בנושא
בכרם
חדשות
 
עקידה דרבנן / שומרון שלי...
בביכורים מאז ז´ טבת ה´תשע"א


אֲנִי פּוֹסֵעַ לְאִטִּי בְּהֵיכָלְךָ
מִתְקָרֵב, מֵישִׁיר מַבָּט -
בִּימִינִי קַרְנוֹ שֶׁל אַיִּל
בִּשְׂמֹאלִי בְּנִי שֶׁאֵינֶנּוּ.
פּוֹסֵעַ לְבַדִּי
אֶל הַמִּזְבֵּחַ
אֵלֶיךָ.
וְאֵין אֵשׁ
וְאֵין עֵצִים
רַק בְּנִי לְעוֹלָה--

יוֹדֵעַ שֶׁלֹא צִיוִּיתָ
לֹא עָלְתָה עַל לִיבְּךָ
שֶׁבַּסוֹף תֹּאמַר שֶׁנִּצְּחוּךָ בָּנֶיךָ,
אַךְ אֲנִי בָּאתִי
לְהָבִיס אוֹתְךָ וְאוֹתִי
בְּיָדַיִם כְּבוּלוֹת
בֶּאֱמוּנָה.

מוֹצִיא אֶת הַמַּאֲכֶלֶת
נִגָּשׁ אֶל הַמִּזְבֵּחַ
(שְׂרָפִים נָעִים בְּאִי נוֹחוּת)
וּמַעֲלֶה עָלָיו אֶת שֶׁיָכוֹל הָיָה לִהְיוֹת לִי
(מַלְאָךְ זוֹעֵק אֵלַי מִן הַשָּׁמַיִם)
וְקוֹשֵׁר הֵיטֵב לְבַל יִפּוֹל הַפַּעַם
(אֵין מַשְׁגִיחִין בְּבַת קוֹל!)
וְשׁוֹמֵט אֶת הַשׁוֹפָר וּמַצִּית אֶת הָאוּר
(מַלְאָךְ מֵסֵב אֶת פָּנָיו בִּכְאֵב)
וְאֵין שָׂטָן
וְאֵין אַיִּל
רַק הַסְּבָךְ אוֹחֵז--

נִפְנָה וְהוֹלֵךְ אֶל שָׂרָה
שֶׁמְהַנְהֶנֶת בְּרֹאשָׁהּ וּמַבִּיטָה
אֶל עֲרֵמָת הָאֵפֶר שֶׁנּוֹתְרָה
אֶל הָרֶחֶם שֶׁהָיָה סָגוּר
תִּשְׁעִים שָׁנָה.




א. עקדה דרבנן
ב. מים מרים
ג. אשה כי תזריע


עקידה עקרות

© כל הזכויות ליצירה שמורות לשומרון שלי...
חתום מנוי על היוצר       עשה /בטל מנוי
שלח לחבר   הדפס יצירה   שמור
הוסף לרשימת היצירות שאהבתי


שלח מסר ליוצר דרג יצירה הוספת תגובה
 
 
ט´ טבת ה´תשע"א  
איזה שיר קשה. עקרות ועקידה. זה מין קישור קצת הפוך וקצת טבעי. אני לא חושבת שהבנתי את המהלך שלך בבירור. לא מבינה מה אתה כשאתה בוחר בעקידה לספר עקרות. ואני לא מצליחה להרגיש אם הטון הוא קבלה או גם התרסה.
יש כמה משפטים שאני אוהבת מאד: שרפים נעים באי נוחות, להביס אותך ואותי - שאיפשהו נדמה לי שהוא אחד ממשפטי המפתח בשיר.
בהתחלה בעיקר, אני חושבת שהוא קצת תיאורי מדי. הוא הולך ומקבל יותר נפח ורגש, אבל שני הבתים הראשונים פחות טובים לדעתי. יש לך עקביות בסגנון, על כל השיר יכולתי לומר שהוא תיאורי, אבל איכשהו ככל שהבתים מתקדמים אתה מכניס בהם יותר רגש, אבל השניים הראשונים בעיקר, אני אהיה רגע בוטה כי אני מרשה לעצמי כי זה אתה :) קצת משעממים בעיניי, אתה מכניס לסיפור לאט מדי. אחר כך הוא משתבח.
עוד דבר שאני תוהה לגבי הם הסוגריים. אני מתה על סוגריים, הם מוסיפים הרבה בעיני בהרבה מקרים, אבל כאן הרגשתי שהם מפזרים לך מדי את הבית.
אחרי שסיימתי לבקר, אני חושבת שזה שיר טוב, מעניין ומחדש.
והבית האחרון כיווץ לי את הלב. לגמרי.
ט´ טבת ה´תשע"א  
אני לא מבטיח שהסברים יבואו בפומבי, ואולי לא בכלל. וזה למרות שבעקבות השיר הזה ושיר נוסף כתבתי מאמר שלם וארוך, שמסבירים היטב כל מילה.

לתיאורים יש משמעות, והסוגרים לא מתפזרים כשמקריאים את השיר ומדלגים על הסוגרים שנשארות לקורא בלבד. אם היית במיפ חנוכה שעבר היית זוכה לשמוע את ההקראה


והבית האחרון כיווץ גם לי את הלב.
ואולי לה הוא כיווץ את הרחם.
י´ טבת ה´תשע"א  
שכבר ראיתי אותו פעם!
שיר כואב ויפה.

שבת שלום
יוני
י´ טבת ה´תשע"א  
אבל זה לא יותר מדי חזרה על - זה?
http://www.kipa.co.il/bikorim/show_art.asp?id=54786
אני דווקא חושב שכמה שהבית האחרון נצרך כדי להביע את הרעיון, הוא די מפריע שם לזרימה הפנימית של השיר.

- אני בספק עד כמה אני מסכים עם הרעיון. אני גם לא יודע אם כיוונת בעיקר לקושי שבהבנת "לא בשמים היא" ו"נצחוני בני" (שגם לי קשה מאוד), ואז אני לא חושב לומר שר' יהושע וחבריו התריסו כלפי שמיא כנגד הלכה ברורה - אדרבה, הם באו לברר אותה -
או שכיוונת לנקודה שגם ההלכה אינה תמיד הדרך לנהוג בה אלא המצפון האנושי הברור (לכאורה) - ואז אני מבין יותר למה הכנסת את הבית האחרון (שוב, למרות שהוא קצת מפריע שם), ואני לא לגמרי מעז להביע פה את דעתי בעניין שוב, אבל הנה ציטוט של בדיחה ידועה:
משוגע א': אני המשיח!
משוגע ב': איך אתה יודע?
משוגע א': ה' אמר לי בעצמו!
משוגע ב': לא נכון, אני לא אמרתי לך את זה!

אוקיי. שוב - טוב ויפה, וסליחה על התגובה ועל הדעות החריגות שאולי הרסו את העמוד הזה, אם תרצה תמחק.
בברכה,
אלעזר,
אינו איש במקום שיש אנשים,
ברומא ואינו רומאי.
י´ טבת ה´תשע"א  
אבל אין כאן ולו בדל חזרה, חוץ ממוטיב העקידה שמרכזי כאן. הסיפור שם הוא רק כדי להמחיש את העקידה מזוית אחרת, פלוס כמה סאב-טקסטים פה ושם.

כאן השיר הוא אחר לחלוטין, ומכיל במרכזו את מושג "נצחוני בני" כפי שתארת. הבית האחרון הוא נשמת אפו של כל השיר, וממש ממש לא בא לומר שהמצפון האנושי הוא קובע; איני יודע כיצד הבנת זאת מתוך הדברים.

אבל תודה על התגובה
י´ טבת ה´תשע"א  
אוף


[וְקוֹשֵׁר הֵיטֵב לְבַל יִפּוֹל הַפַּעַם]
י"א טבת ה´תשע"א  
[לא ראיתי יתרון אחר בבית האחרון חוץ מלצבוט נקודות רגישות ולהגיע למסקנה "איך הוא עושה דבר לא-מוסרי שכזה?!". מצטער.]

[ודמיון בין כאן לשם לא חסר. "כדי לא להפסיק בין הברכה לשחיטה"...]
י"א טבת ה´תשע"א  
'בידים כבולות באמונה',
לא יכולת לצרוב יותר.

עֹז
י"ב טבת ה´תשע"א  
א.במקרה הספיציפי הזה ברור לי שאתה לא צודק. (מבחינת הלא בשמים היא, דהיינו -רק אתה תובס, לא האלוקים)
ב.כמדומני שהשורה השלישית בבית השני הקדימה את זמנה, יותר מתאים שהיא תגיע בסוף.
י"ב טבת ה´תשע"א  
אלעזר, אם הבנתי את השיר, אזי המסר הפוך לחלוטין ממה שחשבת. לא מדובר על המוסר האנושי הטבעי הדוחה את ההלכה האלוקית, כי אם להפך. אלוקים הוא המוסרי אשר לא עלה על ליבו כלל קורבן אדם, ואילו האדם, הכובל עצמו באיסורים וסייגים, מביס את המוסר האלוקי ע"י התורה שבע"פ, וכופה על הקב"ה, בכח "נצחוני בני", מעשים שכלל אינם מוסריים ואינם רצון ה'.
י"ב טבת ה´תשע"א  
שלוש1 (ניק מעניין) - למה רק אני אובס? ולמה המסר נוראי בעיניך?
שורת 'ניצחוך בניך' נמצאת שם בכוונה, כי את המספר בשיר לא כל כך מעניין מה הוא (ה') יגיד בסוף; אם תקרא שוב את הבית, תראה שהמספר מונה שם שלושה דברים שלא מענייינים אותו: לא ציוית, לא עלתה על ליבך, ובסוף תאמר שניצחוך בניך.
ואז מגיעה מילה לעומתית: "אך אני באתי" - משמע שדבר מכל שלוש השורות הראשונות לא מהווה שיקול עבור המספר.

אברהם שחר - היטב כתבת, אך כאן טמון הפרדוקס: אם הוא אומר שניצחוהו בניו, כנראה שרצונו שהם ינצחוהו. אני חושב שעמדת המספר שבשיר ברורה מאד, בעיקר על רקע הבית האחרון.



עש"ב ועז - תודה רבה לשתיכן. מעולם לא ידעתי מה לומר, כנראה שגם לעולם לא אדע, ולא משנה איזה תהפוכות אעבור בימי חלדי. שוב תודה
י"ג טבת ה´תשע"א  
שהשורה הקדימה את זמנה. אא"כ אתה מתייחס ל'נצחוני בני', כאל אמירה שלילית. להבנתי, כשהקב"ה אומר 'נצחוני בני' הוא אומר זאת בשמחה, בחיבה, ולא כמתנצח.(ת"מ).
ב.המסר נוראי בעיני מכיון שמטרתך היא להביס, ולא לעשות את רצון ה'. כשחכמים אמרו לא בשמים היא, הם באו לומר שזהו רצון ה', שנעשה ע"פ הבנת שכלנו, למרות שאנחנו יודעים שבשכל האלוקי אנו טועים.
ג. ממילא רק אתה תובס. את אלוקים לא תצליח אף פעם להביס.
ט"ו טבת ה´תשע"א  
ואני חוזרת אליו שוב ושוב כבר כמה פעמים?

זה שיר כל-כך טוב. מוזר שלא הגבתי עליו.

תודה רבה.

כתוב כל - כך טוב!!!!!

כל-כך חזק..!!

(שלחתי אותו למרצה שלי בדיוק הרגע אנחנו בדיוק לומדות שירים על העקדה בעק' הפיוט "עת שערי רצון")
ט"ו טבת ה´תשע"א  
זה עצוב מאד ויפה מאד.
הבית השלישי פשוט מרהיב, רמה אחת מעל השאר.

זה לא מהשירים שאני יכולה להביע עליהם ביקורת בונה אובייקטיבית ומדוייקת או משהו. זה כל כך נוגע שאי אפשר שלא להזדהות.
הלוואי שיהיה לכם אושר.

תודה לך
י"ב אדר א´ ה´תשע"א  
טוב שפספסתי אותו איכשהו לפני חודשיים.

כי עכשיו אני לא יכולה לקרוא שום דבר אחר :(
כ"ד אדר ב´ ה´תשע"א  
וּמַעֲלֶה עָלָיו אֶת שֶׁיָכוֹל הָיָה לִהְיוֹת לִי
וְקוֹשֵׁר הֵיטֵב לְבַל יִפּוֹל הַפַּעַם

[לא כתבתי מה שרציתי לכתוב. ודאי תסלח]
 
כיפה בפייסבוק כיפה בטוויטר תוסף חדשות כיפה לכרום כיפה מאחורי הקלעים אפליקציית חדשות כיפה לאיפון אפליקציית חדשות כיפה לאנדרואיד