התגובות האחרונות שהגבתי
 
 
 
ט´ אלול ה´תשע"ו
ואוו. נתקלת בפעם הראשונה (בזכות גדי שקישר היכן שקישר). חסרת מילים. איך פספסתי?!
י"ב תמוז ה´תשע"ו
יפהפה / בתגובה לרותם
מקסים מקסים מקסים. קוראת שוב ושוב ושוב. הפתיחה (עד לנקודה הראשונה) פשוט מדהימה, איזו אקספוזיציה, ואולי אפילו יכלה לעמו בפני עצמה. אבל גם ההמשך פשוט נפלא. "על מדרגות הרבנות בשדרות שאול המלך" הקונקרטיזציה מונעת מהשורה ליפול לבנאליות שהיא כל כך קרובה אליה. "מותרת / לרשות הרבים" ו"כפו אותי עד שרציתי / רציתי לספר" השיר מרחף ומצליח לדלג בכזו מומחיות בין כל הכמעט-בנאלי ולהרים אותם למקומות נפלאים.
הסוף של הבית הראשון קצת עמוס לי בפרטים מיותרים, קצת נופל בעיני למקום של לספר סיפור ולשכוח שהוא שיר - "כשחזרתי... התחככתי... חשבתי... קמתי", יותר מדי פעלים, פחות מדי שיר. אישית הייתי מוותרת על השורה "כשחזרתי לבסיס התחככתי במציאות", התיאור שזה קורה בבסיס לא תורם לי לשיר, וה"התחככתי במציאות" מרגיש מאולץ, כמו תוספת מאוחרת, פרוטזה שמשום מה חשבת שהשיר זקוק לה, כדי שנבין טוב יותר. אבל אנחנו מבינים גם בלעדיה, והיא מרגישה כמו השתלה שפשוט לא הצליחה.
הבית האחרון פשוט מקסים, ונשיכת הלב, אוי נשיכת הלב, התאהבתי.
כ´ סיון ה´תשע"ד
קצת קשה לי השיר, בעיקר סיומו. סתום לי. חוט מחשבה שלא מצליחה לעקוב אחריו, התחושה לא מצליחה מבחינתי להגיע אלי, הקוראת. השיר מתחיל עם תחושה, יש בו משהו שעובר אל הקורא, אבל הסיום מבחינתי כקוראת פשוט מיותר, כי אינו אומר לי דבר. אני האחרונה שאומר שצריך להבין הכל, אבל צריכה לפחות לעבור תחושה, נימה, משהו. לא הצלחתי לקלוט אותה, לא באקורד הסיום שבחרת, שהוא סתום, סתום, סתום.
"גבינה לבנה" לא אומרת כלום לקורא. לא בהקשר של השיר וגם לא כמשהו סמלי-תרבותי. מרגיש שכתבת את זה לעצמך. שזה בסדר, אבל אם רוצה לפרסם צריכה שיהיה איך לקרא. שלי, כקוראת, תהיה גישה, תהיה משמעות למילים. ואם אני מסתכלת על השיר כמכלול, יחד עם השורה האחרונה, אני מרגישה בלוק, איבדת אותי. וזה לא שהשיר לא טוב, יש בו חלקים נהדרים, ואוצרות כרגיל אצלך, אבל אם איבדת אותי בסוף, אז יצאתי מהשיר עם הרבה כלום.
אני מציעה לחשוב איך להנגיש את הגבינה הזאת (או את מה שניסית לומר באמצעותה) לקורא, שיקבל גם את התחושה שהיא מעלה אצלך, את מה שניסיתי לומר. זה יעשה את ההבדל לכל השיר.
לעומת השיר, הערת השוליים, שגם היא אמנם אינה לגמרי ברורה, לחלוטין מצליחה להעביר תחושה, כמכלול. (אגב, אולי יכולה אפילו לעמוד כשיר בפני עצמו?)
א´ סיון ה´תשע"ד
מיוחד. מאוד. ועמוס לי קצת מדי ונראה לי שפספסתי שם כמה דברים מרוב עומס (ואיזשהו חוסר סבלנות שהוא כנראה בעיה בעיקר שלי). אבל מה שהראש היה פנוי לקלוט היה נפלא ומיוחד ומקסים.
א´ סיון ה´תשע"ד
התיאור של הפיסות המסתחררות ("כנפי נייר", איזה ביטוי יפהפה) מאוד מוחשי. משהו מאוד נקי ומדוייק בכתיבה. נשביתי בקסמיו של השיר. יפהפה. ונראה לי שפעם ראשונה שאני קוראת אותו. איך פספסתי?
א´ סיון ה´תשע"ד
ללא נושא / בתגובה לבועות
יה. לא חושבת שראיתי את זה בעבר. נפלא ומדוייק.
א´ סיון ה´תשע"ד
לא מזהה את המחווה, (לא מספיק כאן?) אבל מקסים. "יום בהיר / אחרי הגשם הגדול", ו"רעש הלבן / אקראי / קבוע בכל התדרים". נהדר.
א´ סיון ה´תשע"ד
תפסה אותי השורה "אֵיךְ מְקַוִּים מוּל הַחֹשֶׁךְ הַזֶּה?". לא בטוחה מה או איך, אבל נגעה עמוק. וגם "בַּסוֹף זֶה רַק אַתָּה וַאֲנִי / בַּלֵב הַמִּתְכַּוֵּץ וְנִרְפּה". ומיוחדות הכותרות הפנימיות, משהו שטרם ראיתי.
כ"ד תמוז ה´תשע"ג
אוי, זה נהדר. כתיבה סוחפת ומשכנעת, בעלת מקצב משלה. קצב הכתיבה והסגנון משתלבים מצויין עם המוזיקה עליה אתה מדבר. כמו שכתבה שושן לבן, אפשר ממש לשמוע את המוזיקה, כל הסיטואציות מאוד מוחשיות ומוזיקליות. פשוט נהדר.
כ"ד תמוז ה´תשע"ג
קודם כל, תודה.
מצטרפת לאמירתה של צ"ק, שקצת הולכים פה לאיבוד. יש בשיר הרבה דמויות, הרבה סוגים של פניות גוף - היא חפשה, הלב שלי לוחש, הוא זכה, ילדי הברושים יבכו, משביר תעמוד, נפש אחרת ששרדה, משחרים אליו. אפשר לעקוב, אבל זה מבלבל, שינויי הגופים, ונותן קצת תחושה של מסה או מאמר אמורפי (בעיקר הקפיצה הפתאומית למעין מסר פילוסופי באמצע "לא עוד רגיעה זמנית בעולם מתמוטט..."). כדאי לנסות לחשוב על איך מסדרים את הכל, שיהיה מספר מובחן של דמויות בשיר, וכך שאופן הפניה של השיר יהיה ברור בלי קפיצה בין סגנונות.
אהבתי מאוד את השורה "שיבכו ילדי הברושים, שיבכו", שים לב שהשורה שאח"כ מעבירה את הכל לדימוי בנאלי יותר, שקצת הורס את הציור הנפלא של ילדי הברושים. אולי כדאי להוריד את המילה "שבגן" שהיא ברורה וגורמת לתחושה של חזרה, כיוון כבר דובר בגנן, ולהשאיר נטיעה/נטיעתו/נטיעותיו. אהבתי גם את "ארזים נוספים, רכים כקנה / שכשבאה עליהן רוח מזרחית".
השיר מאוד רגיש ומאוד טעון, קשה להישאר אליו אדישים.
י"ב אייר ה´תשע"ג
חברה סיפרה לי על מישהו מביכורים שכותב יפה, ומהון להון הסתבר שדיברה עליך. אז נזכרתי בך, ובכתיבתך שמזמן לא קראתי, וקפצתי לבקר.
איכשהו נפלתי דווקא על השיר הזה. שהוא יפהפה ומקסים ומרטיט.
אבל יותר מזה, שמאוד מאוד מזכיר לי דברים שכתבתי בדיוק בתקופה שפרסמת את זה, מחזור לימים נוראים, שפורסמתי אצלי בכרם שנה אח"כ, ואפילו הגבת עליו. ונשאלת השאלה - איך לא הפנת אותי אז לשיר הזה שלך? חבל לי שנתקלתי בו רק עכשיו.
וכיף להיזכר בכתיבה שלך, הכל כך מדוייקת, "לוּ אֶצְבָּעֲךָ תְּשַׂרְטֵט / בִּקְצוֹת הַצִפּוֹרְנָיִים / עֲדִינוּת שֶׁיֵּשׁ לָתֵת / בְּעֲדִינוּת;"
מקסים, כבר אמרתי?
כ"ה ניסן ה´תשע"ג
י"ב שבט ה´תשע"ב
ללא נושא / בתגובה לבקבוק
" "הייתי פה, זרה",
כדי שאזכיר לעצמי כל יום עד כמה עודני פה, כל כך מוכרת. כה קרובה."
השורות האחרונות הללו שבו אותי. ה"זרה" שנרשם כדי להזכיר "מוכרת" ו"קרובה".
מקסים ומבולבל ועדין בדיוק במידה הנכונה לו. תודה.
כ"א אלול ה´תשע"א
אין בי כרגע היכולת לתגובה ארוכה. אבל רק לומר שהבית האחרון שבה אותי.
"כל הפצעים באים להתגעגע" ו"הכניסיני" של הרוח. ועוד הרבה.
"עוד מעט תכה שוב // תיצור אור ויברא חושך" כל אחד מהם לבד וגם הביחד. מצמרר, כואב, צורב. בעיקר צורב.
"אלוהים, אין אני יודעת מה שמך"
אוף, כמה שזה הכל, ואני לא אפסיק לצטט, ובעצם אני לא בזמן והמקום של להגיב לדבר כזה, ובכל זאת, קשה להישאר אדישים לחטא שהוא חטא ואת מכה, ולדמעותיו שהוא מזליג אצלך. הערבול הזה, הערפול הזה, ובכל זאת ה"איני יודעת מה שמך", וזה בעצם הכי מדוייק בעולם. הערפול שלא יודע, ולא ברור מה קדם למה, אבל יש שניהם.
ועכשיו שמתי לב לפתיחה הצינית, הנפלאה. אני מגיבה במערבולת, מהסוף להתחלה, אבל זו גם התחושה מהשיר, המערבולת, וזה מערבולת פה בתגובה כי כל פעם אני רוצה לסיים אותה ואז שמה לב לעוד משהו שם למעלה שמפעים אותי. והנה עוד אחד, הגוף "שרצה לעוף אך נידון לטבוע". אוף, הכל בשיר הזה כל כך נהדר, ומדויייק, וכואב, ומעורפל, ומעורבל. מקווה שאצלך יותר טוב.
כ"א אלול ה´תשע"א
יא, איזה כיף. כמו לגעת, גם אני התאהבתי במילים "מנסרת" ו"ליבית".
אבל גם בעצם בהכל. בניגוד שבין הבית שאין לנו לבין הציפור הליבית שעדיין בתוכנו.
לא יודעת לשים את האצבע על מה בדיוק, אבל יש כאן בשיר הזה דבר מה מפעים.
 
כיפה בפייסבוק כיפה בטוויטר תוסף חדשות כיפה לכרום כיפה מאחורי הקלעים אפליקציית חדשות כיפה לאיפון אפליקציית חדשות כיפה לאנדרואיד