המלצת העורכים
בנושא
בכרם
חדשות
 
עזאזל / אוליב (:
בביכורים מאז כ"ה אלול ה´תשס"ז

 
לאריה


אַחַר כָּךְ אָמַרְתָּ: אֱחֹז בְּשׁוּלֵי גְּלִימָתִי
גְּלִימוֹתֶיךָ שְׁבִירוֹת. וְיָדַי מָלְאוּ רְסִיסִים.
אַחַר כָּךְ אָמַרְתָּ: תְּלֵה בִּי אֶת חוּט הַשָּׁנִי
הָיָה לִי כַּפֹּרֶת.
הִכְנַסְתִּיו אֶל חַדְרִי. לִפְנַי וְלִפְנִים
הִתְבּוֹסֵס בְּיָדִי. הֶאְדִּים.

אַחַר כָּךְ אָמַרְתָּ: אֵין אֲנִי אִישׁ עִתִּי
דַּרְכְּךָ יְשָׁרָה. הַשָּׂעִיר דְּרָכִים נִפְתָּלוֹת לוֹ.
אַחַר כָּךְ אָמַרְתָּ: הִנֵּה אֶתְפַּלֵּל לְבֵיתִי
אָז יָרֵאתִי.
אָחַזְתִּי שָׂעִיר בְּקַרְנָיו. הִכְנַסְתִּיו לְחַדְרִי
וּבְחַדְרִי תְּהוֹם
וְהַחוּט
אָדוֹם.

אַחַר כָּךְ מְצָאתַנִי פְּשׁוּט אֵבָרִים
הַשָּׂעִיר נֶעְלַם. אוּלַי הִתְיָרֵא מִן הַתְּהוֹם
אַחַר כָּךְ הִגַּדְתָּ לִי דְּבָרִים אֲחֵרִים.
הָמוֹן לֹא לִוָּה הַכֹּהֵן לְבֵיתוֹ
הַמִּקְדָּשׁ לֹא נִבְנָה
עֲדַיִן.
אַחַר כָּךְ שָׁתַקְתָּ לִי: בְּנִי.
בְּנִי
אַחַר כָּךְ
הִלְבִּינָה תִּקְוַת הַשָּׁנִי.



כיפור

© כל הזכויות ליצירה שמורות לאוליב (:
חתום מנוי על היוצר       עשה /בטל מנוי
שלח לחבר   הדפס יצירה   שמור
הוסף לרשימת היצירות שאהבתי


שלח מסר ליוצר דרג יצירה הוספת תגובה
 
 
כ"ו אלול ה´תשס"ז  
שהבנתי לחלוטין את הסצנה, או את טיב היחסים בין שני הדוברים (הניקוד נצרך פה באופן דחוף, יש פה המון מילים שלא ברור מי מן השניים אומר למי, וזה מאוד מקשה על ההבנה) - אבל השיר הקסים אותי בתיאורים הנועזים והנוראיים שבו.
כ"ו אלול ה´תשס"ז  
תחילה שאלה: למה לא ניקדת? ניקוד היה מוסיף המון, בטוחני.

אבל אני לא מגיב בשביל לנקץ. ובכן: הארמזים המרובים של יום הכיפורים מתאימים במקומם ויוצרים משמעות יפיפיה לשאר השיר, לדו השיח (או אולי מונולוג? לא ברור מי אומר מה, וחבל שכך).

הפריע לי נורא החזרה המרובה על הצירוף:"אחר כך אמרת". עזבי את זה שהמילים לא מנוקדות, החזרה הזו פוגמת לא פעם בזרימה של המילים ובמשחק של ההברות.

הסוף יפה, ונהנתי לגלגל בלשוני את צמד המילים "תקוות השני" שוב ושוב, זה כיף.

הקיצור, יפה. כולי תקווה שהבנתי (זה על עם ישראל והקב"ה, או על זוג אנושי? לא הבנתי, וליבי נוטה לאפשרות הראשונה).

נראה בעיני.
ניק.
כ"ו אלול ה´תשס"ז  
התשובה פשוטה ומביכה מעט
המחשב שלי כל כך ישן, שתוכנות הניקוד (כן, גם הפשוט של וורד) לא מצליחות לנקד לי.
ואני אמנם לא מושלמת בניקוד,אבל די מתמצאת...
אז אם ככה, אוכל לכתוב שכל הביטויים בגוף שני הם בלשון זכר: AMARTA הדובר מדבר אל גבר. זה מבהיר קצת?
כ"ח אלול ה´תשס"ז  
משום מה אני מרגישה שהדוברים הם:
האיש העיתי / הכהן / השעיר עצמו.

השיר מאוד מאוד מעניין,
אך באותה מידה - קשה לפיצוח, כאמור.

(ולא מוסיף רמזים הוא הסוף, המדבר על יחסי בן ו...?)
כ"ח אלול ה´תשס"ז  
ראשית ברכות על השיר, הצלחת לתפוס את ליבי אל התוכן והסגנון המיוחדים מאוד.

ניכרים כאן ההרמזים למקורות הקשורים לימים נוראים וליתר דיוק ליום כיפור. לא אכנס לפירוט כי יכלה הזמן והמה לא יכלו.

לפי ההבהרה בתגובה שלך ניתן להבין שדו השיח הוא בן אב לבנו, אולי ניסיו למצוא דרך לגשר בין בן שעיר לאב מצפה.

הכנסתיו אל חדרי. לפני ולפנים
התבוסס בידי. האדים --- לא ברור אם בבית זה אתה מספר לנו מה עשית או שאתה ממשיך בדו שיח מהבית הראשון.

האמת אני ממש מוקסם מהשיר, שווה למצוא מחשב יותר עדכני לנקד לשפר את הדו שיח כך שיהיה ברור יותר עם מי אתה מדבר ולמי אתה פונה.

חימשתי, אני פשוט משוחד לגבי כל מה שקשור למקורות ולימים נוראים.

תודה

אליעזר


י"ז כסליו ה´תשס"ח  
הרגשתי. והשיר ריגש והקסים אותי.
הצליל שלו, הקצב שלו, משהו בו ממש נגע בי.

תודה.
ב´ ניסן ה´תשס"ח  
ועכשיו, אחרי השיר ההוא החדש שקישרת ממנו, השיר הזה פשוט מפחיד נורא. ואיום. ומבוסס בדם [איך לא שמתי לב קודם לנהדות האדומים?].
ד´ ניסן ה´תשע"א  
והעליתי מחדש את השיר, מנוקד.
ט´ ניסן ה´תשע"א  
אַחַר כָּךְ שָׁתַקְתָּ לִי: בְּנִי.
בְּנִי
אַחַר כָּךְ
הִלְבִּינָה תִּקְוַת הַשָּׁנִי.

להתמוגג...
 
כיפה בפייסבוק כיפה בטוויטר תוסף חדשות כיפה לכרום כיפה מאחורי הקלעים אפליקציית חדשות כיפה לאיפון אפליקציית חדשות כיפה לאנדרואיד