בנושא
בכרם
חדשות
 
שו­ט / rotem_s
בביכורים מאז ט´ כסליו ה´תשס"ח

 

שׁוֹ­­ט


אֲנִי רוֹכֵן וּמֵקִיא
אֶת שְׁאֵרִיוֹת שְׁפִיוּתִי
בְּרַחֲבַת בֵּית הַכְּנֶסֶת הַאִיטַלְקִי.


רֹאשִׁי מִצְעַד תֻּפִּים
וְדַעְתִּי בְּאוֹטִיזְם זְמָנִי;
דָּי בְּעוֹד שׁוֹט אֶחָד כְּדֵי
לְהַטְבִּיעַ סוֹפִית הַדֶחִי
וּלְוַדֵּא הֲרִיגַת צַחוּתִי.

אַךְ בֵּינְתַיִם, שְׁיָרֵי
הַמְּהֻגָנוּת שֶׁבִּי מִתְבּוֹסְסִים
לְצַד חֲתִיכוֹת גֶּזֶר קְטָנוֹת
וְגַרְעִינֵי תִּירָס מְעֻכָּלִים.




התמודדות

© כל הזכויות ליצירה שמורות לrotem_s
חתום מנוי על היוצר       עשה /בטל מנוי
שלח לחבר   הדפס יצירה   שמור
הוסף לרשימת היצירות שאהבתי


שלח מסר ליוצר דרג יצירה הוספת תגובה
 
 
ט´ כסליו ה´תשס"ח  
הוי, רותם.

רק.. ה' הידיעה לא מבטל דגש קל. הַדֶּחִי עם דגש.

אתה מקסים, בנאדם
בזמן האחרון רק הפונט שבו אתה משתמש כל הזמן מכניס אותי ל"אוירה שירית".

וזו מחמאה. לדעתי לפחות.

שוורצה.
ט´ כסליו ה´תשס"ח  
נראה לי שלפונט הזה באמת אפשר לקרוא "רותם". זה פשוט זה.

אני לא חושבת שאני מסוגלת בכלל להגיב פה משו רציני כי אין לי מושג בשירה באמת, אבל רק אורמ שיש כאן דברים שמאוד אהבתי כמו:"דעתי האוטיזם זמני" ועוד כלמיני,
אבל מצד שני משו כאן גרם לי גועל.
(טוב זה בטח מה שרצית להשיג.)

[ואני לא גמרתי לעכל את גרעיני השיר שלך.]

קטונתי.
באמת.
ט´ כסליו ה´תשס"ח  
הבחור דפק ת'ראש
הקיא את נפשו
ויצא לו מִזה אחלה שיר.
השאלה היחידה היא למה ברחבת הביתכנסת
האיטלקי? מכיוון שאני כבר לא ירושלמי הרבה זמן, הדבר היחיד שאני יכול לנחש זה שמול הביתכנסת יש בית מרזח...
[בעצם מי אמר ירושלים?!]
י´ כסליו ה´תשס"ח  
מהמם / אורח/ת בביכורים
רותם,
וואו אתה פשוט בליגה אחרת יום אחד עוד ילמדו את שירך בבתי הספר
אתה לא מפסיק להפתיע משיר לשיר אתה עולה עוד רמה ועוד רמה
המיסתוריות מושכת אותי לקרוא שוב ושוב
אין לי מילים אתה פשוט מוכשר
ישר כוח
עטרה
י´ כסליו ה´תשס"ח  


אני חושש שהשיר עדין לא מופקע דיו - לא ברור כל כך מה האמירה כאן, גם אם היא אמירה פרטית ואישית ולא חובקת עולם - לא ברור מה הוביל לסביאה ולהקאה ולמה דווקא בית כנסת איטלקי... משהו כאן נשאר ברמת הסוד.

איציק.

י´ כסליו ה´תשס"ח  

תודה רבה על כל התגובות

כמה הבהרות:
ראשית, בית הכנסת האיטלקי ממוקם ברחוב הלל בירושלים ובסמוך לו, נמצאים כמה פאבים מקומיים. את הקשר בין השניים אני מניח שתבינו לבד..

שוורצה, אני מקבל את הערת הניקוד, ובעז"ה אשנה בהתאם.

ההיא מהחוף, השיר אכן מגעיל, ברמה הכי בסיסית של המילה. אני מתעל את הגועל הזה לטובת העברת המסר. זהו כלי בעייתי, אך יעיל.

כרמלו, אני אוהב את הפשטות של התגובה שלך, בלי התפלספויות ובלי שיגועים, ישר ולעניין

עטרה...תודה רבה, את גורמת לי להסמיק.

איציק, אני חושב שההסבר למעלה מטיל אור על כמה משאלותיך. זה פשוט שיר שנכתב על בילוי במוצ"ש במרכז העיר. כמו כן, בית הכנסת האיטלקי נמצא ברחבה מאוד נקייה ויפה וגם הבניין עצמו די מרשים. הלכלוך והגועל דווקא ברחבה מדגיש את הרעיון.

תודה רבה,
רותם.
י´ כסליו ה´תשס"ח  
אז אם כך, יש לנו פה תיאור של חויית התשכרות ( הבילוי לא ממש מופיע בשיר, אלמלא הסבריך אי אפשר היה לקבוע כי מדובר בהשתכרות בבילוי).
כשאתה מתאר סיטואציה ומגיש אותה כשיר ( להבדיל מיומן) הקורא, כלומר אני, מחפש את האנלוגיה, מנסה לקרוא את הדברים כאילו נכתבו בלשון מטונימית - וכאן אני לא ממש מוצא מעבר לחוויית ההשתכרות כפשוטה.

איציק.
י´ כסליו ה´תשס"ח  
אני מבין את הרעיון שלך, אבל השיר
מדבר למקום אחר לגמרי, את החוויה של להקיא מאחורי איזה בנין סמוך לפאב הקרוב מכירים רבים, ואת החוויה הזו השיר העביר בצורה מעולה, ברור שאם אני מקיא ואומר שעוד שוט אחד אני אשכח הכל, אז הבילוי שלפני מובא בעקיפין בשיר.
אני חושב שמה שאתה מתאר הוא תוצאה של חיפוש רבדים עמוקים לפני הגישה הפשוטה אל השיר ואל הסיפור שהוא מספר.
י´ כסליו ה´תשס"ח  
שים לב, כרמלו, שכותב השיר בעצמו מכוון לרבדים עמוקים. כי אפשר לכתוב שיר יפה לגמרי, שמתאר רק את הבעכס שבסיטואציה (ורותם טוב מאד בשירי-תיאור), אלא שהוא בעצמו שותל כאן את "שאריות שפיותי" ועוד אמירות שלא נוגעות בהכרח לשכרות, אלא למהות החיים.

בעיניי השיר הזה לא פתור. אני מסכימה עם איציק, יש פה רצון לתפוס את השיר משני הכיוונים- הפשטני, והמעֵבר. וזה לא עובד כאן הפעם, נשארים רק עם טעם לא טוב בפה. אני כשלעצמי לא הסקתי מהקריאה שום דבר. אני חושבת שעוד מאמץ, עוד דחיפה קטנה בכיוון העמוק, היו מרימים את השיר קצת למעלה, ומחפים על הגועל שבסופו (כי לגועל שכזה צריכה להיות סיבה טובה).

זו דעתי.
י´ כסליו ה´תשס"ח  
רותם כתב למעלה:
"זה פשוט שיר שנכתב על בילוי במוצ"ש במרכז העיר. כמו כן, בית הכנסת האיטלקי נמצא ברחבה מאוד נקייה ויפה וגם הבניין עצמו די מרשים. הלכלוך והגועל דווקא ברחבה מדגיש את הרעיון."
הרעיון המדובר הוא, להטביע סופית הדחי
ולודא הריגת צחותי.> ז"א, הכותב רוצה לאבד הכל גם את מעט הטוב והיופי שיש בו, אך בינתיים שירי המהוגנות שבי> ז"א שהוא עוד לא הצליח לבטל את מי שהוא לגמרי לטובת הג'יפה.
ולכן ההקאה היא בביתהכנסת האיטלקי, להראות איזה פער בין היופי והצחות[המהוגנות, השפיות] לבין איכסת הקיא.
כך אני הבנתי כמובן.
י´ כסליו ה´תשס"ח  
כרמלו, כיוונת לדעת גדולים.
י´ כסליו ה´תשס"ח  
רותם, מעולה:)
אהבתי...

ומי אני שאוסיף על גדולים ממני?:)
י´ כסליו ה´תשס"ח  
מסוג השרים שכל קריאה בהם מכניסה עמוק יותר ויותר, עד שבקריאה כלשהיא, אני עם כמעט דמעות בעניים.

שיר מצויין, מגעיל מצויין, נוקב מצויין, כואב מצויין, אמיתי מצויין.

אהבתי מאד, הרגשתי מאד.
תודה.
י´ כסליו ה´תשס"ח  
רותם, האמת שגם אני חשבתי שמסתתר בשיר קצת יותר מ"שיר הקאה מגעיל", אבל בניגוד לאלומה ואיציק, כן הרגשתי שאפשר למצוא- ודווקא די בקלות את מה שמעבר,
יש בשיר הרבה מילים שנותנות לשיר הרגשה שהוא הרבה יותר מסתם שיר הקאה: "שפיותי" "בית הכנסת האיטלקי", "המהוגנות" וכל'
אפשר לקחת את זה להרבה מקומות, נכון שהרבה נשאר ברמת הסוד, אנחנו לא יודעים למה המשורר התכוון אם מחפשים את מה שמעבר לפשט, אבל אנחנו כן יכולים לקחת את זה להרבה מאד מקומות חוץ מהפשט של השיר, וזה יפה בעיני.
לפי דעתי דווקא זה שטמנת את המילים האלו בשיר זה מה שהופך אותו להרבה יותר יפה ומיוחד, אפילו אם זה קצת נשאר ברמת הסוד.

וגם אם אתה מתעקש שזה סתם שיר על שוט, זה עדיין מצוין כי זה פעל בדיוק כמו שזה היה צריך לפעול-
מגעיל ביותר.

תרגיש טוב
י´ כסליו ה´תשס"ח  

עיפרון, ומה אומר אני לידך?

אוסנת, אני שמח שהצלחתי לגעת בך ולהגעיל אותך...תודה!

ליאת, אני לא התעקשתי על כך שאין ליצירה רבדים נוספים, להיפך, אני בטוח שהם ישנם.
תודה רבה על התגובה המושקעת ועל ההזדהות. כפי שכתבת, גם אני חושב שהרבה פעמים מילים יפות באות לכסות על שיר חלול, אני לא חושב שזה המצב כאן.

אני אשתדל באמת להרגיש טוב ולהבא אני מבטיח להיות פחות מגעיל ובוטה

תודה.
כ"ה כסליו ה´תשס"ח  
מדהים כמה שזה מגעיל.
וכמה שזה קצה השפיות, וגבול התודעה,
והבחירה בשיירי המהוגנות מעל הקיא שהוא הכי לא מהוגן בעולם.

הסתירה בין היופי של 'בית כנסת איטלקי' לבין פירוט שיירי הקיא בסוף השיר מגעילים לגמרי.
וניראה לי שבשיר הזה רצית מאד להגעיל אותנו, אבל לא משיירי הקיא, אולי אנחנו צריכים להיגעל מהסיבה לשתיה הזו?
איכססס, והפעם זו מחמאה
עֹז
ב´ טבת ה´תשס"ח  
קראתי את השיר 3 פעמים,
כל תגובה פעמיים...
ואז עוד פעם את השיר.
ונדמה לי שהצלחתי להבין סוף סוף אחד מהשירים שיש פה באתר!!
אני ממש קורן מאושר, סלחו לי.

איך אני יודע שהבנתי את השיר?
לא יודע באמת, אבל אני אחשוב על זה בזמן שאני אנקה את הנעליים שלי מהארוחת בוקר שאכלתי מקודם...
נראה לי שאני אכניס אותן למכונת כביסה, אולי זה ישאיר רק כתם קטן..
ג´ טבת ה´תשס"ח  
תופעה כ"כ מוכרת. אתה פשוט מתאר את זה בצורה לירית יפה ומגעילה, שנותנת אפשרות למבט אחר על החוויה המתוארת. זה אדיר!

רחבת בית הכנסת האיטלקי מכונה 'כיכר הירח', יש לבשיא אמפריה שיר עליו שיכול קצת להסביר את משמעות המקום בשעות מסויימות..

אחרי שרואים את פנים מבנה ביה"כ והמוזאון, זה בהחלט אבסורדי, מה שקורה בחוץ.
 
כיפה בפייסבוק כיפה בטוויטר תוסף חדשות כיפה לכרום כיפה מאחורי הקלעים אפליקציית חדשות כיפה לאיפון אפליקציית חדשות כיפה לאנדרואיד