דור שאינו נותן מענה לבעיות הומניות אקוטיות, מימלא נגרר לחילול, שם שמיים .
אין לך שעה , בחיי גאולתינו המחודשים , שאין נדרשת בהם מידה של אומץ ועוז רוח, להתנער , ליזום וליצוק חדש בקנקן ישן .
אנו מבקשים לטעון , כי תורת ישראל , בהיותה תורת חיים , בהכרח מגלמת בתוכה את כל הפתרונות הנדרשים , לישוב בעיות אנושיות קשות .וודאי ,כאלה שאי פתרונן מביא , חלילה לחילול שם שמיים נורא.
במה דברים אמורים ?
כשמחברים שניים אלה :
א - מידת הק"וח , שהתורה, נדרשת בה .
ב - הציווי המקראי : " כי יקח איש אישה חדשה , לא יצא בצבא ולא יעבור עליו לכל דבר נקי יהיה לביתו שנה אחת ושמח את אישתו אשר לקח . לא יחבול רחים ורכב כי נפש הוא חובל "
התשובה הזועקת לשמיים היא לפחות , במימד של הוראת שעה , ללמוד קל וחומר ובן בנו של קל וחומר .אם בתחילת בנין בית בישראל מצווה ראש המשפחה [ כסמל לצד החזק ] לשמח את אשתו לפחות שנה אחת . על אחת כמה וכמה , שאים חלילה , הנישואין עולים על שרטון , צריך וחובה לסימם ואסור לאותו הצד החזק לענות את משניהו , בהליכים של סרק ,יותר משנה אחת בלבד .
במילים אחרות , לכאורה , על פי השקפת יסוד זו של תורתינו , כל עינוי בן זוג , בנישואין " הרוסים" , בגרירת שווא של הליכים ,או גרוע מכך בסחיטה ,וודאי על פני זמן של יותר משנה אחת , הרי שאותו הצד עובר על איסור חמור של : מי שאינו משלחה תחת עינויה.
הפרה גסה כאמור מצדיקה גם , לכאורה התערבות שיפוטית מתאימה .
אבל לא די בקונסטורקציה הפרשנית הנ"ל , אנו מבקשים גם לומר , כי הדברים כאמור רמוזים גם ביתר הפסוקים , שלעיל .
כשהמקרא אומר מיד לאחר המילים : "אשה חדשה" , "לא יצא בצבא " ולא יעבור עליו , לכל דבר , נקי יהיה לביתו ", הוא גם מתכוון , לשלול , מלחמה פנימית , כשחלילה " העסק" קורס . כללי המלחמה צריכים להיות : "לא יעבור עליו לכל דבר , נקי יהיה לביתו ".
הינה כי כן , משמעות הדברים הם , לכאורה מחויבות של בתי הדין הרבניים לחפש ולמצוא , את " הטכניקה המשפטית הראויה , שתאפשר , סוף סוף , מתן פסקי דין של כפיה , או בדומה לכך , תוך פרק זמן מקסימלי של שנה מיום נקיטת ההליך .ואולי כאן המקום , לאתגר , בקל וחומר נוסף לאור המקרא הבא :.
"ולקחו זקני ההעיר ההיא את האיש ויסרו אותו , וענשו אותו מאה כסף ונתנו לאבי הנערה , כי הוציא שם רע על התולת ישראל , ולו תהיה לאשה לא יוכל לשלחה כל ימיו
שם של אשה ואם בישראל , לא פחות חשוב, מבתולה, ואם אפשר לכפות ברשות התורה :"לא ישלחה כל ימיו ",וודאי אפשר לכפות שישלחה לכל ימיה .
"