעשה, וחוסר היכולת לעבוד כמו שצריך. אני עוד מסתקרן מה יאמר הירח.
"בכל ארבע אמות שידי יכולות לחפש" - עניין אותי לרגע. על מה אנחנו מדברים? אולי על חוסר אונים, שאתה לא יכול להגיע מעבר, ונותר רק לוותר עליו בלב. אולי בכיה על מה שיכולת להגיע אליו ושכחת, ונזכרת בחסרונו רק עכשיו...
אולי עכשיו לא תוכל, אבל בעזרת ה' ברגע אחד שתוכל יעלה לך לשכר כולם.

כנראה שלא אראה אותך בקרוב באופן קבוע ותדיר, אבל מדי פעם באמת אנסה בל"נ.
טוב לשמוע ממך!
ברכה והצלחה!
אלעזר
כ"ה אב ה´תשע"א  
שאני מסכימה עם השורה האחרונה.
"לֹא מָצָאתִי לְפִי טוֹב מִשְּׁתִיקָה" הפ' לא צריכה להיות עם דגש?

אני עוד צריכה לחשוב על השיר הזה. יש בו מן משהו מסתורי כמעט. מעורר מחשבה שכזה. מסוג השירים שכיף לקרוא בהם שוב ושוב, וכל פעם להבין משהו מעט שונה. לגלות ולחשוף מהם עוד רמזים, הארות...

תודה.
כ"ו אב ה´תשע"א  
כ"ו אב ה´תשע"א  
והשכינה יורדת, לפעמים.
אם רק תפנה מבטך.
כמה יפה אתה כותב! תודה
כ"ו אב ה´תשע"א  
רק כי מצאתי ציטוט, והייתי חייבת להביא (בקשר לבית הראשון, כמובן):
"כנסת ישראל נמשלת ללבנה, פעמים נפרצת, פעמים נבנית, לפעמים היא מליאה ולפעמים חסירה. ובעיתים שהיא חסירה, כשהיא באה לקץ חסרונה כבר עומד הוא אחר כתלה מילוי אורה, שתהיה מתמלאת והולכת, עד שתבוא לאותו המעמד האיתן, שיהיה אור הלבנה כאור החמה, ולא תבוא עוד למצב של חיסרון, כי-אם תהיה תמיד מלאה אורה". (הרב קוק, "אורות", עמ' קס"ב)

וד"ל.
כ"ו אב ה´תשע"א  
אתה יודע שלוקח לי המון זמן להבין שירים, ואני מניח שלא הבנתי כלום, אבל זה עשה לי תחושות חזקות.
אני מזדהה, גם אם אלו לא התחושות שלך, זה שיר שמתאים לי.

בין הזמנים עושה לך טוב.. (אולי לא, אבל לפחות אתה מפרסם שירים).
כ"ו אב ה´תשע"א  
כתוב נהדר, והסוף חזק כל כך.
תודה.
כ"ו אב ה´תשע"א  
לא צריך לקחת קורס בניקוד, בסיס בבגרות בלשון - בג"ד כפ"ת בראש מילה וכו'
כ"ו אב ה´תשע"א  
הוא משהו לא רגיל (התלוש שבסוף, איך ידעת?), גם השורה האחרונה

אל השאר פחות התחברתי (למה דווקא עשרה טפחים? והאם התכוונת לפני הסוגריים לרובד נוסף ממה שמשתמע?)

תודה על זה
כ"ז אב ה´תשע"א  
אפרת - תודה על תיקוני הניקוד. ובכלל.

אלון - לא חשבתי על המשמעות הזאת של התיאור, אבל מבחינות מסויימות - אפשר לומר שכן.

"רטט" - תודה. אני לא בטוח שהבנתי איך המשנה שצטטת עונה על השיר, אשמח אם תסביר מעט יותר.

אלעזר - כיף שאתה מגיב כאן. תודה.

"אומרת שירה" - אני לא מבין איך שייכת הסכמה או היא הסכמה לתחושה, התחושה לא יכולה להיות שקרית - התחושה מוחשית לחלוטין. ברור שהקב"ה יתגלה, וכל השיר הזה רק מצפה לכך שזה יקרה כבר, אבל השיר לא בא לדבר על אמת אובייקטיבית של התגלות ה' (אם זה היה כך, הרי התוכן שלו כופר לחלוטין), הוא בא מתוך תחושה, הוא
בא לבטא תחושה. ויישר כוח על הציטוט.

דביר, "נדודים בחול", "ליל כוכבים" - תודה!

אלישיב! וואו, כמה שמחתי לראות תגובה שלך כאן. העלת לי חיוך גדול (כמו להסתכל עליך לומד בסדרי ערב, אתה רואה - אפשר לשמוח ממך גם כשאתה מצובאי-צבא...).
את השיר הזה כתבתי לפני סוכות, אבל הייתי צריך לגלות שצריך היה לתקן אותו קצת כדי שהוא יהיה באמת שלם וגמור כמו שהוא עכשיו, ואת זה עשיתי רק בבין הזמנים הזה.

שיבת - תודה לך.
עשרת הטפחים נכנסו לשירים שלי מהגמרא בסוכה ה ע"א:
"ותניא ר' יוסי אומר מעולם לא ירדה שכינה למטה ולא עלו משה ואליהו למרום שנאמר השמים שמים לה' והארץ נתן לבני אדם.
ולא ירדה שכינה למטה?! והכתיב וירד ה' על הר סיני!
למעלה מעשרה טפחים.
והכתיב: ועמדו רגליו ביום ההוא על הר הזיתים?!
למעלה מעשרה טפחים.
ולא עלו משה ואליהו למרום?! והכתיב ומשה עלה אל האלהים!
למטה מעשרה.
והכתיב ויעל אליהו בסערה השמים?!
למטה מעשרה".
איני יודע מהו הרובד הבסיסי שקראת בשיר, לא רמזתי למקור כלשהוא במילים הללו, כך שאני מאמין שמה שהבנת נכון. יש שם מכפל המשמעות ב"מה אדבר", גם במובן של דיבור נבואי, וגם במובן של טענות - אין שום דבר, אין שום דבר בעל משמעות שאפשר להחזיק אותו ביד ולהגיד שהוא בחזקתי. אני חושב שבמקור התכוונתי למשמעות השניה יותר מאשר לראשונה, אבל הראשונה קשורה מאוד.

בכלל תמיד נפלא בתגובות בביכורים, ובכלל, שמי שמשיב על שיר אומר תודה על השיר כשהשיר נגע והשפיע, והמשורר אומר תודה, כי בזכות המגיב הוא מרגיש ויודע שהוא השיג את מטרתו בפרסום. אז שוב תודה לכולכם. היה חשוב לי במיוחד שהשיר הזה יצליח, אז ממש ממש תודה שהראתם לי שזה קרה בסוף.

ברכת ה' על ראשי כולכם,
א"א.

כ"ז אב ה´תשע"א  
שתדע
כ"ח אב ה´תשע"א  
כ"ח אב ה´תשע"א  
אף פעם לא מוצלחים...
דווקא התחלתי לכתוב למה כן התכוונתי - אך מפחד שיבושי ניסוח החלטתי לוותר על העניין. מקווה שגם אם לא כתבתי, בכ"ז הבנת למה התכוונתי.
כ"ט אב ה´תשע"א  
גןעדן ושלמה - תודה.

רבקה - אני דווקא לא בטוח שהבנתי למה את מתכוונת בהסכמה בשיר הזה. בכל אופן, היום עברתי על הכרם שלי קצת וראיתי שכבר הייתה לנו 'מחלוקת' דומה פעם: על השיר השמיני מתשעת ימי כסות כתבת "קשה לי עם השיר. הפעם לא רק מבחינת האורך - אלא גם מבחינת התוכן", והשבתי לך שם: "אומרת שירה - אין בו כל תוכן, יש בו רק אבל, וכך צריך להבין אותו. כל התוכן שאפשר אולי להסיק מתוך השיר (ביקורת חברתית וכד'), הוא רק אמצעי לא סימפטי להעביר את האבל העצום על חורבן הבית, וכן על זו הדרך בשירים מספר מן הסדרה, בניגוד לשיר הראשון בסדרה, למשל, העוסק בתוכן ממשי, בנוסף לתחושות הקשות שהוא בא להעביר ומהן הוא נוצר".
 
כיפה בפייסבוק כיפה בטוויטר תוסף חדשות כיפה לכרום כיפה מאחורי הקלעים אפליקציית חדשות כיפה לאיפון אפליקציית חדשות כיפה לאנדרואיד