בנושא
בכרם
חדשות
 
תפילה בציבור / haimla7
בביכורים מאז ט"ז תשרי ה´תשס"ט

 

כולם היו שם. קטנים וגדולים, אשכנזים וספרדים, כל המי ומי. כולם ציפו לרגעי התעלות הנפש של תפילות הימים הנוראים. למרות הנוכחות המלאה והכמויות האדירות של המשתתפים, לא הורגשה צפיפות. לכל אחד היה מקום. הנוכחים קראו לפני זמן קצר את הודעת בית הדין שדן בתביעה, וכל מה שנותר להם הוא לצפות בקוצר רוח לתחילת התפילה.

הבעיה עליה ישב בית הדין על המדוכה היתה בהחלט לא פשוטה. בעיה זו היתה חייבת להיפטר קודם הימים הנוראים על מנת למנוע תסיסה בקרב הציבור. מי יוביל את התפילה, מי יהיה החזן, שליח הציבור? שאלה זו היתה מהותית ביותר, לא בגלל התערובת של העדות השונות ואף לא בגלל מגוון הדעות הפוליטיות שנכחו במקום. שאלה זו נשאלה משום שקומץ מתפללים החל להעלות תהיות לגבי מועמדים מפורסמים ששמשו בקודש מזה שנים רבות. קומץ זה הבהיר חד משמעית, שלא יתן לתפילה להתנהל כסדרה אם יתעלמו מבקשתם.

כדי לקדם את פני הבעיה וכדי למנוע מריבה והמולה לא ראויה בזמן התפילה של הימים הנוראים, הוחלט בבית הדין של מעלה לבדוק את טענותיהם. אחד אחד הועלו שמותם של גדולי האומה החל מהיהודי הראשון - אברהם אבינו - ועד לאליהו הנביא, על מנת לבדוק את טענת אי כשירותם לשמש כבעלי תפילה בימים הנוראים.

  • - לא יתכן, טענו המקטרגים, שיעלה חזן מי שגדל בבית מלא עבודה זרה, שאביו היה עובד עבודה זרה ואשר על בנו (ישמעאל) נאמר: "ידו בכל ויד כל בו". כך ירד מהרשימה אברהם בבושת פנים.
  • - כיצד נוכל לעמוד מנגד, המשיכו הטוענים לטעון, אם על התיבה יעמוד אחד שאשתו מוליכה אותו שולל תוך ניצול עיוורונו? שאחיה היה נוכל ורמאי ועובד עבודה זרה? הרשימה התקצרה בעוד אחד - יצחק.
  • - ואיכה נוכל לקבל חזן שנשא ארבע נשים ששתיים מהן היו אחיות, ושתיים שפחות?! ועוד שבניו שמו אותו ללעג וצחוק כשהיתלו בו ומכרו את אחיהם לעבד? יעקב נפסל.
  • - האם גם לגבי משה, אדון הנביאים אתם טוענים? תמהו בית הדין של מעלה. והקומץ השיב מלחמה שערה: האם היה לכם נוח אם המוביל את התפילה הוא גרוש? ובכלל אשתו שגירש היתה גיורת ואביה היה כהן לעבודה זרה! ואם לא די בזה, בנו גרשום אף יצא לתרבות רעה! מה גם שהוא כבד פה וכבד לשון, אז זה בכלל לא שייך... לבית הדין לא היתה ברירה. משה ירד.
  • - מה לגבי יהושע? שאלו הדיינים. אי אפשר! פסקו חד משמעית. רחב אשתו היתה ידועה ומפורסמת בכל יריחו במעשיה ואין צורך להרחיב הדיבור על כך.

בית הדין היה בדממה. הטוענים המשיכו והציגו את ראיותיהם לגבי כל השופטים ופסלו אותם אחד לאחד; לאחד יצא שם רע, השני נתן עיניו בבנות פלישתים, והשלישי נדר נדרים ולא התירם מפאת כבודו ועוד ועוד. כאשר העלו את עלי הכהן ושמואל הנביא לדיון, הזכירו את בניהם שלא הלכו בדרכם.

  • - ומה לגבי שאול המלך שהיה "משכמו ומעלה מכל העם", שאלו בית הדין. שאול עבר על מצוות התורה והעלה באוב את שמואל, ענו. בנוסף לכך היתה עליו רוח רעה ובסוף התאבד.
  • - ודוד המלך, נעים זמירות ישראל, שהרווה את העולם בשירות ותשבחות לקב"ה? טענו בית הדין. לצערנו, ענו התובעים, לא נוכל להיות חלק מהקהל אם דוד המלך יהיה החזן ועדיף יהיה לנו להתפלל ביחידות בבית. על דוד יצא שם שהוא ממזר ואם לא די בכך, הוא נשא את בת שבע אשת אוריה החיתי. ולכן גם שלמה בנו הוא חשש ממזר ופוסל אותו מלהיות שליח ציבור, מה גם שנשא נשים רבות ואפילו את בת פרעה.
  • - אם כן, ענו בית הדין, אליהו הנביא יהיה החזן. אי אפשר, ענו מיד התובעים, יש לו דם על הידיים! מה?! תמהו בית הדין, הרי הוא הרג את נביאי הבעל וראוי היה להורגם. נכון, אולם גם דוד לא בנה את בית המקדש כי ידיו מלאו דם של גויים. ובנוסף, בזמן הבצורת שהוא כפה בתקופת אחאב, היה רעב ומתו רבים בגללו. כמו כן, הוא גם קנאי וגם מקטרג על עם ישראל.

ראו בית הדין שכובלים את ידיהם, ואבדו עצות. מה נעשה? מי יהיה לנו לבעל תפילה המקובל על כולם? לאחר התלבטות ארוכה, החליטו לשאול את התובעים מי לדעתם ראוי להיות שליח ציבור?

  • - אנו ממליצים על פלוני אלמוני, אמרו התובעים. הם תארו את אותו פלוני שאחד שהיה בעל מסירות נפש גדולה, ואחד שדבק במצוות. הוא לא היה מוכן להתפשר למרות הלחץ הציבורי שהופעל עליו. כל כולו היה עבודת ה' וכל חשש לאבק של עריות או עבודה זרה לא דבק בו. ההיסטוריה הוכיחה שוב ושוב כי מה שעשה היה הדבר הנכון לעשות למרות שהוקיעו אותו. הוא עמד קבל עם ועדה ואמר שאינו מוכן לתת את ידו לכך ששמץ מזרעו ידבק במואב ולכן הוא נתן לבועז לגאול את רות המואביה. פלוני אלמוני הוא האיש, סיכמו התובעים.

בית הדין ישבו ודנו בדבר ופרסמו את ההחלטה הבאה:

בית הדין של מעלה היה בכוונה לאחד את כל קצוות העם, ולגרום לכולם יחד לחוות חוויה מיוחדת של תפילות הימים הנוראים עם גדולי האומה. לאור הטענות שהועלו על ידי קומץ מהנוכחים, הובהר לנו שאין הדבר פשוט כל כך. תמיד יהיו כאלה שירצו כך וכאלה שירצו אחרת. לאחר שמיעת הטענות ושקילת הראיות של התובעים, קבע בית הדין ששליח הציבור שינעים למתפללים יהיה דוד המלך, נעים זמירות ישראל. התובעים יתפללו בביתם ביחידות.


בית דין חזן ימים נוראים

© כל הזכויות ליצירה שמורות לhaimla7
חתום מנוי על היוצר       עשה /בטל מנוי
שלח לחבר   הדפס יצירה   שמור
הוסף לרשימת היצירות שאהבתי


שלח מסר ליוצר דרג יצירה הוספת תגובה
 
 
 
כיפה בפייסבוק כיפה בטוויטר תוסף חדשות כיפה לכרום כיפה מאחורי הקלעים אפליקציית חדשות כיפה לאיפון אפליקציית חדשות כיפה לאנדרואיד