בנושא
בכרם
חדשות
 
היער בו נגמרו האגדות / אברהם שחר
בביכורים מאז ב´ אייר ה´תשע"א

 

עמי ותמי התקדמו ביער, רגליהם כבר כאבו והם היו רעבים. זה היה מקום ביער בו הם לא היו מעולם, עמוק עמוק בתוכו. תמי שאלה שוב ושוב את עמי, למה אבא השאיר אותם עם קצת לחם ביער ונעלם? עמי לא ידע מה לענות, אבל הוא היה האח הגדול, אז שוב ושוב הוא הבטיח לה שהכל יהיה בסדר.

בחלק זה של היער העצים היו סבוכים זה בזה, וכמעט לא היו שבילים, האור חדר בקושי בין הצמרות. עמי הרגיש שרגליו כבר כמעט רועדות מהמאמץ והרעב, הוא לא ידע לאן ללכת. פעם אחת הם ראו מרחוק אישה ולידה שבע דמויות נמוכות, עמי היסס אם לגשת אליה, אבל עד שהחליט היא נעלמה בסבך.

הם התישבו לנוח לא רחוק משביל צר שהתפתל ביער. תמי אמרה שהיא פוחדת מזאבים ומכשפות, אבל עמי הרגיע אותה שאין כאן זאבים, ובכלל אין מכשפות בעולם, אבל הוא לא היה בטוח שזה נכון. פתאום הם שמעו קול נערה מזמר שיר בקול רועש הולך ומתקרב. הם הסתתרו בשיח והביטו. נערה יפה עטופה במעין שכמיה אדומה, עם עיטור קטן בצבע לבן ושחור התקדמה בשירה על השביל. הם המתינו שתעבור אותם, ואז עקבו אחריה מרחוק. הנערה צעדה מהר, והם התקשו לעמוד בקצב שלה. לפתע הם ראו קרחת יער קטנה ובתוכה בקתה. סביב הבקתה היתה גינה קטנה. הנערה דפקה בדלת הבקתה ונכנסה.

עמי ותמי התקרבו מהססים לגינת הבקתה ועצרו. בגינה גדלו מיני צמחים משונים, גדולים מהרגיל. היתה שם דלעת ענקית, שיח אפונה עצום ועוד. עמי קטף תרמיל אפונה והוא ותמי אכלו את הגרגירים בתיאבון. ברעבונם הם היו טעימים להם גם כך, לא מבושלים. הם אכלו בשקט ולא השגיחו בנעשה סביבם, כשלפתע הם הרגישו יד אוחזת בצווארם, זו היתה הנערה באדום.

"ובכן, זוג גנבים קטנים!"

עמי ניסה לענות שהם רק אכלו מעט כי הם רעבים, אבל הנערה השתיקה אותו במכה. היא הכניסה אותם לבקתה.

"סבתא תראי מה מצאתי, שני גנבונים אוכלים מהגינה שלך."

מהמיטה שבפינת החדר התרוממה זקנה מכוערת, אפה ארוך ושומה גדולה על לחייה. היא התבוננה בילדים ואז אמרה: "אתם רעבים?"

עמי מלמל: "כן גברת, לא אכלנו מזמן".

הזקנה נגשה לאח, מלאה שתי צלחות מהנזיד שעמד על האח והגישה לשולחן. היא חתכה שתי פרוסות לחם עבות והניחה ליד הצלחות. "בואו ילדים" היא אמרה, "איכלו מהר והסתלקו."

עמי ותמי אכלו ברעבתנות, תוך זמן קצר הם חיסלו את כל האוכל. "עכשיו צאו מהר," אמרה הזקנה. הם יצאו בצער מהבקתה החמה, ופתאום ראו מולם את הנערה באדום מלווה בשלושה חיילים לבושים אפור. הם אפילו לא שמו לב שבשעה שאכלו הנערה יצאה מהבקתה. הם קפאו במקומם בבהלה, והחיילים לכדו אותם. החיילים הוליכו אותם בשביל בו הם הגיעו. עמי הביט לאחור וראה את הנערה היפה מחייכת בבוז, ואת הזקנה מזילה דמעה בחלון.

החיילים הובילו אותם במהירות תוך צעקות "שנל, שנל". הם הובאו לבור גדול שעמד ביער. עמי ראה שבבור מוטלת האישה שהם ראו קודם, ולידה שבע דמויות קטנות.

עמדו שם שני קצינים בעמידה אדישה. "נו ווילהלם אחי" אמר האחד, "עוד שני יהודונים קטנים."

"תכין את הכיתה" ציווה השני על הסמל שעמד לידו. הסמל פנה לכוון החיילים, והקצין פנה לאחיו: "שמעתי על נגן חליל נפלא בעיר המלין, אני מקווה שאחרי שנסיים את המשימות הקטנות פה ביערות הללו, כל כך רחוק מאזורי התרבות שבמולדת, נוכל לחזור ולשמוע אותו".

"הכיתה מוכנה" אמר הסמל.

עמי ותמי נורו לתוך בור, ביער בו נגמרו האגדות.




אגדות האחים גרים שואה

© כל הזכויות ליצירה שמורות לאברהם שחר
חתום מנוי על היוצר       עשה /בטל מנוי
שלח לחבר   הדפס יצירה   שמור
הוסף לרשימת היצירות שאהבתי


שלח מסר ליוצר דרג יצירה הוספת תגובה
 
 
ד´ אייר ה´תשע"א  
כבר נעשה שימוש ברעיון הזה, מצאתי את הטקסט בחיפוש בגוגל, בבית אוודא שהוא נכון:
אגדה על ילדים שנדדו ביערות/אלתרמן

אגדה גרמנית מספרי אחים גרים
על אודות בן ובת שתעו ביער,
על דבר הנזל וגרטל, על שני מהגרים,
שגרשום אל היער, ללקט גרגרים,
בלילה, בפחד, בסער.

ודברה האחות וקולה חרישי –
הס נא, הס, אח קטן, אל תבכה נא, בין-חיל.
כי גדול וחזק הוא הריך השלישי,
כי אלפי תותחים יש לריך השלישי,
הוא טורף ילדים
שבוכים בליל.

והאח הקטן האזין ונדם
ודיברה הילדה: עוד מעט ונגיע.
עוד ישנן ארצות נפלאות בעולם,
עוד ישנם פרלמנטים טובים בעולם
והרבה מלאכים ברקיע.

והנה מרחוק אור לפתע רעד.
הנה שער. השניים דופקים על השער.
לסיפור עוד אין סוף ומלאך לא ירד,
יש רק עם אחד! ריך אחד! פירר אחד!
למול ילד אחד
בוכה ביער.

איכשהו, העיבוד של הרעיון הזה לשיר מתאים יותר בעיני מאשר עיבוד לפרוזה.

בכל אופן אולי היה כדאי לוותר על התיאורים בסוף, המשפט האחרון מיותר - תן לקורא להבין לבד, וכך תשמר את האווירה האגדתית מצד אחד ומצד שני תעצים את הפער בין האגדה למה שהקורא יודע שהולך לקרות.
באותו אופן - אולי היה עדיף לא לכתוב בפירוש "עמי ראה שבבור מוטלת האישה שהם ראו קודם, ולידה שבע דמויות קטנות." אלא לתאר במפגש הראשון איתם איזה בגד מיוחד שלבשה האשה, נעליים של הילדים, משהו כזה, ובסוף הסיפור במקום לכתוב במפורש שהם היו מוטלים בבור - לכתוב שעמי הבחין בהם (בגדים/נעליים) על שפת הבור.
ד´ אייר ה´תשע"א  
כבר שם. ציטוט:
"איך עמי ותמי לא חשבו על זה?", שמח ומבדח,
"כי הם היו ביער בגרמניה", כך אברהם שחר , "ושם לא נשארות עקבות."
אז אני מתאר לעצמי שלא ידעת על אלתרמן.
היה חסר לי קצת יותר חדות, יותר הרגשת קטיעה, אולי חסרה יותר פתיחה שתראה את הקטיעה. למרות שזה היה אמור לזעזע זה עבר לידי, לא הרעיד אותי. אולי כי הייתי מוכן, כמו ששיר אמרה, אמרת את זה מפורשות, אולי יש בזה משהו מכוון, כמו האגביות הזו, לחשוב על קונצרט באמצע טבח. והחיוך בוז של המוסרת המנוולת.
אין ספק שפתחת בי משהו.
ד´ אייר ה´תשע"א  
ממש תודה לשיר אחרי הגשם. בשעה שכתבתי הייתי בטוח שכבר נעשה שימוש באגדות האחים גרים לכך, והייתי בטוח שגם ראיתי את זה כבר, אבל לא זכרתי את המקור. האמת עם מעט חשיבה הייתי אמור להבין שזה צריך להיות אלתרמן.
בנוגע לעיבוד לשירה או פרוזה, אני לא בטוח מה עדיף באופן עקרוני, אבל פשוט שאם אלתרמן כבר עשה את זה, אז אי אפשר לעשות זאת טוב ממנו, ואני בטח אפילו לא יכול להתקרב אליו. תודה על ההערות הטכניות, לקחתי לתשומת ליבי להמשך.
לגנעדן, האמת היא שהסיפור נולד בעקבות תגובתי לתגובתו של שמח ומבדח שם, בשעה שכתבתי את התגובה, הסיפור אפילו לא היה רעיון.
לגבי הסוף, באופן כללי התכוונתי לעבור מהכאילו אגדה למציאות, ולא להשאר במישור הכאילו אגדה.
ונקודה אחרונה, כמדומני שביקורתו של אלתרמן מופנת לא מעט כלפי העולם החופשי (השער שלא נפתח), אני פניתי לרצחנות הגרמנית ושורשיה, שלענ"ד טמונה עמוק באגדות העם הגרמניות, שהאחים יעקוב ווילהלם גרים ליקטו וסיפרו.
ד´ אייר ה´תשע"א  
וכצפוי אני מעדיפה בכל מקרה את הגירסה הפרוזאית.
כתוב מצויין והולם לגמרי, והטוויסט הפתיע אותי, משום שציפיתי לעוד עיוות מרענן ומוכר של עולם האגדות.

גם הכותרת נהדרת.
ואהבתי את החלילן בסוף.
ה´ אייר ה´תשע"א  
זה עצוב.

(הכתיבה טובה, לא הבנתי את כל הנמשלים ם היו, אבל התעצבתי על ליבי ובאמת ששם היצירה טוב..)
ח´ אייר ה´תשע"א  
וכתוב היטב.
הניסוח המעט ילדותי מוסיף עומק לסיפור, בעיני.

נחוצים תיקוני עימוד ופיסוק קלים.
כ"ט אייר ה´תשע"א  
הייתי מוסיף עוד אגדות, שיהיה יותר ארוך עד הפאנץ'.
 
כיפה בפייסבוק כיפה בטוויטר תוסף חדשות כיפה לכרום כיפה מאחורי הקלעים אפליקציית חדשות כיפה לאיפון אפליקציית חדשות כיפה לאנדרואיד