המלצת העורכים
בנושא
בכרם
חדשות
 
פרק בשירה תנ"כית / האיש עם השערות
בביכורים מאז כ"ב סיון ה´תשס"ו

(עַל תָּמָר וְאַבְשָׁלוֹם)

תָּמָר שֶׁהָיָה קוֹלָהּ נָעִים וְהָיְתָה שָׁרָה אֶת יוֹמָהּ
לֹא תִּפְתַּח עוֹד אֶת פִּיהָ פְּרָט
לְאֵיזוֹ צְעָקָה, לֹא, אוֹ מַשֶּׁהוּ דּוֹמֶה שֶׁלֹּא שְׁמַעְתֶּם
אוֹתָהּ כִּמְעַט. הִיא
מְהַדְהֶדֶת בְּגֻלְגָּלְתָּהּ, מִצַּד לְצַד, מֵאֹזֶן לְאֹזֶן וּמִתְפַּשֶּׁטֶת
מֵהָרֹאשׁ וָמַטָּה כְּמוֹ אָז, כְּשֶׁהַדְּמָעוֹת
קִלְפוּ אֶת הַבְּגָדִים, כְּשֶׁהַשְּׁתִיקָה
נִלְפְּתָה
בִּמְקוֹם אָרִיגֵי הַפּוֹלִיאֶסְטְר הַמְּפַסִּים. אַלְפַּיִם
שָׁנִים לוֹקֵחַ לָהּ לְהִתְפָּרֵק, בַּמַּרְתְּפִים הַחֲשׁוּכִים
בְּתַת הַהַכָּרָה הַשִּׂנְאָה מִתְעַרְבֶּבֶת
עִם הָאַהֲבָה, הַשִּׁכָּרוֹן עִם הַדִּמְיוֹן עִם נִימַת הַדְּבָרִים
שֶׁלָּחַשׁ בְּאָזְנָהּ בְּאוֹתָהּ שָׁעָה. יוֹתֵר הִיא
וּלְאַחַר מִכֵּן לֹא שָׁמְעָה יוֹתֵר
הִיא לֹא קָלְטָה
יוֹתֵר הִיא הַכֹּל נִשְׁ
מַה לָּהּ
בֵּין אִבְחוֹת דְּכָיֵי הָיָּם, אֵיפֹה הִיא
וְאֵיפֹה הַגָּלִים בּוֹלְעִים בָּהּ
חוֹשְׂפִים עוֹד קַרְקָע בְּתוּלִית, שֶׁנִּמְלְכָה, שֶׁנִּשְׂרְפָה. הָיָּם הִשְׁתַּגֵּעַ
בֶּאֱמֶת, הוּא הִשְׁתַּגֵּע
בַּטֶּבַע, הוּא בֶּאֱמֶת
בַּגּוּף. הִנֵּה, הָרוּחַ נוֹשֶׁבֶת הָפוּךְ, בַּקּוֹנְכִיּוֹת בַּלִּפּוּפִים הַפְּנִימִיִּם,
הַסְּעָרוֹת מַתִּירוֹת קִשְׁרֵיהֶן סְבִיבוֹ
חֲרִישִׁית. אַתְּ לֹא כְּמוֹתֵךְ,
וְהוּא הִתְעַ
לְמִקָּח שֶׁאַתְּ בָּרוּחַ בֶּאֱמֶת
שֶׁהָיִיתְ שָׁרָה, וּבַגּוּף
טָבַע קוֹלֵךְ.

אַבְשָׁלוֹם שֶׁלֹּא דִּבֵּר, שֶׁלֹא נוֹלַד לָהּ, שֶׁלֹּא יָצָא לָהּ
לָאֱנוֹשׁוּת כֻּלָּה לְהִגָּמֵר בִּקְדֻשָּׁה בַּהַרְגַּשָׁה בַּחֵטְא עֲדַיִן
זָכַר לְקַנֵּא לָהּ, לְהַרְאוֹת לָהּ, לַעֲמֹד לָהּ
לָאֱנוֹשׁוּת כֻּלָּה לְהִתָּלוֹת בִּמְקוֹם הוֹד
מָעֲלַת הַחֻלְשָׁה לְמוֹתֵת
לְאָן נָשְׂאָה אוֹתְךָ גַּאֲוָתְךָ בֶּאֱמֶת

הַגּוּף. עִם שֵׂעָר הַנְּזִירוּת הַמִּשְׁתַּפֵּעַ וִיפִי הַתֹּאַר מֵהָרֶגֶל עַד קָדְקֹד
וּלְבוּשׁ הַגָּאֲוָה מִקֹּלוֹת מַיִם,
כְּשֶׁנִּבְנִים עִם הַשִּׁירָה הָאָבוּדָה הַטְּהוֹרָה
הַבְּרוּרָה הַמַּמָּשׁוּת הַבְּחִירָה הַגְּדֵרָה הַגְּדוֹלָה
הַשָּׁעָה הַמַּתְאִימָה הָאַהֲבָה הַנַּאֲוָה הַחֲסוּדָה, שָׁם
לְאֹרֶךְ יָמִים
תָּשִׁירִי בֶּאֱמֶת.



תנ"ך

© כל הזכויות ליצירה שמורות להאיש עם השערות
חתום מנוי על היוצר       עשה /בטל מנוי
שלח לחבר   הדפס יצירה   שמור
הוסף לרשימת היצירות שאהבתי


שלח מסר ליוצר דרג יצירה הוספת תגובה
 
 
כ"ב סיון ה´תשס"ו  
ואו...
איזו שפה יפה, עדינה וקולחת!
תיאורים יפים!
הותרת אותי ללא מילים...5 - ללא ספק!
ספק בדבר אחד- איך זה שעוד לא הגיבו...?
כ"ב סיון ה´תשס"ו  
אישה ענקית. לא כולן מסוגלות להגיע לרמה שלה, אחרי מה שהיא עברה.

[אירוני מתמיד: "5 עשה לי את היום". ממש.]
כ"ב סיון ה´תשס"ו  
במובנים מאוד חיוביים, אני מוצא שהשיר כתוב בכתיבה נשית מאוד. יש בה הרגישות, הרגשיות לכל קפל אריג וההכרה האינטואיטיבית ולאו דווקא האינטלגנטית.
נכון בעיניי.
כ"ג סיון ה´תשס"ו  
קשה לומר "אהבתי" על שיר כזה.יותר נכון לומר "קראתי ,עצרתי---וחשבתי".
ואני תוהה עד כמה באמת מותר לנו להרשות לעצמנו לגעת בתנ"ך,אחרי כל ההקדמות של יחס של צדק כלפיו.אני מפחד מזה.
אז אני גם מפחד ממה שכתבת.
ועודני תוהה....
כ"ד סיון ה´תשס"ו  
קראתי את השיר הזה המון פעמים. בכל פעם גיליתי משהו חדש, וממש הופתעתי איך לא שמתי לב לזה קודם.
שיר עשיר, בכל המובנים. דיאלקטיקה (ומעט תק?) בין גוף ורוח.
כתיבה מרתקת, כישרונית, מפתיעה, רגישה, מרגשת, מאתגרת.
אתה מכריח את הקוראים להישאר עם השיר, להישאר מרוכזים.
(אתה לא תיעלב אם אני אגיד שהכתי
כ"ד סיון ה´תשס"ו  
בה הזכירה לי קמצוץ מז'וזה סארמאגו, נכון? מצד שני, הכול מזכיר לי את ז'וזה סארמאגו בימים אלו.)

השירה במיטבה.
כ"ד סיון ה´תשס"ו  
מסכימה עם דוד לגבי הכתיבה המאוד-נשית: אינטימית וחושפת גם יחד.
לקט דברים שאהבתי במיוחד:
"אַלְפַּיִם / שָׁנִים לוֹקֵחַ לָהּ לְהִתְפָּרֵק, בַּמַּרְתְּפִים הַחֲשׁוּכִים / בְּתַת הַהַכָּרָה..."
"...הָרוּחַ נוֹשֶׁבֶת הָפוּךְ, בַּקּוֹנְכִיּוֹת בַּלִּפּוּפִים הַפְּנִימִיִּם..."

באופן כללי, ה
כ"ד סיון ה´תשס"ו  
רגשתי בשיר מעין שילוב של כתיבה ה"קוראת לדברים בשמם" (אהבה, שנאה, שכרון, קדושה, חטא, גאוה...) לבין כתיבה מאוד חמקנית המדברת בדימויים עקיפים.

משהו שאני לא כל כך אוהבת זה קפיצת השורות שלך, אני יודעת ש"מותר הכל", אבל כשאין סיבה מאוד חזקה לעשות את - אני מעדיפה בלי.

כ"ד סיון ה´תשס"ו  
ואוו. שיר מצויין. מעניק תחושה שכל מילה בו מחושבת ומדויקת.
כ"ד סיון ה´תשס"ו  
ממש נעתקתי,
איך מילים יכולות ליצור אצלי מקום כזה, בלי מילים.
כ"ה סיון ה´תשס"ו  
תודה, אישימ. עוד אחד שצריך לקרוא מליון פעמים.

ואיך בלי להבין המילים עדיין עושות משהו. הרגשתי אותן עמוק בבטן.
כ´ שבט ה´תשס"ז  
שעוד לא הגבתי.
מסכים לגמרי עם לגעת. צריך לקרוא לפחות, לפחות מאה פעמים.
" תָּמָר שֶׁהָיָה קוֹלָהּ נָעִים וְהָיְתָה שָׁרָה אֶת יוֹמָהּ

לֹא תִּפְתַּח עוֹד אֶת פִּיהָ פְּרָט

לְאֵיזוֹ צְעָקָה, לֹא, אוֹ מַשֶּׁהוּ דּוֹמֶה שֶׁלֹּא שְׁמַעְתֶּם

אוֹתָהּ כִּמְעַט."---> זה כל הזמן נמצא לי בראש. "תמר שהיה קולה..."

נפלא כתמיד.
כ´ שבט ה´תשס"ז  
שפה עדינה,שיר מדהים!!

ממש יפה! במיוחד אהבתי את בית א',ובית ב' ממש מדהים!!

אתה כותב נהדר! תמשיך לכתוב עוד שירים כאלה! אני אוהבת תנ"ך=]]]]]

כל הכבוד!!
חימוש+העדפה
י"ט ניסן ה´תשס"ח  
זה לא שיר שאני יכול להגיב עליו בשליפה. אז הדפסתי אותו. כשאוכל סוף סוף לומר משהו- אגיב.
תודה שדיברת. היה כדאי.
כ"ט ניסן ה´תשס"ח  
לא מתיימרת להבין,רק להרגיש.
והצליל הקסום והערסול של הים, הטעם של המלח וההוד התנכ"י מזכירים לי מאוד את נתן יונתן, וזה מצויין.
י"ג אייר ה´תשס"ח  
איך לא אמרתי את זה לפני?! מאוד מזכיר את נתן יונתן, "שירים על ספר הישר" בכתיבה ובגישה.
שיר קשה.
לא יודע כמה פעמים כבר קראתי אותו, ועדיין לא עיכלתי כראוי.
אישימ כותב על נזיר. מתמיה מישהו?

גדי
י"ד אייר ה´תשס"ט  
מזמן לא קראתי ככה פרק תנכי, עם כל הסערה, והערבוב והנגיעה.
קסם.
עֹז
י"ד אייר ה´תשס"ט  
משאיר את הקורא בלי מילים.
מצד שני, מי צריך את המילים של הקורא אחרי מילים יפיפיות כמו שלך?

וואו.

תודה.
כ"ה אדר א´ ה´תשע"א  
יושב לי טוב-טוב בראש.
 
כיפה בפייסבוק כיפה בטוויטר תוסף חדשות כיפה לכרום כיפה מאחורי הקלעים אפליקציית חדשות כיפה לאיפון אפליקציית חדשות כיפה לאנדרואיד