בנושא
בכרם
חדשות
 
כמו הים / the_forgotten
בביכורים מאז י"ז תשרי ה´תש"ע


 

דִּמְעוֹתַי
אֵינָן מַעֲלוֹת אֶת מִפְלַס הַכִּנֶּרֶת,
הֵן יוֹרְדוֹת בְּקַו הַגְּבוּל אֶל סְדוֹם
וַעֲמוֹרָה.

תְּשׁוּקַתְךָ
אֵינָהּ מַעֲלָה בְּךָ חִיּוּךְ
אֶלָּא זַעַם.
וְיָדֶיךָ יוֹרְדוֹת בְּקַו הַוֵּשֶׁט
קוֹרְעוֹת אֶת
כֻּתָּנְתִּי.

לֹא דִּמְעוֹתַי כִּי זֵעַתְךָ הִיא
שֶׁמְאַיֶּרֶת אֶת דּמוּתִי כְּבַת מָוֶת.



אונס אשמה סדום

© כל הזכויות ליצירה שמורות לthe_forgotten
חתום מנוי על היוצר       עשה /בטל מנוי
שלח לחבר   הדפס יצירה   שמור
הוסף לרשימת היצירות שאהבתי


שלח מסר ליוצר דרג יצירה הוספת תגובה
 
 
כ´ תשרי ה´תש"ע  
אני כל כך מקווה שלא באמת הבנתי את השורה האחרונה שלך.
כ´ תשרי ה´תש"ע  
שיר נוראי, במובן הקשה של הביטוי, לא קל לעכל שיר כזה.
מאחלת טוב, טוב יותר, גליויים של טוב.
עֹז
כ´ תשרי ה´תש"ע  
יש שירים שאי אפשר להגיב אליהם ואי אפשר גם לא.
כ´ תשרי ה´תש"ע  
שיר חזק, שיר טוב
המעלה נושא חשוב

בעזרת קווים ציוריים המשרטטים נופים דו-משמעיים.
והארמז המשובץ גם הוא מעבה משמעות.


המצייר תחושות שלא נעלמות בעקבות מעשה נפשע, ונצמדות כמו מסגרת.

מסגרת גם מבחינת הקורבן, שלא יכולה להשתחרר מהזיכרון ומהבחילה ומהפחד
וגם מבחינת יחס החברה אליה.

"זוֹהִי זֵעַתְךָ
שֶׁמְאַיֶּרֶת אֶת דּמוּתִי
כְּבַת מָוֶת."

אמילי
כ´ תשרי ה´תש"ע  
לא אוהבת לציין

אבל שכחתי לדרג - 5
כ´ תשרי ה´תש"ע  
''דִּמְעוֹתַי
אֵינָן מַעֲלוֹת אֶת מִפְלַס הַכִּנֶּרֶת,
הֵן יוֹרְדוֹת בְּקַו הַגְּבוּל אֶל סְדוֹם
וַעֲמוֹרָה.''

ככל שהשיר מתקדם זה רק נהיה קשה יותר ויותר.
כתוב מצוין (עד כמה שאפשר להגיד מצוין על שיר כזה)...
כ´ תשרי ה´תש"ע  
קשה לי לרוא שירים מעין אלו, כאשר בן הוא הכותב אותם. קשה לי עם אנשים שלא חוו חוויות מסוימות, ובכל זאת הם כותבים עליהן...

עם כל הכבוד לכישרון ולמילים הכואבות והמזעזעות (שעליהם ודאי מגיעים לך כל החימושים), אינני חושבת שיש לאדם זכות לכתוב תחושות/רגשות על דברים שלא חווה, ועוד מנק' מבט כ"כ אישית. צר לי.

מחילה אם פגעתי, מובן שהדברים לא היו מכוונים לדבר הזה, רק להאיר ולתת נק' כללית למחשבה, אם וכאשר כותבים יצירות עם נושאים כואבים וטעונים שכאלה.
כ´ תשרי ה´תש"ע  
*לקרוא
*על נושאים
כ´ תשרי ה´תש"ע  
אמילי- המון תודה לך שעזרת להוציא את השיר הזה לפועל.

אני לא נוגע בנקודות אישיות, אבל החילוק בין בנים לבנות הוא מוטעה.
אחד מכל שבעה גברים בישראל עובר תקיפה מינית.

שוב, תודה לכולם.
כ´ תשרי ה´תש"ע  
החילוק בין בנים לבנות אינו שייך.

אני אשמח וארגע אם תבהיר לי מה היא כוונתך בשורה האחרונה בשיר. יש לי תחושה שהבנתי משהו שאני לא רוצה להבין, ושהוא עקום מיסודו.
כ´ תשרי ה´תש"ע  
לא עשיתי ולא התכוונתי לעשות כלל חלוקה בין בנים לבנות.
כ´ תשרי ה´תש"ע  
בבית האחרון הנאנסת משליכה את היותה 'בת מוות' על האנס.

פעם כשנחטפה [כנראה ע"י פדופיל] מדלן מק'קאן זה הפריע לי מאוד וימים שלמים חשבתי רק על זה. יום אחד המורה שלי לקח אותי לשיחה ואמר לי: "רואי, זה לא משנה אם ימצאו אותה או לא. היא תשתחרר רק בעומק 2 מטר מתחת לאדמה." לקחתי את המשפט הזה וחיברתי אותו לים המוות [בהקשר של סדום] וזו השורה האחרונה.
[מה חשבת שזה?]

אומרת שירה,
אני כן מצאתי חילוק של בנים ובנות בהודעה שלך אבל נניח את זה בצד.

קודם כל לדעתי זה לא מתאים לכתוב תגובה כזאת ליצירה של מישהו מאחר ואין לך מושג מול מי את מדברת.

מעבר לזה, באופן עקרוני אני חושב שאדם יכול לכתוב נושאים כאלה מנקודת מבט כזאת.
אחד מכל 5 נערים ונערות נפגע מינית עד גיל 18, זה קורה בכל שכבות האוכלוסיה ככה שכולנו חשופים לזה, וכן בתור יצור אנושי שמרגיש כאב של מישהו אחר מותר לי לכתוב על הכאב הזה בצורה אישית.

ממש כמו שאחד אחר יכתוב על מוות של חייל בצורה אישית אפילו שהוא לא חווה אובדן כזה. פשוט כי זו החברה שאנו חיים בה והכאב הזה משפיע על כולם וטוב שכך.

תודה לכם.
כ´ תשרי ה´תש"ע  
אתה נהיה משורר, קלטת את זה. ואני לא מדברת מצד המשוררת שאני לא. בתור קוראת. אתה מרגיש לי משורר, אז ככה אתה כנראה.

מישהו היה צריך לכתוב את השיר הזה. אני חושבת שלא חטאת בו, כתבת בחדות ועם זאת בצניעות הנדרשת.

אהבתי כמעט הכל:
דִּמְעוֹתַי
אֵינָן מַעֲלוֹת אֶת מִפְלַס הַכִּנֶּרֶת,
הֵן יוֹרְדוֹת בְּקַו הַגְּבוּל אֶל סְדוֹם
וַעֲמוֹרָה.

תְּשׁוּקַתְךָ
אֵינָהּ מַעֲלָה בְּךָ חִיּוּךְ,
אֶלָּא זַעַם.


זֵעַתְךָ
שֶׁמְאַיֶּרֶת אֶת דּמוּתִי
כְּבַת מָוֶת.

אני לא רוצה להתחיל להחמיא. אני רוצה להעביר ביקורת קלה מתקנת. כי השיר הזה, כמה שהוא קצר הוא חזק - ומורכב, ויש לי כל כך הרבה הנקודות בו לומר עליהן את הדברים הטובים. תאמין לי שבגלל זה אני לא מתחילה ולא מסיימת.

מעט התיקונים שאני חשה צורך, במקרה זה שלך, להציע:

אולי, אולי אולי אולי לחשוב על משהו שהדמעות שיורדות בקו הגבול עושות. הן לא קורעות מכנסיים, נכון? אז מה כן? אבל אני לא בטוחה שזה נכון ואם מישהו ינסה את זה כדי לבדוק איך זה עובד - מוטב שיהיה זה אתה...

אבל הדברים היותר-בטוחים, על פי סדרם:
תְּשׁוּקַתְךָ
אֵינָהּ מַעֲלָה בְּךָ חִיּוּךְ,
אֶלָּא זַעַם.

המשפט הזה קטוע, באופן מורגש יותר מניתן להסבר בהיגיון. קודם כל אני חושבת שבאשמתו של הפסיק, מתעקשת למצוא היגיון, ואולי בגלל הפסיחה אחרי תשוקה (שצריך להתלבט לגביה והיא לא באופן מוחלט לא טובה כאן, כי מתאימה לניתוק של "דמעותיי" שטוב שבחרת בו, לדעתי), אבל הכי נראה לי בגלל הסירבול. תשוקתך אינה מעלה בך חיוך. לא לא לא, זה מסורבל מדי! תשוקתך מעלה בך זעם, יכול להספיק. אבל אהבתי את מה שאתה מדגיש, שבד"כ תשוקה היא משמחת, מחייכת כזאת - עושה חיוך למשתוקק - ואני מציעה לנסות ולהתאמץ מאד, אני מנסה קצת ולא כ"כ מצליחה כרגע, למצוא אפשרות אחרת לסידור המשפט הזה ומילים אולי שונות קצת בשביל תוכנו. הוא כתוב ככה גם עדין מדי. אינה מעלה בך חיוך - לא יודעת, אני לא מצליחה להסביר!

וְיָדֶיךָ יוֹרְדוֹת בְּקַו הַוֵּשֶׁט
קוֹרְעוֹת אֶת
מִכְנָסַי.

שני דברים. האחד, קו הושט הוא טוב מאד. אבל המכנסיים, צר לי, לא מתחילים מן הצוואר. והוושט לא מגיע עד אליהם. לא הייתי מוותרת בקלות על הוושט, אבל אם אין ברירה - לגמרי הייתי עושה את זה ובלי חרטות. אולי יש קו אחר שעובר מלמעלה עד למטה? אולי תוסיף עוד קו אחרי הוושט?
האחר,
בנות לא לובשות מכנסיים נקודה. אני יודעת שהן כן, אבל בשיר שלך - מה איכפת לך שלא? יותר טוב. שיר על כזה נושא שמצליח להיות יהודי-צנוע, אז שיהיה עד הסוף, טוב? בבקשה, רואי, בבקשה. אתה מבין למה?

הפסיק אחרי "אלה" מיותר, תוריד אותו מייד ובלי בקשה אחרונה.

אולי גם הפסיחה. ואולי הוא בכלל מיותר!!! תיראה איזה יופי:

לֹא דִּמְעוֹתַי כי זֵעַתְךָ היא
שֶׁמְאַיֶּרֶת אֶת דּמוּתִי כְּבַת מָוֶת.

(וגם הצעתי תוך כדי כך, התפלק לי, להכניס את בת מוות לאותה שורה. זה מכה יותר מהפסיחה, באופן שנראה מנוגד להיגיון. זה מה שמגניב. שים לב לזה, נסה לראות את זה. לא היית מאמין, נכון? תודה שזה מגניב.)

אחד הדברים הטובים שאני רוצה לציין הוא שהבית הראשון מוביל יפה יפה יפה לבית השני, והבית השני מלחיץ - מודיע בדיוק מה נושא השיר. אבל הבית הראשון והשני, והראיה כי יש רק עוד בית אחד לשיר - מודיעים שאין מה לפחוד מהשיר שהוא בנושא הזה. ככה צריך לדעת להגיש שירים, כל הכבוד. זה כמו לשווק אותם בתוך עצמם. זה קשה ומסובך וקשה לחשוב על זה, קו"ח להצליח לעשות את העבודה הזאת. עשית והצלחת.

הייתי שמחה לדעת על מה חשב דניאל.

עוד עוד עוד לכתוב ככה. ואתה מרחיב יופי את מעגל הנושאים. תכתוב על הכל, אתה עושה את זה יעיל לגמרי.
כ´ תשרי ה´תש"ע  
לא הבנתי את הסברך. "בת מוות", להבנתי, היא אחת שעונשה הוא מוות, שמגיע לה למות. כיצד היא יכולה להשליך את הביטוי הזה על אדם אחר?
כ"א תשרי ה´תש"ע  
דניאל,
אני לא חושב שההבנה שלך ושלי סותרות.
להיפך.
הרבה פעמים במקרי אונס, ביחוד של ילדים, האנס נותן לנאנסת תחושת אשמה...
אם זה שמגיע לה למות על מה שהיא עשתה, או איומים כאלה ואחרים. אני הרחבתי את המושג, גם למקרים שהמוות משמש גורם משחרר ורצוי מבחינתה ולא רק כאיום.
בשיר היא מאשימה אותו שהוא גרם לזה להיות ככה, והיא אינה אשמה כלל.

אפרת,
תודה על המחמאות. זה ממש גורם לי להסמיק כשאני מקבל מחמאות כאלה ממך.
*
זה די מובן מה הדמעות עושות לא? הן מנקות את החטאים [יותר נכון לומר: חוטאים.] של סדום ועמורה. הן בעצם המלח של ים המלח שהשמיד את החוטאים.
*
תראי איזה מגניב, הורדתי שתי בקשות שלך במילה אחת, והוספתי תמימות של ילדות.

וְיָדֶיךָ יוֹרְדוֹת בְּקַו הַוֵּשֶׁט
קוֹרְעוֹת אֶת
כותנתי.

[בערך בסוף של הושט הכותונת נקרעת. אולי קצת כמו הקריעה באבל.]
*
אני דווקא ממש התחברתי לקטיעה במשפט. אם תשימי לב שני הבתים הראשונים כמעט זהים דמעותי ותשקתך, עולות-מעלה, ואז במקום כשבבית הראשון זה קצת נחמד, הזעם קוטע את זה. בכל מקרה, הורדתי את הפסיק שבאמת קצת סירבל.
*
לגבי ההערה האחרונה, לקח לי הרבה זמן לחשוב על זה, שמתי לב שהפסיק שם הפריע, אבל בלעדיו זה היה סתם 'בית ריק' בסוף קיבלתי את ההערות שלך.
*
וזה השיר:

דִּמְעוֹתַי
אֵינָן מַעֲלוֹת אֶת מִפְלַס הַכִּנֶּרֶת,
הֵן יוֹרְדוֹת בְּקַו הַגְּבוּל אֶל סְדוֹם
וַעֲמוֹרָה.

תְּשׁוּקַתְךָ
אֵינָהּ מַעֲלָה בְּךָ חִיּוּךְ
אֶלָּא זַעַם.
וְיָדֶיךָ יוֹרְדוֹת בְּקַו הַוֵּשֶׁט
קוֹרְעוֹת אֶת
כותנתי.

לֹא דִּמְעוֹתַי כי זֵעַתְךָ היא
שֶׁמְאַיֶּרֶת אֶת דּמוּתִי כְּבַת מָוֶת.

המון תודה לך ועל העין החדה והלב שרואה, השיר הפך להיות משמעותי יותר, בעיקר בבית האחרון. (:
אני חושב שיוסיף הרבה אם תבואי יותר לסדנת השירה פתוחה...

רואי.
כ"ב תשרי ה´תש"ע  
רוצה עוד!
 
כיפה בפייסבוק כיפה בטוויטר תוסף חדשות כיפה לכרום כיפה מאחורי הקלעים אפליקציית חדשות כיפה לאיפון אפליקציית חדשות כיפה לאנדרואיד