בנושא
בכרם
חדשות
 
"באר לחי רואי " / sh.a
בביכורים מאז ה´ כסליו ה´תשס"ו

עיניינן של הבארות בסיפורי האבות , הוא סימבוליקה ,מורכבת .

המכלול "זועק  ומשווע ",לחיטוט , העמקה והלקחה ..

לכאורה בין שאר דברים , הבארות  משמשות ומסמלות  מוקדים ויסוד ,של הסיכסוך ההסטורי .ודוק  "באר " לעיניין זה ,לאו דווקא באר של מים חיים ,אלא גם באר רעיונית נורמטיבית ,ואפילו דתית .

אם כן , במובן הרחב ,הבאר משמשת כמקור שפע חומרי ורוחני ,וחיותי לבני אדם .

הבאר הראשונה הנזכרת , לעניין זה, מאז נצטווה אברהם ,בציווי של : ,לך לך ",הינה הבאר הבראשיתית : "באר לחי רואי ",והינה דווקא הגר זכתה לכנות באר ראשונה זו, בכינוי רב המשמעות , כאמור .

משמעות כינוי זה , בנסיבות אותו הענין ,הינו שתיים שהן שלימות אחת ..

בראשונה : באר ,שמוכיחה כי האל שנראה :"אל רואי ",חי ,קיים ובעל השגחה רצופה .

שנית : כל באר ,כל מקור שפע ,אינו אלא ,לאדם החי ,וכי זה ,רצון ,אל רואי ..

ואכן , כשבפעם השניה , הגר לא בורחת , אלא מגורשת , וכבר נושאת בחיקה את עולל טיפוחיה ,את  ישמעאל , היא מבקשת לילך  שוב לאותה הבאר ,אך לפתע היא ,מאבדת כיוון , ולא בכדי,  : "ותלך ותתע במדבר באר שבע ",רמז לכך , כי מפתח הנגישות  והשימוש של באר השפע ו השובע , מצוי בידי מי אחר .

היא נזקקת שוב להתגלות  והפעם ,לא התגלות של ממש ,לא ראית פני מלאך אלוקים ,אלא אך שמיעת קולו .היא שומעת ורק אז נפקחות עיניה ,לראות  את באר המיים , המוכרת לה זה מכבר .

אם כן ,באר היניקה האלוקית, המשמשת כצינור של חיות, וכחיבור של שמיים וארץ לעם היושב עליה : "באר לחי רואי ",התגלתה וכונתה בשמה דווקא על ידי הגר אם ישמעאל .

עתה צריך לכאורה , לתהות על העובדה , מה ביקש המקרא לרמוז בכך .

התשובה , אולי מצויה בשורות הבאות .

יצחק ,,מתקשה בתחילה לחיות, עם המציאות , הראשיתית ההסטורית הנ"ל.לפיכך ,מבכר הוא לשבת "בארץ הנגב ", וכך מבטא זאת המקרא :

"ויצחק בא מבוא ,באר לחי רואי ,והוא יושב בארץ הנגב ".

הצליל הצורם הזה, : "והוא יושב בארץ הנגב ", מלמד רבות .יצחק, ביקש להתעלם ,מאותה באר , הוא אפילו נמנע מלבוא לקרבתה, ,הוא אפילו העדיף כאמור , את הישיבה בארץ הנגב ,ובלבד ,לא להכיר , באותה הכרה דקלראטיבית , סמלית , שיש  באר אלוקית

שיש  חיות כדי , כל בניו של אברהם , ולמעשה לכל חי , באשר הוא חי .

 והינה , אחרי מות אברהם ,באה ההתפקחות ההשלמה . יצחק וישמעאל ,מתאחדים יחדיו ,לקבור את אברהם  אביהם .מעתה ,לא סתם פיסת ארץ מריבה מחברת ביניהם , אלא , מורשת אבות שלימה ומשותפת  הטמונה כמצבה באותה האדמה .

ואחרי כל זה , בא המהפך ,, וכך הדברים מתבטאים במקרא :

"ויהי אחרי מות אברהם ,ויברך אלוקים את יצחק בנו ,וישב יצחק עם באר לחי רואי ".

הינה כי כן , "וישב יצחק " , חזר בו , וניאות לשבת עם באר לחי רואי .. הפנים סוף סוף ,את העובדה ,כי כבנו של אברהם ,יעודו לשמש אור וברכה לכל גויי הארץ , להיות משמש הבאר , המשקה והמשביר לכל חיי , מהבאר הבלתי נדלית של הארץ הקדושה הזאת .

[כאן המקום לציין ,כי התפנית חלה ,לא במעט ,בעקבות הברכה האלוקית , ומשמעותה הברורה , כי יצחק הוא הוא , ממשיכו של אברהם , לכל דבר וענין ].

וכן ,לא בכדי ,בהמשך , הבארות :עשק , סטנה , רחובות ובאר שבע , משלימות ,לכאורה רעיון זה , לאמור :ארבעה שלבים של תהליך ארוך אחד , להגשמת היעוד, עדי ההגעה הנכספת של : "באר שובע " המשבירה חומר ורוח לכל חיי .



פרשת השבוע

© כל הזכויות ליצירה שמורות לsh.a
חתום מנוי על היוצר       עשה /בטל מנוי
שלח לחבר   הדפס יצירה   שמור
הוסף לרשימת היצירות שאהבתי


שלח מסר ליוצר דרג יצירה הוספת תגובה
 
 
ה´ כסליו ה´תשס"ו  
ב"ה
אשריך
יצחק.
ה´ כסליו ה´תשס"ו  
שמעתי חלק משיעור על עניין הבארות ובו מתווספות הבאר עליה יעקב פוגש את רחל. ובשיעור הנל נאמר שיצחק התפלל בשדה על באר המים, שם הוא היה כאשר רבקה הגיעה.
זאת הסתכלות מענינת, שהבאר היא לאו דווקא מוחשית אלה רוחנית. מתוך ההדר של הקב"ה, מגיעה מערכת יחסים כ"כ טהורה כמו של אבותינו....
עוד רעיון...
 
כיפה בפייסבוק כיפה בטוויטר תוסף חדשות כיפה לכרום כיפה מאחורי הקלעים אפליקציית חדשות כיפה לאיפון אפליקציית חדשות כיפה לאנדרואיד