בנושא
בכרם
חדשות
 
במדבר- פרשה והפטרתה / איש מילים
בביכורים מאז כ"ה אייר ה´תשס"ו

אחרי עקדת יצחק, אומר הקב"ה לאברהם "הרבה ארבה את זרעך ככוכבי השמים וכחול הים". מדוע היה צורך בכפילות הזו? מה בין כוכבי השמים לחול הים, שהיה צריך הקב"ה להוסיף את זה על זה?

 

נגיע לשאלה הזו בהמשך, אך ראשית הרשו לי לשאול, מה בין הפטרת במדבר לפרשה עצמה?

הקשר נראה, במבט ראשון, קלוש למדי, כך שלא יכול הקורא שלא לשאול עצמו, מדוע הוצמדה דווקא הפטרה זו לפרשת במדבר.

 

לכאורה, הפרשה עוסקת בנושא המפקד ואילו ההפטרה בנושא החטאים, העונש והגאולה, ומה הקשר בין זו לזו? אמנם ניתן למצוא בהפטרה את המילים "לֹֽא־יִמַּד וְלֹא יִסָּפֵר" המתקשרות אסוציאטיבית לנושא המפקד שבפרשה וניתן גם למצוא את המילים "וְהֹֽלַכְתִּיהָ הַמִּדְבָּרּ", המתקשרות למדבר שבפרשתנו, אך הקשרים אלה הם כל כך קלושים, עד שחייב האדם לחפש רעיון המסתתר מאחוריהם.

 

והאמת היא, שאכן קשורה ההפטרה לחומש בכלל ולפרשה בפרט, קשר עמוק ורעיוני ומלמדות, הפרשה וההפטרה זו על זו, ומשלימות זו את זו עד שכפלא הוא שלא נכתבו מלכתחילה כיחידה אחת.

 

"לָכֵ֗ן הִנֵּ֤ה אָֽנֹכִי֙ מְפַתֶּ֔יהָ", אומר לנו הנביא הושע, "וְהֹֽלַכְתִּיהָ הַמִּדְבָּר וְדִבַּרְתִּי עַל־לִבָּהּ" ובכך מלמד אותנו שיעור מופלא בדבר עצם מהותו של המדבר.

החטא שלכם, אומר הושע לבני דורו, נובע מן השפע שאתם שרויים בו. כל כך טוב לכם, עד שאינכם יודעים למי להודות וממי בא לכם כל הטוב הזה. לכן, הקב"ה יפתה אתכם אל המדבר, אל מקום רוחני, שאין בו שפע חומרי. שם תוכלו לבנות עצמכם מבחינה רוחנית ולקבל שפע חדש המגיע מן המקום הרוחני הנכון, כפי שעשה הקב"ה לאבותיכם כשהוציאם ממצרים.

 

אם עד עכשיו חשבנו שהשהיה במדבר היתה כעונש על חטא המרגלים, הרי שמלמדת אותנו ההפטרה, כי השהייתם של בני ישראל במדבר למשך ארבעים שנה, אינה אלא, בגדר אמצעי בו משתמש הקב"ה כדי לרפא את עם ישראל מן החטא ולאפשר לו להיבנות ולהתקדם מבחינה רוחנית.

 

אם כך, במה מתבטאת בנייתו הרוחנית של העם במדבר? חצי מן התשובה נמצא בפרשתנו. ספר במדבר נקרא גם ספר הפקודים, על שם שני המפקדים הנעשים בו. הראשון כאן אצלנו, בפרשת במדבר ואילו השני לקראת סוף הספר, בפרשת פנחס.

 

בבחינה של ההבדל בין שני המפקדים ניתן לראות כי אם תכליתו של הראשון הייתה, התאגדות בני ישראל למשפחותם על דגלם, או במילים אחרות, ארגון המחנה, הרי מטרת המפקד השני הייתה ההתארגנות לקראת הכניסה ולארץ וחלוקת הנחלות. הפער הזה שבין עם בראשית דרכו, הזקוק למפקד בכדי להתארגן כמחנה, לבין עם בוגר המתפקד לקראת נחלת הארץ, פער זה, נובע מן ההתקדמות הרוחנית שעשה העם בזכות השתהותו במדבר.

 

אם כך, מן המשותף לשני המפקדים, למדים אנו כי מפקד הוא כלי חיוני בתהליך ארגונו של עם. בכדי לתת לעם ארגון וסדר אתה חייב למנות אותו. נשאלת אם כך השאלה, מדוע הושע, בהפטרת במדבר, מתחיל את תיאור הגאולה במילים "וְהָיָה מִסְפַּר בְּנֵי־יִשְׂרָאֵל כְּחוֹל הַיָּם אֲשֶׁר לֹֽא־יִמַּד וְלֹא יִסָּפֵר"? אם למדנו כי המפקד כל כך חיוני, מדוע מגדיר הושע כתנאי כניסה לגאולה, את העובדה שמפקד שכזה לא יוכל להתבצע?

 

מלמד אותנו הנביא הושע דבר חשוב על ברכתו של הקב"ה לאברהם. כוכבי השמים וחול הים הם שני שלבים שונים, שני זמנים שונים. כשהתפקדו בני ישראל במדבר, היה זה בבחינת "ככוכבי השמים". כשאנו מסתכלים על השמים רואים אנו מספר עצום של כוכבים, אך כל אחד מהם עומד בפני עצמו. במציאות שכזו יש צורך במפקד, למשפחותם, לבית אבותם, איש על מחנהו ואיש על דגלו, על מנת לנסות וליצור איזה שהוא מבנה ואיזו שהיא אחדות בין כל הפרטים. אמנם יש כאן קיום ההבטחה לפריון, אך אין כאן גאולה אמיתית.

 

בכדי להגיע לגאולה, צריך עם ישראל להיות כחול הים. כשאנו מסתכלים על חוף הים, אין אנו רואים גרגרים בודדים, אלא ישות אחת שלמה הגודרת את הים ועומדת בפני גליו. אמנם במבט מקרוב נוכל לראות כי ישות זו מורכבת מגרגרים רבים, אך כולם ביחד מצטרפים לכדי חוף אחד גדול.

 

דעו לכם, אומר הושע לבני דורו, כי ההפרדה בין מלכות ישראל למלכות יהודה, עומדת חוצץ ביניכם לבין הגאולה. רוצים אתם לדעת כיצד מגיעה גאולה? "וְנִקְבְּצוּ בְּנֵי־יְהוּדָה וּבְנֵי־יִשְׂרָאֵל יַחְדָּו וְשָׂמוּ לָהֶם רֹאשׁ אֶחָד וְעָלוּ מִן־הָאָרֶץ כִּי גָדוֹל יוֹם יִזְרְעֶאל"

 

אין עוד דרך אחרת מלבד היותנו כחול הים.

 

מי ייתן ונדע אנו, להרבות אהבה ולא מחלוקת, להרבות אחדות ולא פילוג, לפעול זה למען זה מתוך אהבה אמיתית, שלא נצטרך למפקד ושלא יצטרך הקב"ה לפתותנו למדבר בכדי לתקן את דרכינו ונזכה שיתקיים בנו במהרה בימינו "וְכָרַתִּי לָהֶם בְּרִית בַּיּוֹם הַהוּא עִם־חַיַּת הַשָּׂדֶה וְעִם־עוֹף הַשָּׁמַיִם וְרֶמֶשׂ הָאֲדָמָה וְקֶשֶׁת וְחֶרֶב וּמִלְחָמָה אֶשְׁבּוֹר מִן־הָאָרֶץ וְהִשְׁכַּבְתִּ֖ים לָבֶֽטַח׃  וְאֵֽרַשְׂתִּיךְ לִי לְעוֹלָם וְאֵרַשְׂתִּיךְ לִי בְּצֶדֶק וּבְמִשְׁפּ֔ט וּבְחֶסֶד וּֽבְרַחֲמִים׃  וְאֵֽרַשְׂתִּיךְ לִי בֶּאֱמוּנָה וְיָדַעַתְּ אֶת־יְהוָה"



פרשת השבוע

© כל הזכויות ליצירה שמורות לאיש מילים
חתום מנוי על היוצר       עשה /בטל מנוי
שלח לחבר   הדפס יצירה   שמור
הוסף לרשימת היצירות שאהבתי


שלח מסר ליוצר דרג יצירה הוספת תגובה
 
 
 
כיפה בפייסבוק כיפה בטוויטר תוסף חדשות כיפה לכרום כיפה מאחורי הקלעים אפליקציית חדשות כיפה לאיפון אפליקציית חדשות כיפה לאנדרואיד