בנושא
בכרם
חדשות
 
אותיות פורחות באוויר / לכתך אחרי
בביכורים מאז ה´ אלול ה´תשס"ט

אותיות פורחות באויר / אביתר בנאי

באמצע הלילה
אני מתעורר
הלב מלא
אני מוזר לכולם
וזר לעצמי
בלי מקום בעולם
אולי צריך להיגמר
כדי מחר להתחיל
במקום אחר
הגיעה השעה
משליך גפרור בכוונה

יומנים נשרפים
אותיות פורחות באויר...

אנ'לא יודע לאן
אני ממשיך מכאן
פשוט מוכרח ללכת
משאיר זאב בודד
וערפל כבד
תמונות על הקירות
מדליק את האש
ומבקש
לא להביט לאחור
עזה כמוות אהבה
שלהבתיה

יומנים נשרפים
אותיות פורחות באויר...



מידע נוסף
No EXIF data in the image.

שריפה

© כל הזכויות ליצירה שמורות ללכתך אחרי
חתום מנוי על היוצר       עשה /בטל מנוי
שלח לחבר   הדפס יצירה   שמור
הוסף לרשימת היצירות שאהבתי


שלח מסר ליוצר דרג יצירה הוספת תגובה
 
 
ה´ אלול ה´תשס"ט  
חסרה לי כאן תגית "נצרות", בהתחשב בכתוב בספר הנשרף.
וזה יפה שזה גם מתחבר עם השיר של אביתר בנאי, למרות שזה לא מה שהוא כיוון אליו, זה עובד מאוד טוב לטעמי.
ו´ אלול ה´תשס"ט  
טוב, אש עושה לי כואב בעיניים. אבל זה נהדר.

אני לא בטוחה שיש צורך להביא את כל השיר של בנאי, אולי יספיקו רק שורות מסוימות.

עֹז
ו´ אלול ה´תשס"ט  

יצירה בוטה ולוקה בחוסר מוסרי עמוק.

מצטער, אבל גם הברית החדשה לא ראויה לשריפה, להיפך. אם תקרא אותה, תראה שיש בה הרבה דברי חוכמה ולא יזיק לך לנסות ולהגיע לקרסולי המוסריות של ישו. חוץ מזה, אין צרוך להזכיר את מה שאמר היינריך היינה על מקומות שבהם שורפים ספרים. גם אם יש ספרים שהתוכן שלהם שנוי במחלוקת ואפילו נוגד את תפיסת עולמך, המרחק בין זה לבין לשרוף אותם הוא עצום.

היצירה הזאת פשוט כואבת לי בעיניים.
ו´ אלול ה´תשס"ט  
אני חושש שאת צודקת לגבי כל ספר ודעה בעולם.

מלבד נצרות. משום שעבודה זרה זו הגדרה אחרת לחלוטין. זו הלכה שחפצי עבודה זרה צריך לשרוף ואפילו ערי שלמות במקרים מסוימים.

אפילו עץ שהם השתמשו בו, והרי בעץ אין דעות וסימנים שלהם וכל זה. אנחנו לא שורפים את הספרים בגלל הדעה שלהם, פשוט בגלל המקום שממנו הם מגיעים.

קטונתי מלהבין את הקלקול העמוק שקיים במושג עבודה זרה, אבל בתור אדם מאמין בתורה אני בטוח שזה משהו ממש רע. כל כך רע ששוה למות ולא להגיע לשם.

ו´ אלול ה´תשס"ט  
זה לא קשור. אני מתנצל על כך שאנו פותחים בדיון הזה פה, בגוף היצירה, אבל אני חושב שקו המחשבה שלך מוטעה.

קודם כל, אני בן, נעים להכיר

בנוסף, אני רוצה להגיד שכמו שהיום אתה לא מוציא להורג מחללי שבת בפרהסיא אפילו שיש עדים לכך שזה נעשה במזיד, כך גם אתה לא יכול לקחת דברים שנאמרו בתקופה מסויימת ומתוך מניעים מסויימים ולהשליך את זה על ימינו, זה לא עובד.

אם תרצה להמשיך בדיון, אשמח להסביר לך למה אני חושב שהגישה הזו מוטעית ולמה אני חושב שגם כתבים של הנצרות לא ראויים לשריפה.
ו´ אלול ה´תשס"ט  

באופן אבסורדי, אני די חושב שהכותרת של היצירה משרתת את העמדה שלי...

חוץ מזה, מפחיד אותי לחשוב על היוצר רואה את זה ולא עושה כלום כדי לכבות אתה שירפה, אלא יושב ומצלם. זה כמו לראות פיגוע ולא לעזור לנפגעים אלא לצלם ולתעד אותו. זה מעוות בעיניי. מצטער על הבוטות הרבה, אבל זה באמת בנפשי.

ז´ אלול ה´תשס"ט  
דבר ראשון - אני בת.
דבר שני - אני אשמח להגיד את דעתי, אבל כמו שאמרת רותם - אין עניין לפתוח פה בדיון שכזה, לדעתי.
דבר שלישי - אנחו שרפנו את הספר, זה לא שמישהו שרף ואני באתי וצילמתי. מעבר לזה - אני לא רואה את זה כ"פיגוע ולא לעזור" כי כאמור - הגענו למסקנה שצריך לשרוף את זה.
אח"כ שאלנו רב והוא אמר שזה היה צעד נכון.
לגבי הברית החדשה - אין לי עניין לקרוא את זה, גם אם יש בזה דברים חכמים.
המוסריות של ישו? אני הולכת לפי המוסריות של התורה, מצטערת.
ומעל הכל - לא הייתה פה שריפת ספרים המונית, אלא מעשה קטן שלנו.
בסופו של דבר, מלבד זה שהצלנו אולי כמה יהודים חיפאים מהמסיון, משהו בנו נטמע עמוק יותר- עד כמה היהדות זה הדבר הכי נכון שקיים.
ז´ אלול ה´תשס"ט  
לחלוטין.
אני לא מאמין שבאתר 'ביכורים' ישנה תמונה של ספר שרוף. בכלל לא הסתכלתי לראות איזה ספר זה.
אני חושב שאתה צריך להתבייש בעצמך, 'לכתך אחרי', ואחרי תגובתך האחרונה - אני מבין שאתה רחוק מלהבין עד כמה חמור המעשה.
ברגעים כאלה אני מתבייש שאני חלק מהאתר הזה.
ז´ אלול ה´תשס"ט  
שוב.

דניאל ורותם, העובדה שמשהו הוקלד, נכרך ועבר לנייר לא הופכת אותו אוטומטית לקודש קודשים. אני יכול לעשות ספר מכל רשימות הקניות שעשיתי בשנתיים האחרונות, ואז מה?
גם היינה התכוון לשריפת ספרים כביטוי לשנאה. כאן, למיטב הבנתי, יש טיפה של פוביה אבל היא מעוגנת בהלכה ותכל'ס די מובנת. המיסיון בישראל הוא אינטרסנט ושקרני, ("היהודים החדשים" - מונח שאינו קיים בכלל מחוץ לארץ ישראל) ונועד ללכוד קולות צפים.
אז אמנם אני לא הייתי משקיע את החמש דקות כדי לשרוף את הספר, אבל גם לא הייתי עושה מזה ביג דיל. טיפונת יותר מטריד אותי שבאתר ביכורים המושלם אנשים יוצאים מהכלים שלהם בתגובות.
ז´ אלול ה´תשס"ט  
על מה אתה מדבר בדיוק?
הדת שעשתה הכי הרבה רע לעם ישראל במשך 2000 שנה, הדת שקונה יהודים בכסף כדי לנצר אותם. הדת שחתומה על אירועים היסטורים כמו אינקויזציה וכד' מה המוסר???

ההלכה שלנו שחתומה על כמה מצוות מוסריות יותר קובעת שעבודה זרה זה הגבול.
אז זה הגבול.

עֹז
ז´ אלול ה´תשס"ט  
שרפתי איזה קונטרס מיסיונרי,
העלתי לפייסבוק,
אבל לא לביכורים.
נעזוב את הדיון

מה שיצא אומנותי בתמונה, זה שבמבט ראשון היה נראה היה לי שביצעת םפה עריכה של שחור לבן והשארת רק את האש צבעונית,
במבט שני ראיתי שזו התמונה הטבעית, אז יש לך פה אפקט מיוחד.
עם זאת, אין לי כאן קומפוזיציה משמעותית, ולמעשה אין פה גם מסר שאני יכולה להבין,
כי אם הייתי רואה את הטקסט לקרוא אותו, והוא נשרף בדיוק במקום מסויים, אולי הייתי מבינה משהו. ככה זה נראה כמו צילום של מציאות פשוט. שיש דבר כזה, אבל במקרה הזה אין פה את היופי באותו מצב, שאכן יהיה ראוי לצילום.

לכן כרגע אני לא רואה מאד את המקום באתר יצירה (למעט האפקט של הצבע כפי שציינתי). חוצמיזה, אין לי שום בעיה. בהחלט לשרוף ספרים כאלה(רק למי שממש רצה להתעקש על הדיון).
ז´ אלול ה´תשס"ט  
אני עם הבוס.

(כללי, כי אני לא מבינה יותר מדי בחזותי)
ז´ אלול ה´תשס"ט  
לשרוף את הברית החדשה...
(בדגש על אולי... בהתחשב בכמות האנשים שהנצרות שרפה לנו, ובהתחשב בזה שיש שם גיבוב של שקרים ושטויות שעד היום מזהמים את מוחם של אנשים בכל העולם, ובהתחשב בזה שהנצרות היא הדת הכי פרימטיווית ושרלטנית שקיימת.. אבל בכל זאת יש לכבד אמונתם של אנשים לדעתי לפחות).

אבל הוספת השיר של אביתר ממש לא קשורה וגובלת בטעם רע....

ורותם ודניאל - קשה לי להבין את ההלם שלכם - אתם לא מודעים לזה שההלכה אומרת לשרוף את הברית החדשה, וכמעט כל רב שתשאלו יורה לכם לעשות כך?
ז´ אלול ה´תשס"ט  
בכלל לא נכנסתי לדיון ההלכתי.
אני מתייחס לאקט עצמו, של השריפה. לא משנה לי מה נשרף.
המעשה הזה משחית את הנפש, בעיני, גם אם לכאורה הוא 'חוקי' מבחינה הלכתית.
ז´ אלול ה´תשס"ט  
למה? לדעתי השיר מאוד במקום, לפי איך שאני רואה את השיר של אביתר בנאי, המשמעות היא לעזוב את כל מה שהיה ולהתחיל ממקום אחר, נכון? לשנות את כל החיים. זה מתאים לסיפור חייו של אביתר בנאי (החזרה בתשובה).
ותראה איזה יופי של סיפור נוצר מהתמונה + המילים של אביתר בנאי. אדם ששורף את הברית החדשה ומתחיל ממקום חדש... זה מה שעלה לי בראש, ואני חושב שזה מאוד יפה, בין אם לכך כיוונה הצלמת בין אם לאו.
ז´ אלול ה´תשס"ט  
דניאל, אנחנו יהודים שומרי תורה ומצוות, ואם לפי פסיקה מסויימת האדם צריך לשרוף את הברית החדשה, אז הוא ישרוף את הברית החדשה, למרות הפגיעה הנפשית, נכון?
יכול להיות שיש פסיקה אחרת, שאומרת שלא צריך לעשות זאת, נניח, לדיין שצריך ללמוד מעט חוקות העבודה זרה על מנת שיוכל לדון עליה, או למשל, הרמב"ם שהתייחס במורה נבוכים רבות לספרי עבודה זרה כיוון שהוא היה זקוק להם בעבודתו הפילוסופית-יהודית הנזקקת, במקרה כזה ודאי שלא צריך לשרוף. אבל אדם שסתם מחזיק בביתו ספר של ע"ז, הספר צריך להשרף למיטב ידיעתי הדלה. ואת המשך הדיון אני מציע להעלות לפורום במסגרת מה ש"רטט" עשה לפני לא הרבה זמן.
ז´ אלול ה´תשס"ט  
כשם שיש לומר דבר הנשמע - כך יש לא לומר דבר שאינו נשמע.
אני את שלי כתבתי. אני לא חושב שהחזקת את הספר בביתך, הלא כן?
אבל שוב, עזוב. שרוף ספרים אם זה עושה לך טוב, ואני אשתדל לא להכנס ליצירות שלך שעוסקות בזה.
ז´ אלול ה´תשס"ט  
מה הקשר ? השיר עוסק במהלכים פנימיים של הנפש, במשהו עדין, לא באקט אלים (בין אם הוא מוצדק או לא הוא אלים), הבנאדם בשיר שורף את היומנים של עצמו..
נראה לי שאביתר היה מתהפך במיטתו אם הוא היה יודע למה חיברו את השיר שלו
ובכלל הביטוי "אותיות פורחות באוויר" מתייחס לאותיות של קדושה שפורחות, נדמה לי שהמקור הוא מהגמרא שמספרת על עשרת הרוגי מלכות כששרפו את אחד מהם, (אבל יכול להיות שיצאתי עכשיו בור גמור...)

ודניאל - זה לא חדש, יש הרבה פסיקות הלכתיות שמשחיתות את הנפש, אם אתה מאמין בהן אתה פשוט חושב שזה מזכך את הנפש זה כל ההבדל.

מה תגיד על ברית מילה? על השמדת עמלק? על הקורבנות? על הוצאה להורג של מקושש עצים? על לקום לותיקין בחמש בבוקר? (-:

בתכלס, הרבה יותר משחית את הנפש זה לקרוא את הבולשיט שכתוב בברית החדשה, ולהתנהג במוסר נוצרי. שהוא למשל, להאמין שהכל מחול תוך שנייה וחצי, הנה ציטוט משיר שאתה בטוח מכיר מהרדיו, going to a town / rufus wainwright

Tell me, do you really think you go to hell for having loved?
Tell me, enough of thinking everything that you've done is good
I really need to know, after soaking the body of Jesus Christ in blood
I'm so tired of America

ושוב, אני אישית לא מצדיק את השריפה ולא הייתי גם עושה את זה, כי אני כן חושב שאפשר ללמוד משם ולא צריך לפחד לקרוא את זה ולהתמודד עם מה שכתוב שם.
הייתם גם שורפים את "שר הטבעות" רח"ל?

אני מבין מאוד את המעשה ומאיפה הוא נובע, ואני לא מבין את הזעזוע... זאת התרבות היהודית (ההלכתית), האם אתה מזדעזע ככה כששורפים את הגופות בהודו על הנהר? או שאולי כן....

אבל אולי נעבור לפורום...
ז´ אלול ה´תשס"ט  
כל אחד מכם אוחז בנקודת אמת, ואני חושב שצריך לעשות סדר:
זליג-
מסכים איתך שהעלאת דברים על הכתב וכריכתם, אינם הופכים כל דבר לקדוש, ומצד שני - את רשימות המכולת לא כורכים לכדי ספר. המשמעות של כריכת כתבים לכדי ספר היא שיש חשיבות לספר בעיני אדם\קבוצה. אם אני כורך את כתביי לספר זה כנראה מספיק משמעותי בעיניי. אם אומה כורכת את מה שהיא מאמינה לדברי אלוהים אז יש לזה משמעות וחשיבות בעיניה. ולהאשים את הנצרות הגדולה שמונה למעלה ממיליארד מאמינים בחוסר מוסריות זה כמו להאשים את כל המתנחלים בהשחתת עצי זית.
מצד שני, אכן ע"פ ההלכה ישנם ספרי דעות שצריך להשמיד כיוון שהם מגבירים את הכפירה. אך גם אם צריך להשמיד את הספר- אפשר פשוט לזרוק אותו לפח האשפה ולא לעשות את זה בהחצנה בוטה כ"כ. ובודאי שלא להעלות לאתר.
אמיר
ז´ אלול ה´תשס"ט  
זה כל כך לא קשור לשיר של אביתר בנאי, שזה עוול לשיר הנפלא הזה.

התמונה דווקא אומנותית - הרקע (הרצפה), המסגרת השחורה שיוצרת השריפה והמילים שנותנות הסבר לדבר שנשרף. חסר לי קצת יותר להבה, אבל לא נורא...

לגבי הדיון המוסרי - אביא את דברי הרב חיים נבון: "ספרי "הברית החדשה" שמודפסים בעברית נועדו למטרה אחת בלבד - לגרום ליהודים לעבור על דתם. אין אלו כתבי קודש לשימוש נוצרי-פנימי, אלא כלי תעמולה מיסיונרי. מצווה להשמיד את הספרים הללו, גם אם מבחינה מעשית יש מקום לעשות זאת באופן פחות בוטה, כדי לא לעורר איבה".
אני חייב לציין שאכן, גם לי חורה שאנשים אוחזים בדרכי אויבינו - שריפה פומבית של ספר היא מעשה שאכן מזכיר דברים נוראיים, אבל אני חושב שכולם מסכימים שצריך להיפטר מהספרים האלה בדרכים אחרות.

אבל בכל מקרה - מן הראוי שמי שמגיב על הדיון המוסרי בעניין לפחות יתייחס גם אל התמונה - זו יצירה, לא פרובוקציה.
ז´ אלול ה´תשס"ט  
ראיתי שאני לא שראשונה שמגיבה במילה הזו... תמונה חזקה ביותר...
ולא חסרות כאן מגילות...
אז לא אוסיף דברים מיותרים.
אהבתי
ז´ אלול ה´תשס"ט  
ספר נשרף.
קשה לי מאד עם זה.
אני מודה שזה משום שהפונט מאד דומה לפונט של סידורים אצלנו בבית הכנסת, מה שהקפיץ לי את הלב, אבל גם אחרי שגיליתי שזו הברית החדשה לא הוקל לי.
טכנית- זה נראה טוב. מהותית---
קשה לי.
ז´ אלול ה´תשס"ט  
טוב, אז מה שצרם לי בעיקר בדף הזה-זה ההעתקה של המילים של השיר של אביתר בנאי! שזה אחד השירים המדהימים בעיני בתקופה האחרונה ואין קשר, אין קשר בין השיר לבין התמונה!!
מילא לצטט שירים בתמונה, סבבה, אבל שיהיה קשר, ופה אין...!! זה דיי חטא ועוול כלפי השיר הזה!

בקשר לתמונה עצמה-
מצטערת, מבחינת צילום אנ'לא רואה פה כלום. הזוית רגילה, אפורה ואין שום דבר מעניין בתמונה.
אם החלטת כבר ללכת על תמונה כזאת- אז לפחות לנסות שתהיה יותר מקצועית..אם כבר לשרוף-אז לפחות הייתם עושות את זה בלילה-ואז באפקט של חושך-שחור ואש- והספר השרוף-יכלה לך לצאת תמונה יותר מקצועית ומעניינת. אז נכון, עדיין הדיון על אם זה טוב לשרוף/לא היה, אבל לפחות היית משיגה תמונה טובה.

יצאת מפסידה ומכאן ומכאן.

(חתיכת דיון פתחתם! היה מעניין לקרוא!! )

זהו.
מודה, גם אותי היצירה הזאת דיי עיצבנה..אבל בעיקר בגלל הדבר הראשון..
ז´ אלול ה´תשס"ט  
ולי ממש ממש צרם השילוב של הכותרת, המתייחסת לשריפת ספר התורה
בחיקו של ר' חנינא בן תרדיון,
שמת על קידוש ה' ---
לשריפת הברית החדשה (!!)


אוף. זה פשוט מעוות.
מה זה משנה אביתר בנאי עכשיו?
אתם קוראים בכלל את התגובות של עצמכם?
מצטערת, אני חושבת שהתמונה מפספסת בגדול את האמירה שלה, במיוחד עם כותרת כזו. יש גבול לכמה שאפשר לנתק מילים מהמקור שלהן.
ח´ אלול ה´תשס"ט  
לשורשיו, ללא כל קשר לדת

ימשוך בשערותיו
ויתמה

מה לצילום הזה
ולכאן
לנו, שהוציאו ספרים ושרפו והעלו על המוקד,
ועדיין.

זה אינו סמל להתחלה (כך נדמה לי מישהו כתב למעלה, שיש בכך סמל להתחלה)
זה סמל למחיקה
של כל זהות.

מאוד לא אהבתי.

אמילי



ח´ אלול ה´תשס"ט  
מה זאת אומרת הוויכוח כאן הוא לא דתי?

חברים, הדת קובעת למאמיניה את המוסר. [ולכן בתור מאמין בתורה ברית מילה הינו מעשה מוסרי לחלוטין.]

ואם הדת שלי באה ואומרת לי לשרוף ספרים מסוג מסויים זה הופך להיות דבר מוסרי לחלוטין.

מה גם, שהיום כשיש את הנצרות אני מבין לחלוטין מדוע. חלק גדול מהמשפחה שלי עונה ונרצח באנקוויזיציה, אני יודע על סבא אחד שנגלל עם ספר תורה ונשרף חי. כל המסעות דם נגדנו, כל ההעלילות המרושעות. הדת שלהם היא דת של שנאה באצטלה של אהבה, ואתם אנשים משכילים אוכלים את זה.

לשרוף, לדרוך על האפר ולירוק.
ח´ אלול ה´תשס"ט  
שלא נולדתי כספר "הברית החדשה"

היית שורף אותי על עיוור, ללא כל רגשות אשמה.


(לכן אני לא דתית)

אני שוקלת מה מוסרי לא על עיוור,
ומה שמניע אותי אלה לא רגשות נקמה

(כי את המעשים האלה עשו למשפחתי על דורותיהם אחורה)


בטוחה שיש פירוש דתי לעניין, קצ ת יותר נאור.
כ"ו תשרי ה´תש"ע  
"אותיות פורחות באויר",
זה מושג עליון ופנימי.

הכוונה היא בדברי חז"ל,
שאמנם הקלף הגשמי נשרף,
אבל נשמת הדברים קיימת,
ה"אותיות" שזה הנשמה, התוך של התורה,
"פורחות באויר", ולא נשרפות.

וחס וחלילה לומר דבר קדוש כזה,
על שיא הטומאה, הנצרות, ע"ז "השחת שרוף וכלה".

אני בטוח שזה לא היה בכוונה,
אבל פה ממש אין "אותיות שפורחות באויר".
אלא רפש שנשרף לו לאיטו,
וטומאה שמקבלת את מקומה הראוי לה,
בכליונה.

אמנם לגבי התמונה עצמה,
ממש יפה.
אבל קטונתי.

ישר כח
נע"ה
ו´ ניסן ה´תשע"א  
יש ספרים שצריך לשרוף, ובדרך כלל במקרה כזה צריך גם לשרוף את האנשים שכתבו אותם ואת המאמינים בהם.
כמובן, לאו דוקא לשרוף. אף מפרר וזורה לרוח או מטיל לים.
ויש מצווה דאוריתא לאבד תשמישי ע"ז.זה לא "מותר". זו מצווה. מי ששורף את הברית החדשה יש לו מצווה בשמים.
ו´ ניסן ה´תשע"א  
שאני מגיב פעמיים, אבל קראתי עכשיו את התגובות עד הסוף והתעצבנתי.
אמילי- אף על פי שאת לא דתית אני מרשה לעצמי לומר לך: אין לנו מגמה למצוא פירושים נאורים ליהדות. יש לנו מגמה להבין מה ה' רוצה מאיתנו. זה רציני, העסק הזה של היהדות, זה לא פולקלור. זה על אמת. זה יותר חשוב ממה שנחשב היום נאור. לא באנו להיות דתיים נחמדים, באנו לעשות את רצון ה' בעולם.
הסתייגות- יש הנחה(לפחות לדעתי ולהבנתי) שאמור להיות קשר בין המוסר הטבוע באדם לבין התורה.
 
כיפה בפייסבוק כיפה בטוויטר תוסף חדשות כיפה לכרום כיפה מאחורי הקלעים אפליקציית חדשות כיפה לאיפון אפליקציית חדשות כיפה לאנדרואיד