בנושא
בכרם
חדשות
 
בת שוע / sheverkli
בביכורים מאז ח´ אדר ב´ ה´תשס"ח

 

"וְאֵלֶּה הָיוּ בְּנֵי דָּוִד אֲשֶׁר נוֹלַד לוֹ... בִּירוּשָׁלַיִם, שִׁמְּעָא וְשׁוֹבָב וְנָתַן וּשְׁלֹמֹה אַרְבָּעָה לְבַת שׁוּעַ בַּת עַמִיאֵל"  (דברי הימים א פרק ג)



 

עֶצֶב וְשִׂמְחָה כְּרוּכִים יַחְדָּו

יָרְדוּ אֶל הָעוֹלָם וּמִתּוֹכָם

9 קַבִּין נָטְלוּ נָשִׁים.

וְהַגְּבָרִים, כְּלֵי מִלְחָמָה הֵמָּה

לַנֶּצַח בֵּינוֹתָם יִתְגּוֹשְׁשׁוּ

עַל כֵּן יִנְהַג הַמֶּלֶךְ

לְשָׁלְחָם אֶל מוּל אוֹיְבָיו


פְּתָיִים הֵמָּה וְכָל נִצְנוּץ

עִפְעוּף גַּבָּה אוֹ כָּחַל עַיִן

כְּמוֹ מִכְמֹרֶת תִּלְכְּדֵם

בִּשְׁבִי קוּרִים סְמוּיִים

עַיִר סוּמָא אַחַר מוֹרַג חֲרוּץ


וְאֵשֶׁת אוּרִיָּה בְּתֹם עִתָּהּ

עָלְתָה הַגָגַה לְהִטַּהֵר מִטֻּמְאָתָהּ

וּצְחוֹר גֵּוָהּ הִכָּה בְּבּוֹהְקוֹ

אֶת עֵין הַמֶּלֶךְ עַד כִּי שָׁכַח

מֵאַיִן בָּא וּלְאָן פָּנָיו יֹעֲדוּ


וַיִּשְׁלַח

וַיִּדְרֹשׁ

וַיִּשְׁלַח

וַיִּקַּח

וַתָּבוֹא

וַיִּשְׁכַּב

וַתָּשָׁב אֶל בֵּיתָהּ

וַתַּהָר

וַתִּשְׁלַח

וַתָּגֵד

(שְׁמוּאֵל ב' יָא)


וְאַחַר הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה

נִשְׁלַח צַו מֶלֶּךְ

לְהָבִיא אֶת בַּעֲלָהּ צִיּוֹנָה

אוּלַי יִטַב לִבּוֹ בַּיָּיִן

וְיִתְפַּנֶּה אֶל חֵיק אִשְׁתּוֹ


אַךְ אוּרִיָּה אִישׁ קְרָב מָסוּר

לֹא יִמְלְאוֹ לִבּוֹ עַלוֹץ

עֵת חֲבֵרָיו תָּשִׁים בִּקְרָב בִּבְנֵי עַמּוֹן

עַל מַדְרֵגוֹת אַרְמוֹן הַמֶּלֶךְ

בֵּין עֲבָדָיו שָׁכַב וְאֶל בֵּיתוֹ

לֹא שָׁב

כְּלָל לֹא יָדַע עַל סוֹד

הַמִּתְרַקֵּם פִּי בֶּטֶן

אֲמָתוֹ


וַיָרְא הַמֶּלֶךְ כִּי לֹא צָלַח הַבַּגֶּד

שָׁלַח אֶל שַׂר צְבָאוֹ פַּתְשֶׁגֶן

בְּזֶה הַכְּתָב "הָבוּ אֶת אוּרִיָה

אֶל פְּנֵי הַמִּלְחָמָה הַחֲזָקָה..."

וְהַמֵּבִין יָבִין


הִנֵה זֶה דִּין מַלְכוּתַא

נָפַל גִּבּוֹר הַגֶּבֶר

וְהָאִשָּׁה לֻקְּחָה אֶל הָאַרְמוֹן

לִהְיוֹת לִגְבֶרֶת רִאשׁוֹנָה

בֵּין נְשׁוֹת הַמֶּלֶךְ

הַמַּכְנִיעָה אֶת רְצוֹנוֹ בְּזִיק עֵינָה


הָעָם עָם

וְהַמֶּלֶךְ מֶלֶךְ

וְזָהֳרוֹ לֹא הוּעַם

וְהַמְּהוּמָה מְאוּמָה

כָּל דָּבָר עַל אוֹפַנָּיו קַיָּם

וְאִישׁ בְּפָנָיו לֹא קָם

מִלְּבַד הַנָּבִיא נָתַן


וַיָבוֹא נָתַן אֶל הַמֶּלֶךְ

וַיָשָֹח לוֹ אֶת מְשָׁל כִּבְשַׂת הָרָשׁ

וְתָּעַל לִפְנֵי הַמֶּלֶךְ בַּחֲרוּתוֹ

עֵת צֹאן אָבִיו רָעָה

בִּשְׂדוֹת בֵּית לֶחֶם

וִיֵבְךְ וַחֲמָתוֹ עָלְתָה

נִצְּתוּ שַׂעֲרוֹתָיו


מִיהוּ אֲשֶׁר חַמְדָנוּתוֹ

הֵנִיסָה אֶת שִׁקּוּל הַדַּעַת

שָׁלַח יָדוֹ אֶל גְּבוּל רֵעוֹ

אֶת כִּבְשָׂתוֹ חָמַס

לְבַדֵּר קְרוּאָיו


אַתָּה הָאִישׁ, כָּךְ שָׂח נָתַן

אֲשֶׁר מְלָאוֹ לִבּוֹ וְלֹא חָמַל

לָלֶכֶת בְּעִקְבוֹת מַרְאֶה

וּלְכַסּוֹת אֶת מַעֲשָׂיו בָּאָוֶן

קָרְבָּן תָּמִים - חָלָל


קָרַע הַמֶּלֶךְ אֶת בְּגָדָיו

וּבְכִי קוֹלוֹ נָתַן

חָטָאתִי...

וְאַתֶּם שִׁמְעוּ נָא יְדִידַי

אֶת דְּבָר הַמֶּלֶךְ אֲשֶׁר יִמְלֹךְ עֲלֵיכֶם:




"אֶת בְּנֵיכֶם יִקַּח וְשָׁם לוֹ בְּמֶרְכָּבוֹ וּבְפָרָשָׁיו וְרָצוּ לִפְנֵי מֶרְכַּבְתּוֹ אֶת בְּנוֹתֵיכֶם יִקַּח לְרַקָחוֹת וּלְטַבָּחוֹת וּלְאוֹפוֹת וְאֶת שְׂדוֹתֵיכֶם וְאֶת כַּרְמֵיכֶם יָעֲשׁוֹר וְנָתַן לְסָרִיסָיו וַעֲבָדָיו. וְאֶת עַבְדֵיכֶם וְאֶת שִׁפְחוֹתֵיכֶם וְאֶת בַּחוּרֵיכֶם הַטּוֹבִים וַחֲמוֹרֵיכֶם יִקַּח וְעָשָׂה לִמְלָאכְתּוֹ. צֹאנְכֶם יָעֲשׁוֹר וְאַתֶּם תִּהְיוּ לוֹ לָעֲבָדִים וּזְעַקְתֶּם בַּיּוֹם הַהוּא מִלִּפְנֵי מַלְכְּכֶם אֲשֶׁר בְּחַרְתֶּם לָכֶם וְלֹא יַעֲנָה ה' אֶתְכֶם בַּיּוֹם הַהוּא" כֹּה אָמֵר שְׁמוּאֵל הַנָּבִיא.

(שׁמואֵל א' ח' יא)


15/3/08



תנ"ך

© כל הזכויות ליצירה שמורות לsheverkli
חתום מנוי על היוצר       עשה /בטל מנוי
שלח לחבר   הדפס יצירה   שמור
הוסף לרשימת היצירות שאהבתי


שלח מסר ליוצר דרג יצירה הוספת תגובה
 
 
ח´ אדר ב´ ה´תשס"ח  
וגם קצת ארוך.
הייתי מנסה להוריד קצת את איזכור המקורות(במיוחד מתוך שורות השיר. הרי ברור לכל מהיכן הם)





שלולית
ט´ אדר ב´ ה´תשס"ח  
העברית שלך נפלאה, ומענגת, גם כשהחרוזים ו(אי)המשקל מעוררים מעט ביקורת...

אהבתי במיוחד את הרעיון בו דוד נזכר בימיו התמימים כנער רועה צאן, בעת שהוא שומע את משל כבשת הרש. זה חידוש נהדר.

אגב, האם אתה מכיר את הספר "שתהיי לי הסכין" של דוד גרוסמן? לא יכולתי שלא לקפוץ למקרא דימוי ה"עַיר".
ט´ אדר ב´ ה´תשס"ח  
כתיבה טובה יש לך, מורמת מעם.
זה ששיבצת את דברי שמואל על מה מחכה לעם כשיהיה להם מלך, בסוף סיפור כבשת הרש מעניין מאד אבל גם קצת חוטא לאמת, כי הדברים לא נאמרו על דוד, מצד שני יש בהם מעין נבואה כביכול על מעשה אוריה.
אבל לי דוקא מרגיש שמבין כל המלכים דוד היה הכי פחות מלך במובן ששמואל מזהיר את העם מפניו, למרות שעדין מלך זה מלך.
רעיון יפה.
ט´ אדר ב´ ה´תשס"ח  

בוקר טוב, שבר.

נפעמתי. כמה יפה, כמה יפה. 9 קבין של יופי, וכולם בכתיבתך (שהזכירה לי אסוציאטיבית בסיגנונה את 'ספר האגדה' של ביאליק..). הרעיון נהדר, על אף הקושי שהיה לי בחיבור לדברי שמואל, אבל אחרי שכרמלו זרק הושיט קצה חוט, זה מסתדר לי נפלא.
אין כמוך.
ח´ תמוז ה´תשע"א  
בת שבע לא רחצה על הגג. דוד ראה אותה מעל הגג שלו.
"...ויתהלך על גג בית המלך וירא אשה רוחצת מעל הגג"
 
כיפה בפייסבוק כיפה בטוויטר תוסף חדשות כיפה לכרום כיפה מאחורי הקלעים אפליקציית חדשות כיפה לאיפון אפליקציית חדשות כיפה לאנדרואיד