בנושא
בכרם
חדשות
 
שירת הים / מראיש
בביכורים מאז י"א סיון ה´תשס"ז


הַבֶּט בְּנִי הַמְשׁוֹרֵר הַגָּדוֹל

בְּחַלִיפַת מְנַתֵּחַ עוֹמְדוֹת הָיוּ אוֹתִיוֹתָיו

לְרַגְלָיו, וְהוּא מְבַכְּרָם בְּסֵדֶר מוֹפְתִי

כְּמוֹ פִרְחֵי שָֹדֶה הוּא חוֹשֵׁב שְׁיַּלְדָה

לוֹקַטְתָן לְפִי מִידָה


מְשׁוֹרֵר גָדוֹל, קוֹשֵׁר נִימֵי

נְפָשׁוֹת בְגִּידִים שְׁאוּלִים מֵעַקֵב

רְגָלִים, נִגְּאַל בְדָם וּמְפַזֵם לְעַצְמוֹ נִיגוּן

מַרְגִּיעַ מִתּוֹך מַסֵּכָה אֶל הַגוֹמֶא הַשׁוֹצֶף - - חִיטוּי

גַלֵי יָם מַכְבִירֵי רְסִיסִים, יֹאמַר


חֲתוּמוֹת פָנָיו שֶׁל הַמְשׁוֹרֵר,

אֵין בָהֵן בְשֹוֹרָה לִקְרוֹבִים דְאוּגִים

פְנֵי פּוֹקֶר לַאוֹפְטִימִיוּת. עוֹד לֹא יָבַשׁ

הַדְיוֹ מִן הַתֶּפֶר. חֲלוּקֵי הַסְלָעִים מַבְרִיקִים

גַם בְּשֶׁפֶל, לְדַעֲתוֹ


אֵיך בּוֹצֵעַ בַבָּשָֹר הָחַי

רַק הִרְדִים אוֹתוֹ בְשִׁיר עֶרֶשֹ

כּוֹרֶך אִזְמֵל וְתַחְבּוֹשֶׁת

בְּמִפְגָּש הַטוֹב וְהָרַע שֶׁעַל אֵם דֶּרֶך

הַיָּמָה הַגְדוֹלָה... זְהַב חוֹלוֹת גְבוּל מֵימֶיָה


אָנִי רוֹאֶה מְשׁוֹרֵר זָקֵן מִתְחַפֵּר

בַּחוֹל הָרַך יָדָיו רוֹעֲדוֹת

מֵאָז הַנִיתּוּחַ הָאַחֲרוֹן שְׁעָרַך

מִתְבּוֹנֵן בִּקְרוּעֵי סְדִינִים, שִׁבְרֵי

אַלוֹמִינְיוּם שְׁצָפִים עַל הַמַיִם בְּהַשְׁלָמָה

מִצְטַחֲקִים עִם בַּרְוָוזִים

וְהוּא אוֹמֵר: הַיָם, הַיָם.


הוּא יָכוֹל,

שֶׁכְּבַר רָאָה שַֹחְיָינִים מְנוּסִים 
מִתְרַסְקִים אֶל הַמֵזַח





© כל הזכויות ליצירה שמורות למראיש
חתום מנוי על היוצר       עשה /בטל מנוי
שלח לחבר   הדפס יצירה   שמור
הוסף לרשימת היצירות שאהבתי


שלח מסר ליוצר דרג יצירה הוספת תגובה
 
 
י"ב סיון ה´תשס"ז  
האמת אם בכלל הבנתי את השיר הזה יש לי משהו דומה ועתה אני תוהה אם בכלל לפרסם
י"ב סיון ה´תשס"ז  
ליוצר - אני לא הבנתי כלום. אבל הבעיה היא בי, לא בשיר...

ליער - כן, תפרסם! כל אחד - יש בו משהו מיוחד, היצירה שלו מיוחדת, יש בה משהו משלו, ולכן אני חושבת שלמרות שכבר יש יצירה דומה, שלך בכל זאת תהיה אחרת.
י"ב סיון ה´תשס"ז  
קראתי את השיר הזה כבר 5 פע' לפחות ועדיין לא הבנתי הרבה.. אבל זה שיר מדהים.
באמת.

הבית הראשון פשוט מעולה! הדימוי של המשורר למנתח...
גם הבית השני יפה מאד, אבל אז פתאום התחיל העיניין עם הים וקצת הסתבכתי..
אני חושבת שכדאי ללכת על רעיון אחד, או הים או המנתח ואותו לפתח ולא את שניהם ביחד, זה מבלבל (לפחות אותי)

והסוף ואוו, אני לא בטוחה שהבנתי אבל יש בזה משהו כ"כ נוגע וכ"כ מקסים.

אני אשמח מאד להסבר כאן במסרישי,
שמרתי לי.
ובכל מיקרה מגיע לך חמש, כי רואים שיש כאן השקעה, ויש בשיר הזה משהו מיוחד.

תודה.
י"ג סיון ה´תשס"ז  
תודה על התגובות.

נכון, השיר הזה מורכב משלושה נושאים, זה עושה אותו אולי מורכב מידי? בכל אופן אנסה להסביר אותו:

הגיבור פה הוא המשורר הזקן שאני צופה בו ממרחק רב. בעיניי הוא מנתח שמלאכתו אחראית וגורלית, אבל גם מעט מרתיעה ומפחידה.

והוא? הזקן בטוח שהוא על שפת הים הפתוח; אותיותיו הן פרחים מרהיבים והוא פשוט מתבלט מה לבחור. הוא שואל גידים ודימויים מעקב, וכששוטף את ידיו הגלים מתנפצים אל השובר.

האיזמל והתחבשות, הניגודים הללו שמשרתים מטרה אחת הם כמו החול והמים שיחד יוצרים את המכלול היפה של ים וחוף.

בסוף המשורר זקן, שבע ניתוחים. נותר לו להתחפר בחול הרך ולצחוק מול הפרדוקס שבמחזה הבא: שברי כליו מצטחקים עם ברווזים באדישות.

הוא יכול, כי הוא פגש כבר את הים בכיעורו, את הטבע ההרסני. הוא בניסיונו ראה שחיינים מנוסים מתרסקים אל המזח. במשקפיו העבים, אם כן, המרחק בין הים לניתוח לא כה גדול...
י"ג סיון ה´תשס"ז  
תודה רבה על ההסבר!
זה הרבה יותר מובן עכשיו... ויפה.
באמת מקסים.
דימויים מעניינים מאד,
תודה לך.
 
כיפה בפייסבוק כיפה בטוויטר תוסף חדשות כיפה לכרום כיפה מאחורי הקלעים אפליקציית חדשות כיפה לאיפון אפליקציית חדשות כיפה לאנדרואיד