המלצת העורכים
בנושא
בכרם
חדשות
 
שיר לחנוכה / האיש עם השערות
בביכורים מאז כ"ח כסליו ה´תשס"ו

אוֹר עוֹמֵד אַחַר כָּתְלֵנוּ

מִתְחַבֵּא בַּסְּדָקִים וּבַחֲרַכִּים

בֵּין פֵּרוּרֵי הֶחָמֵץ שֶׁנָּפְלוּ

מִשֻּׁלְחָן גָּבוֹהַּ

וְדַּיּוֹ

 

וְעַכְשָיו בְּתוֹךְ אַקְוַרְיוּם

הוּא נִשְׁבַּר

כָּתִית לָאוֹר

אֶל מוּל רְשׁוּת הָרַבִּים

וּבֵיתוֹ

מֻקָּף שְׁלוּלִיּוֹת חֲשׁוּכוֹת שֶׁל גֶּשֶׁם

פָּנָסֵי הָרְחוֹב הַיְּשָׁנִים מִשְׁתַּקְּפִים מֵהֶן

מֵי מָרָאה

וַאֲנִי מַבִּיט מִבַּעַד שִׁכְבוֹת הָאֵדִים שֶׁנֶּאֶחְזוּ בַּחַלּוֹן

וְעֵינַי לוֹחֲשׁוֹת

אוּרָה שָׁחַר

 

חנוכה תשס"ו

 



חנוכה

© כל הזכויות ליצירה שמורות להאיש עם השערות
חתום מנוי על היוצר       עשה /בטל מנוי
שלח לחבר   הדפס יצירה   שמור
הוסף לרשימת היצירות שאהבתי


שלח מסר ליוצר דרג יצירה הוספת תגובה
 
 
כ"ט כסליו ה´תשס"ו  
שירה זה לא הצד החזק שלי, ופה בהחלט נראה לי שהייתה עבודה נהדרת!
הצלחת להעביר את התחושה המיוחדת של חנוכה, חג אורים בחורף, בצורה מקורית ושונה ממה שבדר"כ עושים, וזה יצא מעולה!
ל´ כסליו ה´תשס"ו  
אהבתי מאוד את הנושא שבחרת לעסוק בו, מתוך כל הנושאים שנקשרים לחנוכה, ואת הדרך שבה כתבת עליו.
הלוואי שהשחר כבר יאיר, ויעזור גם לנו להאיר.
[ורק שאלה קטנה: המילה היא שְׁכַבוֹת/שְׁכָבוֹת, לא?]
ט"ז שבט ה´תשס"ו  
מיצירות אחרות שלך, כי אני מצליח להבין כאן משהו.

מעניין, האם על האור להשבר בכדי לצאת לרשות הרבים?

י"ד תמוז ה´תשס"ו  
את השירים שלך מרגישים חזק.

תודה.
כ"ג תמוז ה´תשס"ו  
אהבתי את השורה הראשונה, לא קונבנציונאלית, בעלת טון מיוחד. "ודיו" מעט הציק לי, כאילו תוקע את השיר (אולי זה מכוון). בכלל מציקה לי הזרימה של הבית הראשון, כל שורה עומדת יותר מדי בפני עצמה. אהבתי את "מי מראה", מן הסתם לא כל המובנים שמצאתי בהם כוונו, אבל הם מיוחדים.
לקחתי את השיר לכיוונים מוזרים, ואהבת
כ"ג תמוז ה´תשס"ו  
י (בעיקר את הבית השני).
י"ט כסליו ה´תשס"ז  
י"ט כסליו ה´תשס"ז  
ממש מקסים.
כתיבה נהדרת!
יישר כח.
כ"א כסליו ה´תשס"ז  
כל כך הרבה ארמזים הקשורים לחנוכה ולהלכות חנוכה - בלי שהשיר כלל מדבר על חנוכה.

לפי הבנתי הדלה, השיר שייך לשירי האקזיסטנציאליזם הדתי. הוא מתאר את הכמיהה לאל, ואת חוסר האונים של האדם הדתי המבקש אותה, כיוון שהיא אינה ברת השגה, בלי הארה מבחוץ, הארה מלמעלה. האור האלוהי, משולחן גבוה, מוחבא בין פירורי חמץ, וכמוהו כאדם המניח "נרו על שולחנו ודיו" כלשון ההלכה. אורו של האל נמצא על שולחנו, ודיו. הוא לא יורד אלינו, ואנחנו רק מנסים נסיונות סיזיפיים להגיע עדיו, ולהחליף את האור הישן, הרחובי, של הפנסים בהם מוקף "ביתינו" - אנחנו. אלו הם מי המרא שלנו, שכבפרשת אשה סוטה - חושפים את האמת המרה. ובמקרה שלנו - הרי הם גם כמראה - שאיננה מוסיפה אור, אלא רק משקפת את שקיים.

אינני בטוח אם לכך כיוונת, וגם אם כן, מן הסתם פיספסתי פה עוד הרבה ארמזים וכוונות מהסוג ששיריך תמיד מלאים בהן.

ובכל זאת, השיר הקסימני.
(וביוד שוואית אחרי ה' היידוע לא שמים דגש, חוץ מב"היוונים" ו"היהודים", אם כבר מדברים על חנוכה...)
כ"א כסליו ה´תשס"ז  
איזה שיר יפה,
התיאורים.. מדהים!
כ"ז כסליו ה´תשס"ז  
אכן, שיר נפלא לחנוכה. יש פה כל-כך הרבה תיאורים, דימויים וקונוטאציות מהמקורות. אהבתי במיוחד את "מי המראה" ואת "אורה השחר". ע"פ הבנתי הדלה, השיר מדבר על מיעוט האור האמיתי, הנסתר ונחבא, או שמצוי בתוך "אקוריום" ולעומתו שולט האור החיצוני המזויף, העכור, המשתקף מפנסי הרחוב.ולכן, מצאתי את התפילה שבסוף כה נפלאה. תודה!
כ"ו כסליו ה´תשס"ח  
לקח לי זמן לפצח את האור העומד אחר כתלנו, ואז הגעתי למסקנה שאתה גאון. לא שלא ידעתי קודם, כן? אבל אתה בורא את המילים מחדש.
אורה שחר, יש יותר טוב מזה?

אני אוהבת את זה. שיר שטוב לו שנברא.
כ"ו כסליו ה´תשס"ח  
בס"ד
למה אני אפעם לא עולה על שירים טובים כאלה? |בוכה|
ב´ טבת ה´תשס"ח  
אי אפשר לאמר דבר כנגד שפה שהיא עברית יפה כל כך טהורה.

אוּרָה שָׁחַר
אוּרָה שָׁחַר
ובאורך נראה אור.
י´ כסליו ה´תשס"ט  
שיר נפלא מלא בתובנות דקות הקשורות לחנוכה ולאור האלוהי המסתררות בין השורות.



מסכים אם החבר'ה מעליי - למרות שבטח לא פיצחתי את כל השיר, אני מוקסם מהטוהר שבו.
י´ כסליו ה´תשס"ט  
אני חושב שגם קצת הבנה בפיזיקה ובדרך שבה קרני האור נשברות על מים או זכוכיות יכולה לעזור להבנת השיר.
כ´ כסליו ה´תשע"א  
זה באמת לא הכי ברור בעולם, אבל זה בכל זאת מקסים.

 
כיפה בפייסבוק כיפה בטוויטר תוסף חדשות כיפה לכרום כיפה מאחורי הקלעים אפליקציית חדשות כיפה לאיפון אפליקציית חדשות כיפה לאנדרואיד