בנושא
בכרם
חדשות
 
פורים וקדושת ארץ ישראל / אל הרי שומרון
בביכורים מאז ז´ אדר ב´ ה´תשס"ח

ידועה האמרה שיום הכיפורים, משמע- כפורים. כלומר, לא במדרגתו של פורים. וזאת למה?
אומר הרב אבינר, בשם מדרשים ודורשים:
ביום הכיפורים המטרה היא להתנתק לגמרי מכל הנאה גשמית, מכל יצר בהמי, וזאת על-מנת להדגיש ולרומם את הרוח, כדי להגיע לתשובה מלאה הבאה ממעמקי הנפש. בפורים, לעומת זאת, האמצעי להתרוממות שונה. בפורים המצווה היא כן לשתות, וכן לאכול, וכן לשמוח, וכן לרקוד ואפילו- כן כן, להשתכר. לכאורה, נשמע מוזר. איך על-ידי שתייה ואכילה, היצר הבהמי הגדול ביותר, ניתן להגיע להתרוממות ולקודש? נסביר במשל ידוע (ששכחתי את מקורו).
משל לבן מלך שאביו גירשו לארצם של אנשים גסים ופשוטים. בן המלך הצטער מאוד זמן רב, כיוון שהיה חכם ועדין, וסלד מגסות האנשים. לאחר זמן מה, נשלח לבן המלך מכתב ובו נמסר לו כי המלך רוצה שיחזור. בן המלך שמח כל-כך, אבל לא ידע עם מי לחלוק את שמחתו; כיוון ששאר האנשים גסים, ולא יבינו מדוע הוא שמח... 
החליט לעשות מעשה. קנה הרבה יין ומשקאות חריפים, וחילק לכולם. כולם השתכרו ושמחו בשמחתם הפשוטה, אבל בן המלך, ששמח על חזרתו- שמחתו הייתה שלמה, אמיתית, גם אם באה מתוך קהל אנשים גסים.
והנמשל ברור- בפורים המצווה היא לא להתנתק מהגוף, אלא לקדש אותו. לצרף אותו אל הרוח כאמצעי קדוש להתעלות, וכך להוכיח, עוד יותר מאשר ביום כיפור, שכולך מסור לבורא עולמים- גוף ונפש. זו הסיבה, שיום כיפור הוא רק כפורים.

בפרשת לך לך מסופר על אברהם ולוט שהחליטו להתפצל. לוט הביט סביב, וראה "את כל כיכר הירדן לפניו- כגן ה'". לוט הביט וראה את עשרן של ערי הירדן והחליט ששם משכנו.
סדום, עמורה ויריחו, ערי כיכר הירדן, היו הערים הפורחות והמשגשגות ביותר בארץ ישראל. היה בהן ניצוץ אדיר של קדושת ארץ ישראל, הן היו התגלמותה של "ארץ זבת חלב ודבש". אבל הכנענים יושבי סדום ועמורה ביטלו את הניצוץ של עריהן, על ידי שחיבבו את ממונם ועל ידי כך התגלגלו לרשעות, ולכן נהפכו הערים. חכמים אף אומרים שהעבודה הזרה של הכנענים הייתה הגרועה מכולן, כיוון שחזו בקדושת הארץ ובשגשוגה, ובמקום לעבוד את ה' ולהודות לו, עשו בה שימוש חומרי- וכשהעם נעשה מושחת, גם הארץ מושחתת. המים המתוקים נעשו מלוחים, ו"גן ה'" יבש והפך למדבר. 
יריחו היא העיר היחידה שנותרה. היא הייתה שער הארץ, עיר גדולה ובצורה שכל העמים רצו לשלוט בה. היא היחידה ששמרה על שגשוג כיכר הירדן. למעשה, אם נאמר זאת במספר מילים, יריחו הייתה סמל הגשמיות, כיוון שהכנענים עשו שימוש גשמי בניצוץ הרוחני שבה- קדושת ארץ ישראל. 
כשהגיעו יהושע ועם ישראל לכבשה, הם ידעו כי זו יותר ממלחמה רגילה. הם ידעו כי זוהי מלחמת עם ה', סמל הרוחניות, ביריחו הכנענית- סמל הגשמיות, השקולה כנגד הארץ כולה (על פי ילקוט שמעוני יהושע, פרק ח'). ולכן עשו שבע הקפות סביב לעיר- כנגד שבע קליפות של טומאה שהיו ביריחו- וחומת העיר נפלה. משם נסללה הדרך לכיבוש כל ארץ ישראל, כיוון שהגשמיות שבה, ביטול ניצוץ הקדושה, נפל. בשל מה שיריחו סימלה, הטיל יהושע חרם על רכושה, וקללה על כל מי שיבנה אותה.

בפורים, כמו שאמרנו קודם, המטרה היא לקדש את הנפש על ידי הגוף. ביריחו נכשלו הכנענים בקידוש הארץ- כי השתמשו ברוחניות לשם הגשמיות, ולכן חרבה העיר והושחתה כיכר הירדן.
כשהאדם מכסה את הקדושה בגשמיות, סופו שכל חומותיו ייפלו, והוא ייכבש על-ידי כוחות זרים. לכן צריך להיזהר מאוד, לדעת שפורים הוא למען השמחה הפנימית האמיתית, ולא למען שמחת שתייה חומרית. שמחת בן המלך החוזר לאביו, ולא שמחת הכפרי השותה לשכרה.
יהי רצון, שנמצא שמחת פורים שלמה ואמיתית.
חג שמח.


פורים

© כל הזכויות ליצירה שמורות לאל הרי שומרון
חתום מנוי על היוצר       עשה /בטל מנוי
שלח לחבר   הדפס יצירה   שמור
הוסף לרשימת היצירות שאהבתי


שלח מסר ליוצר דרג יצירה הוספת תגובה
 
 
י"ט אדר ב´ ה´תשס"ח  
כתוב מעולה.

לא הסברת כמו שצריך את הנמשל, הוא אמנם ברור, כי אנחנו יודעים מה אנחנו צריכים ללמוד מהמשל, אבל קצת קשה להבין מי הוא קהל האנשים הגסים והאם בן המלך גם הוא אוכל ושותה כמותם.
אבל, עצרת בדיוק בזמן באמצע הכמעט-הסבר, ואחרי העניין על הרוחניות של ארץ ישראל והגשמיות שבה, שוב נהיה המשל ברור באופן מפורט ונחסך לך הסבר במילים. כל הכבוד לך, באמת.

אם כך, גם סיימת כמו שצריך, וסגרת קצוות בצורה יפה ונעימה ---

מתוק מדבש. מתוק מתוק מדבש. העניין הזה עם כיכר הירדן, יריחו וארץ ישראל שבה את ליבי.

יישר כוחך.
 
כיפה בפייסבוק כיפה בטוויטר תוסף חדשות כיפה לכרום כיפה מאחורי הקלעים אפליקציית חדשות כיפה לאיפון אפליקציית חדשות כיפה לאנדרואיד