המלצת העורכים
בנושא
בכרם
חדשות
 
מחשבות של כפירה / איש מילים
בביכורים מאז ד´ חשון ה´תשס"ו

הוא היה כאן בכל עוצמתו.

בשר ודם כמו כולנו

בן בליעל הביא למותו,

הרג, איתו, גם אותנו.

 

בן בלי דת, התקדש במותו.

מורם מעם, מנהיג אהוב.

טוהרה ועוצבה דמותו.

קוּדָש זכרו, נביא חשוב.

 

מורשתו צדק, תורתו אמת

לאורו נלך כולנו

הגיגיו נשתה, הרי הוא מת

ואיתו אנחנו מתנו.

 

באמת הימים ההם,

אסור, בזמן הזה, להשתמש.

הדמים הללו קודש הם

איתם,  גם השקר התקדש.

 



דתות

© כל הזכויות ליצירה שמורות לאיש מילים
חתום מנוי על היוצר       עשה /בטל מנוי
שלח לחבר   הדפס יצירה   שמור
הוסף לרשימת היצירות שאהבתי


שלח מסר ליוצר דרג יצירה הוספת תגובה
 
 
ד´ חשון ה´תשס"ו  
הרגשתי ככה הרבה פעמים בהלוויות כשאמרו שמשהו מת על קידוש ה'.
ד´ חשון ה´תשס"ו  
כלכך טוב! / אורח/ת בביכורים
ביטוי מצוין למציאות הזו. אם הבנתי כוונתך. כתבת נכון וחזק וקולע.

ד´ חשון ה´תשס"ו  
חזק!
ד´ חשון ה´תשס"ו  
אם הבנתי נכון את האנלוגיה ,אז זה קצת יותר מדיי ציני ,וקצת יותר מדיי בשבילי כאדם ,ללא קשר לדעותי הפוליטיות...בכל זאת הבן אדם נרצח ורק בגלל דעותיו...
ד´ חשון ה´תשס"ו  
לא אין כאן כל ציניות. הבן אדם נרצח וזהו דבר נורא, אבל זה לא הופך אותו לאדם טוב יותר ממה שהיה ולא הופך את מעשיו לרצויים או נכונים יותר. "דת" רבין צולבת את כל מי שמעיז לחשוב אחרת ממנו או למתוח ביקורת על מעשיו כמי שהסית והיה שותף לרצח. אני גאה להכריז כי לא הסתתי ולא הייתי שותף לרצח ובכל זאת לא אהבתי את
ד´ חשון ה´תשס"ו  
האיש ולא הייתי שותף לדעותיו.
ד´ חשון ה´תשס"ו  
אין בו בשיר כל ציניות אבל יש בו מחאה על כך שאיני חופשי להביע את דעתי, יש בו מחאה על סילוף ההיסטוריה, יש בו מחאה על שאני מחוייב על ידי משטרת המחשבות לבחור צד, בעד מי אני, בעד הסכמי אוסלו או בעד יגאל עמיר.
צר לי, אבל אני מתנגד לשניהם.
ד´ חשון ה´תשס"ו  
סבבה ,אתה לא חייב לאהוב אותו ,וזה לגיטימי ,אתה ואני וכולם לא מכירים אותו בכלל וזו לא השאלה...ונראה לי שאתה בכלל לא שונא אותו כמו שאתה מציג...
אבל! וכאן האבל הגדול ,הבן אדם לא נרצח בגלל שהוא היה יפה תואר ואהב לאכול קרונפלקס אגוזים בבוקר ,הוא נרצח בגלל היותו ראש ממשלה בישראל שנבחר בבחירות דמוקרטיות
ד´ חשון ה´תשס"ו  
עם מצע מסוים וכו',והרוצח החליט שזה לא מתאים לו הדרך הדמוקרטית ופשוט רצח אותו ,לא דיבר איתו ,לא ניסה להקשיב ,לשנות ,אולי עוד שניה יש בחירות וכו' ,פשוט רצח...
נראה לי שלפני שאתה שונא את הדרך ,אולי תבין שרוב החברה הישראלית לא חושבת כמוך ,ותעשה משהו בנידון ,בפנים אל פנים וכו' וקירוב לבבות של אנשים שלא מבינים בכלל את ההשקפת העולם שלך
ד´ חשון ה´תשס"ו  
אני חושבת כמוך ומעריכה את כתיבתך. לטעמי השיר כן ציני, אבל הציניות הזאת מתבקשת במצב הנוכחי. גם אני כתבתי שיר כזה, ולי לא היה אומץ לפרסם.
ד´ חשון ה´תשס"ו  
צר לי, אבל תגובתך רק מוכיחה את טענתי. רבין נרצח בשל היותו ראש ממשלה ולכן אין לי רשות למתוח עליו ביקורת.
מעבר לכך, אתה נתפס לאחד מסילופי המציאות הנמכרים לציבור כחלק מפולחן רבין. רבין לא נהנה משום רוב בציבור, סקרי דעת הקהל שבטרם הרצח הראו בבירור שבבחירות הקרובות רבין עומד להפסיד ובגדול.
למרבה הא
ד´ חשון ה´תשס"ו  
סון, בן בליעל רצח אותו ובכך הפך את יחסי הכוחות. בכך שהרג אותו, הפיח רוח חיים חדשה בתכנית אוסלו שהייתה על סף גוויעה.
ד´ חשון ה´תשס"ו  
אבל כמו שכבר ניסיתי להסביר, השיר לא עוסק ברבין ובדמותו. השיר עוסק בנסיון להשתמש במותו על מנת להנציח את דרכו כדרך הצודקת והנכונה.
סילוף ההסטוריה, הנצחת השקר, הנסיון לסתום את פיו של כל מי שלא מתייצב בשורה אחת עם עדת חסידיו. כנגד כל אלה יוצא השיר.
דעתי על האיש עצמו, כלל לא רלוונטית לעניין.
ד´ חשון ה´תשס"ו  
בזה אני מסכים איתך ,הרוצח רק דפק את הציבור הדתי לאומי ,והוציא אותנו סמרטוטים מכל הסיפור...
כל חייל לוחם מכיר את המשפט שחבר'ה בצבא אומרים לו: "אתה דתי שונה..." לך תסביר להם שרק התקשורת יצרה מציאות של דתיים מטורפים...וזה חבל...
בכל זאת אגב היצירה ,כתיבה יפה והציניות בה מאתגרת...
ד´ חשון ה´תשס"ו  
השיר הזה מצויין. באמת. וואו איך שעשית לי ת'יום... זה אפילו מועדף עליי. כתבת את זה פשוט מעולה. וה"ציניות" - אשריך על ההעזה. אני תמיד מפחדת שידרסו אותי פה.
ה´ חשון ה´תשס"ו  
הרבה מאוד זמן.

כל הכבוד , שאתה קם וכותב כזה שיר.

זה דורש אומץ , ועמידה מאוחרי מה שאתה מאמין בו.

יישר כוח.
ה´ חשון ה´תשס"ו  
בלי דברים ברורים לומר ובלי נכונות לעמוד מאחורי הדברים, אין הרבה טעם ביצירה.

בכל מקרה, תודה רבה.
ו´ חשון ה´תשס"ו  
אז ככה: קראתי את השרשור ואת ההתנצחות או אם נהיה עדינים יותר , הדיון.
לדעתי, יש כאן בשיר רעיון ראשי ורעיון משני:
רעיון ראשי - עם מותו/הירצחו של רבין סתמו חסידיו את הפה לכל מי שהתנגדו לו ( מניפולציה מיותרת גם לדעתי ) וכעת יש מעין טאבו חברתי: לא לדבר סרה ברבין. ( אנטי דמוקרטי בעליל, גם לדעתי )
ו´ חשון ה´תשס"ו  
>רעיון משני - ביקורת כנגד רבין.

לדעתי יש להפריד את הרעיון השני מהראשון, מאחר והוא כבר נרמז בראשון, אין צורך לפתח אותו כרעיון עצמאי בשיר הזה, הוא די מסית את תשומת הלב מהרעיון הראשי וחבל.

הבית הראשון והבית האחרון סוגרים ביחד את הרעיון הראשי ומקפלים בתוכם רמזים למשני - שני הבתים האמצעיים, יכולים להישמר לשיר אחר

שלך,
איציק.
ו´ חשון ה´תשס"ו  
צר לי ,אבל איני יודע היכן מצאת פה ביקורת על אישיותו של רבין (לא שאין לי ביקורת).
הביקורת בשיר היא על דבר אחד בלבד, על הפיכתו של רבין לקדוש, בלי כל קשר לשאלה מה ומי הוא היה.
ו´ חשון ה´תשס"ו  
בן בלי דת ( לא נשמע כמחמאה )
טוהרה דמותו ( משתמע שהייתה טמאה קודם לכן )
מורם מעם ( יעני מתנשא )

ובלי היצמדות לפרט זה או אחר רוח השיר היא מאד ביקורתית כלפי האדם עצמו ונדמה כי אתה בא בחשבון גם עם האיש וגם עם החברה שבה הוא פעל ומת.

אני לא אומר - נכון או לא נכון , אלא זאת שכדאי להתמק
ו´ חשון ה´תשס"ו  
ד ולבוא בחשבון עם אחד.

איציק.
ז´ חשון ה´תשס"ו  
כמן בהרבה מקרים, האינטרפרטציה של הקורא (במקרה זה, אתה) שונה מכוונותיו של הכותב.
בן בלי דת - משמע, מי שאינו דתי, זו עובדה המצויינת רק על שום הניגוד בינה לבין העובד שבמותו הוא הפך לקדוש.
מורם מעם - כך הוא צוייר לאחר מותו.

אם אנסה לכתוב את כוונתי כשכתבתי את הבית הרי שניסיתי לאמר כי מי שבעצ
ז´ חשון ה´תשס"ו  
מו לא היה דתי הפך להיות הקדוש של דת חדשה. דמותו עוצבה מחדש והוא צוייר כ מנהיג אהוב ומורם מעם שהיה נביא חשוב.
אתה צודק שבכך אני אומר כי בטרם מותו הוא לא היה כזה, אבל בכך אינני מותח ביקורת על דמותו אלא על האדרתה לאחר מותו. הרעיון הזה הוא בלתי נפרד מן הרעיון הכללי של השיר.

אני מקווה שהדברים מעט יותר ברורים כעת.
תודה על ההתייחסות

איל
ז´ חשון ה´תשס"ו  
ז´ חשון ה´תשס"ו  
ולא ספיפית לאדם אחד.

שיר חזק.
נוגע במקומות עדינים באצילות ונחישות.
לא חושש ולא מתחמק.

יפה!
חובב
כ"א חשון ה´תשס"ט  
זה הולך לשמש באיזה פעולה או אולי יותר, סתם שתדע;-)

תודה על הביטוי המעולה להרגשה הכואבת הזאת.
 
כיפה בפייסבוק כיפה בטוויטר תוסף חדשות כיפה לכרום כיפה מאחורי הקלעים אפליקציית חדשות כיפה לאיפון אפליקציית חדשות כיפה לאנדרואיד