בנושא
בכרם
חדשות
 
שקיעה / שירה שמר
בביכורים מאז כ"ח שבט ה´תשס"ח

 

כְּשֶׁלִּטּוּף אַחֲרוֹן שֶׁל חַמָּה
נִפְגַּשׁ עִם קָצֶה שֶׁל יָרֵחַ,
רְשָׁמִים מוּחְלַפִים בֵּינֵיהֶם:
מִי סוּנְוָר, מִי נִכְוָה,
לְמִי הוּבְטְחָה
קְטִיפַת לְבָנָה,
וּמִי וָמִי
הַהוֹלְכִים.

וּכְשֶנִדְמֶה שֶׁהָאֲוִיר מִתְיַצֵּב,
עָפִים וְעוֹלִים
גִיצֵי מַחְשָׁבוֹת הַיּוֹמְיוֹם,
נִמְסַכִים לִכְדֵי כּוֹכָבִים
הָעוֹטְפִים אֶת הַעֵרִים
בִּשְׁנָתָם.

הוּא וְהִיא צוֹפִים עַכְשָׁיו
בְּמָחוֹל הִתְחַדְּשׁוּת הַשָּׁמַיִם,
קוֹרְאִים בִּשְׁמוֹת בַּשַּׂר וְדָם
לְכָל הַוָיָה;
הוּא בַּמַּיִם, הִיא בָּאֵשׁ
הִיא בָּרַעַשׁ, הוּא בַּשֶּׁקֶט.
וְהַחֲלוֹם--
יָעוּף.

*
וּכְשֶבָּא הַפָּלִיט
וּבִשֵּׂר לִי מַחֲשַבְתוֹ שֶׁל הַלָיִל,
עָצַרְתִּי אֶת שְׁעוֹן הַהוֹלְכִים
וְעָצָמְתִּי שְׁמוּרוֹת עֵינָי,
בָּהֶן חָקְקָה הַשְּׁקִיעָה
שֵׁמוֹת.



ונתנה תוקף יום הדין ניגודים שמות

© כל הזכויות ליצירה שמורות לשירה שמר
חתום מנוי על היוצר       עשה /בטל מנוי
שלח לחבר   הדפס יצירה   שמור
הוסף לרשימת היצירות שאהבתי


שלח מסר ליוצר דרג יצירה הוספת תגובה
 
 
כ"ט שבט ה´תשס"ח  
לא ממש הבנתי עד הסוף / אורח/ת בביכורים
שום דבר בשיר, אבל הוא עדיין הותיר בי קסם כזה של שקיעה..

אז הוקסמתי,אפשר להגיד
המון דברים טובים יש פה בשיר. המון ביטויים יפיפיים. כמו המשחק על "נתנה התוקף", ובכלל שפה קסומה.

הייתי מקווה להסבר שיניח את דעתי, על פירוש השיר, כי את הרצף לגמרי איבדתי.

בהצלחה!

אלגביש
כ"ט שבט ה´תשס"ח  
סליחה, קצת מצוננת.
תודה רבה רבה אלגביש.
אז בגלל עניין ההבנה אין כמעט תגובות? הייתי מגיבה אבל לימדו אותי ש'אין הנחתום' וגו', ואני ממושמעת.

שוין. קצת הסברים, לא לגמרי:
צריך לשים לב שבכל חלק מדובר על גורם אחר- בחלק הראשון נקודת המבט של השמיים, ירח, קרן שמש אחרונה, וכוכבים--> מבינים שזמן שקיעה עכשיו. זמן משמעותי מהיום. הכל מתחלף לו. בחלק השני- בשר ודם. החלק השלישי- לא ברור בדיוק מי הדובר, אבל זה מישהו ממבט על- יודע על כל ההתרחשויות ויש לו תפקיד משמעותי בהם- יש בכוחו לעצור את השעון!. יש לי כמה השערות מי זה אבל אני אשאיר את זה לדמיון (:
צריך לשים לב למשמעות קריאה בשמות- למשל כשאדם קרא בשמות לחיות בגן עדן- מה המשמעות של זה. "מי ומי ההולכים"- יכול להיות כמה משמעויות למילה הולכים: ארמז מקראי לשאלה של פרעה, הולכים מתוך שינה, הולכים לאבדון היומיומיות והשגרה... אכן יש אזכורים לתפילת ונתנה תוקף שבעיקר ממחישה את הפער בין בני הזוג. "כשבא הפליט"- גם ארמז מקראי לפליט שבא לאחר המבול, ואחרי המלחמה..

מצטערת שאני לא מובנת, זה גורם לי לתהות על השירה שלי. ותמיד אפשר גם להינות מאוירה של שיר. ככה אני עושה כשאני לא מבינה. (:

כ"ט שבט ה´תשס"ח  
גם אחרי הרמזים יש עוד הרבה קריאו תשווה לעשות כאן, בנתיים אפשר להתקסם מהאוירה כמו שאלגביש אמרה.

[ושלא תגידי שלא מגיבים |פרח|]
ל´ שבט ה´תשס"ח  
ללא נושא / אורח/ת בביכורים
שיר קשה וקסום. אהבתי את השיבוץ מונתנה תוקף- חזק.
ל´ שבט ה´תשס"ח  
כמו חידת היגיון השיר הזה רק מהסוג המלטף שלהם... (-:
ממש כיף לקרוא על המחשבות של השמיים וצבאם אבל את חייבת להסביר לי מה הולך פה מעבר...
מה במחשבתו של הליל גרם לקוב"ה (?) לעצור את שעון ההולכים אלי אובדן...?
וחוצמזה מי הם החבר'ה מהבית השני ואיך הם השתרבבו לקרב הענקים הזה...?
אבל חוצמזה באמת שקסום...
ל´ שבט ה´תשס"ח  
מענג!
קראתי שוב ושוב ושוב...
אוהבת את הכתיבה שלך!
במיוחד את: "גִיצֵי מַחְשָׁבוֹת הַיּוֹמְיוֹם,
נִמְסַכוֹת לִכְדֵי כּוֹכָבִים". מקסים וקסום!
לא הבנתי הכל (כמובן...), אבל נראה לי שזה הקסם בשיר.
תודה!
ל´ שבט ה´תשס"ח  
ללא נושא / אורח/ת בביכורים
יפיפה. אני בטוחה שלא הבנתי הכל, אבל מקצה ההבנה, אני אוהבת את זה. במיוחד נפלאים בעיני הבית הראשון והשלישי, קסמו לי ההתרחשות, תיאורייך, ההאנשה המפליאה בראשון וקריאת השמות הקוסמית-תנכית בשלישי. אני אוהבת גם את ה"שמות" שבסוף.
זה מקסים גם ככה, כשברים, למרות שחבל לי שלא הצלחתי לדלות תמונה שלמה.
וזהו, אני נהנית לשהות בשיר הזה.

מסת"ה.
ל´ שבט ה´תשס"ח  
ללא נושא / אורח/ת בביכורים
שיר "אפוקליפטי" - על הישויות הנסתרות וצבאות השמים הלוחמים בעולמות העליונים,
ועל מחולות ההתחדשות המופלאים-קוסמיים,
ועל ההשפעות המכריעות שלהם כאן, עלי אדמות ועל עריהן, שאנו הקטנטנים חיים בבשר ומהלכים בהן...
ומה שמעצים מאוד בעיני, שבלב השיר עברת לנקודת ההסתכלות של הוא והיא, כמו נותנים ידביד עומדים בנקודת המרכז, צופים במכלול הבריאה, ומהרהרים בשאלת הסוד -
לְמִי הוּבְטְחָה
קְטִיפַת לְבָנָה,
וּמִי וָמִי
הַהוֹלְכִים.
ששזורה כחוט השני לאורך כל השיר
והיא - הרי סודו. וסודו - בצדקו.
וצדקו - בסודו.
בדומה לנקודת המבט של הכותב "בנתני תוקף",
אלא שכאן נקודת המבט מוכללת יותר! והכל מרוכך בליטוף, וקסום מאוד ומסתורי ורומנטי, ועלום תרתי משמע (גם עלום שמות...), וכאןיש גם התחדשות - - -
ומשהו נוסף מיוחד מאוד -
הכמיהה לעצור את 'שעון ההולכים', כלאמר, לעצור את "שעון-הבריאה" שכל "תיקתוקיו" הוחלטו מוחלטים עוד בטרם כל, כולל מי ומי יהיו ההולכים...
ובשורות הסוגרות אף ניבט לי כמדומני הרצון לחקוק אותם בך, ואף לדעת...

שיר מיסטי מאוד עמוק ומורכב. כתוב יפיפה וקסום ומסתורי, ונוגע בנקודת-סוד רגישה!

והערה קטנה - לא נראה לי שגיצי מחשבות היומיום שבעיר נמסכות לכדי כ ו כ ב י ם העוטפים... אולי כוכבים-אפלים...

עוזי
ל´ שבט ה´תשס"ח  
תודה רבה רבה לכל המגיבים היקרים!
עוזי- כמה שקלעת כאן, מדהים.
(:
ל´ שבט ה´תשס"ח  
[שירה שמר- ציםית מעוזי לפּחות?
{הנכדים שלך מתגעגעים אליך|חיבוק|...}]

~~
|חושב| בעצם זה כרם גאוני.

א´ אדר א´ ה´תשס"ח  
יפהפה.

שיר שגדוש בכל כך הרבה הרמזים נהדרים ומשחקי אסוציאציות מקסימים. "והחלום יעוף" - אחד השימושים המצויינים.

הפתיחה נהדרת, מסקרנת, מרשימה. "כשליטוף אחרון של חמה / נפגש עם קצה של ירח", משפט נהדר.

משחקי ההשוואות ("מי" ו"מי", "הוא" ו"היא") מעניקים לשיר מקצב ותבנית מיוחדים ומדגישים את ההבדל שיוצר גם את מושג "ההפכים המשלימים".

קשה לי עם הבית השני, הוא נראה לי פחות מוצלח מהאחרים, פחת מעניין.
בנוסף, ממש צרמה לי שם הטעות הדקדוקית, "גיצי מחשבות היומיום" הוא שם עצם זכרי (ע"פ גיצים), ולכן צריך להיות "עפים ועולים" ו-"נמסכים".
בעצם יכול להיות שזה שפחות אהבתי את הבית הזה נובע מהטעות הדקדוקית הצורמת ושאם הוא היה רשום מלכתחילה נכון הוא כןם היה נראה לי בסדר.

הסיום מושלם. קודם כל, ההפרדה משאר השיר ע"י הכוכבית שלפני הבית האחרון ממש במקום (הכוכבית הראשונה לעומת זאת נראית לי מיותרת, ברגע שיד שתיים זה רק מוריד מהערך של הכוכבית השניה שאמורה להפריד באופן הרבה יותר חזק).

הרשי לי להתמוגג מהסיום:)
"וכשבא הפליט" - פתיחה מצויינת, מרשימה.
"ובישר לי מחשבתו של הליל" - נהדר, גם מבחינה תוכנית, וגם כמובן ההרמז המשחק עם הפליט.
"עצרתי את שעון ההולכים" - נהדר הדיאלוג שנוצר פה עם השורה "מי ומי ההולכים" מתחילת השיר.
"בהן חקקה השמש / שמות" - מקסים, שוב, ההתייחסות לשורה קודמת "קוראים בשמות בשר ודם / לכל הוויה" (אגב, עוד שורה מצויינת).

שיר יפהפה, נהנתי לקרא (ואילולא אותה טעות בבית השני, יכול היה להיות אפילו מושלם).
בקעת
א´ אדר א´ ה´תשס"ח  
וואו, תודה רבה על התגובה המושקעת והמתעמקת, שמחתי בה מאוד (:
ותודה על ההערה על הבית השני, לא שמתי לב לטעות, אתקן עוד מעט
א´ אדר א´ ה´תשס"ח  
לא מובן, אבל בשיר הנפלא הזה לא צריך להבין בשביל ליהנות. פשוט נפלא. פשוט נפלא.

רטטטט,
מתענג על כל ארמז.
כ´ אדר ב´ ה´תשס"ח  
לפעמים (ורק לפעמים), בשל דלות לשוני, אני נמנעת מלהגיב לשירים.
גם כאן כמעט והלכתי, ולא יכולתי,
אז קראתי שוב ושוב,
גמעתי אל תוכי,
ליטופים ורשמים,
אויר וגיצים,
מים ואש, רעש ושקט,
והכל הכל נתעטף בצבעי שקיעה לוטפים---
וכשהבנתי שאין לי דבר להוסיף על חכמת האחרים,
עצרתי את שעונִי, ועצמתי שמורות עיני (כן כבר שתיים בלילה:)ולחשתי באוזנך:
לילה פז משוררת יקרה

|לב| כּנרת
 
כיפה בפייסבוק כיפה בטוויטר תוסף חדשות כיפה לכרום כיפה מאחורי הקלעים אפליקציית חדשות כיפה לאיפון אפליקציית חדשות כיפה לאנדרואיד