בנושא
בכרם
חדשות
 
סיפור פ"שוט - הבכור / דתי למהדרין
בביכורים מאז י"א טבת ה´תש"ע


המפעל שבראשו עמד הצליח מאוד. צוות של כשמונים עובדים, מערכת מחשוב מהטובות בעולם ומתחם ענקי המצויד במיטב הציוד והטכנולוגיה, הפכו אותו לאחד ממנהלי ההיי-טק הטובים במזרח התיכון,  והמחזור השנתי של המפעל גלגל מאות מיליונים דולרים. גם התנאים שקיבלו עובדי המפעל היו מעל ומעבר, וימי הטיול והנופש המאורגנים, ההטבות, המתנות לחג והמשכורת הנדיבה ביותר עשו את שלהם והביאו לנהירה של מיטב המוחות בארץ למפעלו. הוא ניחן בחוש מיוחד לברור את הטובים ביותר ולגייסם למאמץ המפעל להשתדרג ולהפוך למפעל הטוב ביותר. ומה שהכי ייחד אותו מכל בעלי המפעלים האחרים, היה יחסו החם והאכפתי כלפי עובדיו. הוא ראה אותם כבנים שמעולם לא היו לו, והם מצידם העניקו לו אהבה חסרת גבולות, וגם כאשר אביו החולה של אחד העובדים הזוטרים נזקק בדחיפות לניתוח יקר בחול, לא היסס העובד לפנות לבעל המפעל ולתנות בפניו צרתו, כשזה מצידו מבלי לחשוב פעמיים נותן לו על המקום מענק מיוחד, על חשבון הבית. יחסו היה כה כן ואמיתי, שכאשר נתקלו יום אחד הפועלים במודעה זו, לא האמינו למראה עיניהם.

"לציבור העובדים השלום והברכה. בעקבות מקרים מסוימים, הוחלט על מספר שינויים במערכת כדלהלן: במחלקת הגות וחשיבה יתחלפו מעתה מנהל המחלקה וסגנו, והסגן יתמנה למנהל בעוד מנהלו עד עתה יורד לדרגת הסגן. אנו מתנצלים מראש על כל פגיעה אפשרית. בהערכה, מנהל המפעל."

העובדים היו המומים. מעולם לא שיערו מצב שכזה, בו יתהפכו היוצרות. והרי מנהל המחלקה עשה עד היום עבודתו נאמנה, ומה פשר הורדתו בדרגה, זאת לא השכילו להבין.

עד מהרה החלה לרוץ חרושת השמועות בקרב העובדים, לגבי הסיבה להחלטה המפתיעה, והשמועה שהתבססה בקרב רוב העובדים הייתה מחרידה. המנהל, גזען! כך נקבע ברוב מוחלט. היה זה ידוע לכל  שמנהל המפעל הוא אשכנזי, ייקה מושבע. בצוות הגות וחשיבה, היה מנהל המחלקה עד עתה, בן עדות המזרח - הגיע היישר ממרוקו שבאפריקה. סגנו לעומת זאת – זה שכעת התמנה למנהל המחלקה – היה גם הוא אשכנזי, כמנהל המפעל. מוצאם השונה של הסגן ומנהל המחלקה מעולם לא הפריע להם בעבודתם.  כל הרואה אותם היה מציינם לשבח על שיתוף הפעולה המלא ששרר ביניהם. אולם כעת התחממו הרוחות. השמועה שמנהל המפעל העדיף את סגן המחלקה על פני מנהלה בגלל ההבדל במוצאם, עשתה לה כנפיים בין העובדים, והגיע אף עד מפתן דלתו של המנהל. כששמע זאת המנהל, שתק. האפשרות שכך יפרשו העובדים את חילופי המעמדות לא עלתה במחשבתו בתחילה, וכעת לא ידע איך להגיב. לא ידע איך להוכיח להם שאין כאן עניין גזענות, ואין האשכנזים שווים יותר מאחיהם בני עדות המזרח. "אני חייב ליישר את ההדורים" החליט. "איך? על זה כבר נחשוב".

שבועיים עברו, והסערה עדיין אינה שוכחת, עד שמופיעה מודעה חדשה ממשרד המנהל ומכה שנית בקהל העובדים.

"לציבור העובדים השלום והברכה. בעקבות מקרים מסוימים, הוחלט על מספר שינויים במערכת כדלהלן: במחלקת מחקר ופיתוח יתחלפו מעתה מנהל המחלקה וסגנו, והסגן יתמנה למנהל בעוד מנהלו עד עתה יורד לדרגת הסגן. אנו מתנצלים מראש על כל פגיעה אפשרית. בהערכה, מנהל המפעל."

המודעה הכתה בהלם את ציבור העובדים, שכן במחלקה זו גם הייתה התנהלות למופת, הן של הסגן והן של המנהל. ויותר מכך, במחלקה זו היו גם הסגן וגם המנהל אשכנזים טהורים. "אתם רואים" הפציע לפתע קולו של המנהל הטרי של מחלקת הגות וחשיבה , "לא היו שום מניעים גזעניים במינוי שלי – עובדה שגם במחלקת מחקר ופיתוח הוחלפו התפקידים, על אף ששניהם אשכנזים גמורים!" אמר, וחיוך על פניו. קהל העובדים ששמע אותו הנהן בהסכמה, אכן, מודעה זו מוכיחה שבעל המפעל חף משיקולים גזעניים.

ומרחוק ראה זאת בעל המפעל, וחיכך ידיו בהנאה, הוא הצליח במשימתו…

*  *  *

בפרשת ויחי מוצאים אנו "חילופי דרגות" מתמיהים למדי. כאשר אפרים ומנשה כורעים לפני יעקב שיברכם, יעקב מניח את ימינו על אפרים ושמאלו על מנשה, אף שידע שמנשה הוא הבכור ולו מגיע הכבוד. עיון בהמשך הפרשה אומנם מסביר את ההחלפה, כאשר יוסף תמה על כך, ככתוב "וַיְמָאֵן אָבִיו וַיֹּאמֶר יָדַעְתִּי בְנִי יָדַעְתִּי גַּם הוּא יִהְיֶה לְּעָם וְגַם הוּא יִגְדָּל וְאוּלָם אָחִיו הַקָּטֹן יִגְדַּל מִמֶּנּוּ וְזַרְעוֹ יִהְיֶה מְלֹא הַגּוֹיִם", אך עדיין קיימת התמיהה: וכי בגלל שמאפרים יצא בעתיד אנשים חשובים יותר, מגיע כעת למנשה שיילקח ממנו הכבוד של הבכורה, להתברך מיד ימינו של יעקב?

ומסביר מאיר שמחה הכהן בספרו המתוק על התורה, "מש"ך חוכמה" (ראשי תיבות של שמו) שהיה כאן יותר מכך, והייתה כאן כוונה נסתרת מאת ה'. כחמישים שנה לפני כן, ניטלה בכורתו של ראובן עקב המקרה עם בלהה, וניתנה הבכורה ליוסף. בחילופי התפקידים בין אפרים למנשה, בא ה' לרמוז שנטילת הבכורה מראובן ונתינתה ליוסף לא נבעה בגלל אהבתו הרבה של יעקב לרחל אם יוסף, יותר מאשר ללאה. לא, אין כאן מניעים של מי אהובה יותר, והעובדה, כאן, אצל אפרים ומנשה, אפרים מוקדם לפני מנשה, על אף ששניהם בני אב אחד ואם אחת, ואין כאן מקום להעדפה בין האמהות!

ללמדנו מה רבה צריכה להיות רגישותנו בכל הנוגע ליחסים העדינים במשפחה, ובין אדם לחברו בכלל, שלא תתגבר הקנאה והמחלוקת.



מפעל סיפור פ"שוט סיפור פשוט פרשת ויחי פרשת שבוע

© כל הזכויות ליצירה שמורות לדתי למהדרין
חתום מנוי על היוצר       עשה /בטל מנוי
שלח לחבר   הדפס יצירה   שמור
הוסף לרשימת היצירות שאהבתי


שלח מסר ליוצר דרג יצירה הוספת תגובה
 
 
י"ז טבת ה´תש"ע  
עניין הסיפור מוסיף מאוד להבנת הפירוש. ישר כח
כ"ג טבת ה´תש"ע  
מאוד אהבתי, זה מביא מבט מעניין לפרשה. משהו כמו המגיד מדובנא. המשלה משובחת שמקרבת את דברי הרבנים אלינו.
אז שוב: יישר כוח על היוזמה!
תודה רבה.
שבוע טוב.
וכן, חתמתי, אני עוקב!


כ"ט טבת ה´תש"ע  
 
כיפה בפייסבוק כיפה בטוויטר תוסף חדשות כיפה לכרום כיפה מאחורי הקלעים אפליקציית חדשות כיפה לאיפון אפליקציית חדשות כיפה לאנדרואיד