כמוני כמוכם.
בכל זאת, כל אדם יכול לתת אלף תשובות לשאלה מי אני. כאן אני לא לספר על תנאי חיי, על גילי, מקום מגורי. כאן אני זה הכותב כאן, והכתוב כאן משקף אותי. ומי שרוצה - מוזמן להכיר יותר טוב, ולהכיל.

א-ב של גרושים
א - אמא (וגם אבא),
ב - בית דין ובית משפט,
גימל זה גרוש שבא
לד - דייט עם עוד אחת.
ב´ אייר ה´תשע"ד

גרוש מול קלסרים
מִחזור זה טוב,
זה הופך את כל הקרקשת הזו
לשמישה.
ט´ אלול ה´תשע"ג

הבכי שלי
הבכי שלי קורא מבפנים ורק מבפנים שומע אותו,
ולא שהוא איבד את הקול,
זה אני שאיבדתי
כ"ט אב ה´תשע"ג

ערב אביב שלו
שלושה ילדים עם הראש מעל הפח,
מביטים על נמלת מספריים,
אנחנו כבר סיימנו להתרגש ממה שיש לעולם להציע
כשהוא בערב אביב שלו
י"ג סיון ה´תשע"ג

לא שיר על ירושלים
זהו לא שיר של ירושלים.

זה שיר עליי.
כ´ תשרי ה´תשע"ג

בלי בתי
זה לילה, והגלגלים מסתובבים מהר
כ"א תמוז ה´תשע"ב

גירושִי
אנשים עורכים קניות בסופר ובוחרים את מזונותיהם.
אני איני בוחר –
אני בחור,
מזונותיי קצובים לי
מראש השנה ועד אחרית.
י´ שבט ה´תשע"ב

אחיזה שבאדר
אדר הוא חודש עם אתגרים וזכרונות ששרדו את
האופל ועברו מדור לדור
ח´ אדר ב´ ה´תשע"א

(געגוע)
ככל שאני יותר נטוע

כך אני יכול יותר לשוט.



כך אומרים.
א´ כסליו ה´תש"ע

הנחת תפילין
קשורות אל הבוקר, אל המילים ואל הגוף
ומותרות
לכל אדם.

ו´ ניסן ה´תשס"ט

נטילת ידיים בימים קרים
אי-אפשר לגשת אל הא-לוהים
לפני שנתנו קרבן
י"ד טבת ה´תשס"ט

אסיף
חדוות הגילוי מנצנצת בלב רותח,
לא כל יום אדם זוכה לשמוע א-לוהים
י"ב תמוז ה´תשס"ח

גבורות ישראל
אם היו רווחים בתפילה

אם היו חללים שקטים להדהוד המילים

כ"ב ניסן ה´תשס"ח

גם כי אלך
גם כשאתה לומד תורה
אפשר לגדוע אותך.
כ"ט אדר א´ ה´תשס"ח

אנדרטה
איבדתי שירים.
היו שם חמישה, במחברת.
ט"ז שבט ה´תשס"ח

אשרי שיאחז ונפץ
אשרי שיאחז, ירגיש בכל נים ונים בגופו,

פעימות של דופק, נשימות ראשונות, חיוך בתולי ופשוט
י"ח כסליו ה´תשס"ח

הרהורי קצה (תמונות צפונות מהעבר)
אני צריך את הבדידות שלי
לפעמים
שתרעיש כמו עטיפת ניילון של סוכריה נפתחת
א´ כסליו ה´תשס"ח

שבת עמוקה
דקות לפני כניסת השבת
אני חופן רגעים בקופסאות קרטון
וסוגר אותן בידי.
כ´ תשרי ה´תשס"ח

אחיזה
אני והשקט מוצאים האחד את השני

ונפגשים בכמה דקות של שלווה
י"ז תשרי ה´תשס"ח

[וסודות]
כמה תפילות עולות מתוך השירים

כמה שירים עולים מתוך התפילות
י´ תמוז ה´תשס"ז

שיר זיכרון לתפילה
החול לא יזכור את הגלים שהיו כאן מזמן
(עוד מלפני ולפנים)
י"ב סיון ה´תשס"ז

ממעמקים
בין ההרים אני מגלה
עד היכן חודר השקט
ועונה לו הד.
י"ז אייר ה´תשס"ז

תמונת מצב
פעם היינו מהלכים -
מדלגים אולי,
מקפצים אולי,
שטים בעולם כמו אותה הרוח ממסכת ברכות.
ה´ שבט ה´תשס"ז

מתינות של דופק
הכותל ריק כמעט
כ"ט חשון ה´תשס"ז

אדם כותב פתק
אדם כותב פתק.
אדם כותב מעגלים בשורות על דף לבן קטן.
י"ח חשון ה´תשס"ז

בדרך לתפילה בשש
ציוץ הציפורים נקי וטהור וחולש
על רעש המכוניות שעוד יבוא
ח´ חשון ה´תשס"ז

פיזור
כל עוד האור דולק
והשמים עוד לא התכסו
בשמיכה של חושך

א´ חשון ה´תשס"ז

בלילה במדרון
הרים קורנים את הבדידות שלהם בחושך
במעלה פסגות
בירוק שהפך לשחור
כ"ג תשרי ה´תשס"ז

בצל הסכך
השקט מנצח בי גלים.
תחת צל שתחת אור
הוא נוגע בי
כ"ד אלול ה´תשס"ו

אשים ועולות
אל התפילה
מקבל את קרבנו שלוש פעמים ביום
על מגשים של דפי נייר עמוסים
א´ אלול ה´תשס"ו

שלב
אינני יכול לשוב להיות ילד מושגח.

כבר נעלתי רחוק את אותה עליצות נושנה

כבר הרחקתי נדוד מאותם רגעים
א´ אדר ה´תשס"ו

(ללא כותרת)
ואני אף-פעם לא חשבתי
שהעולם שטוח
ונפרש עד קצה

י"ד תשרי ה´תשס"ו

מוצא
יום הכיפורים הוא נהר.

בנהר אי-אפשר לשחות נגד

הזרם.
י"ב תשרי ה´תשס"ו

צינורות
כל הזקנים הולכים אל השם

והשם איננו מלא.
י"ב תשרי ה´תשס"ו

מעלה
אני רוצה לחבק

כ"ט אלול ה´תשס"ה

נקודות התייצבות
בלילה יותר קל לחצות קווים אדומים,
לא רואים אותם בחושך.
כ"ד אייר ה´תשס"ה

המולת יום שישי
העולם נפרש בדקיקות

בעקצוץ של זמן מעבר,

בזרמי צעדים נחפזים,

במחזור שאיננו נגמר.
ח´ ניסן ה´תשס"ה

בקצה הטיילת
יש זמן

שבו המים מכסים לגמרי את הסלע

ח´ ניסן ה´תשס"ה

שצף
החיים זורמים לי בקצב מהיר
לא עוצרים, גלים ששוצפים
י"ח אדר ב´ ה´תשס"ה

מסיבת דיקורים
אֲנִי
צוֹפֶה
בָּטֵל
סוֹפֶה
בָּצֵל
י"ח אדר ב´ ה´תשס"ה

מסגרת זהב
ורגעים יקרים שחלפו
י"ז אדר ב´ ה´תשס"ה

טמונה
למדני
י"ז אדר ב´ ה´תשס"ה

לנפש מתה
ואיך פתאום בתוך רשת קווים עמוסה
את נקטפת ברגע
לרגע נצחי
י´ אדר ב´ ה´תשס"ה

פרידת הבדלה
אני אוהב לצפות בהווי של בתי-כנסת.
<br>
בתום ערבית של מוצאי-שבת
ב´ סיון ה´תשס"ד

תרגיל
אתה נחבא אל הכלים
כ"ו ניסן ה´תשס"ד

מחווה לכל היחפים בעולם
ברחובנו הצר
גר אדם אחד מוזר
הוא יוצא לרחוב
ולא נועל דבר.
ו´ ניסן ה´תשס"ד

קריאת האינדיבידואליסט
ואמשיך ללכת

י ח ף
י"ח אדר ה´תשס"ד

מחסור ומחזור קטיפה
יצירה מחכה לצאתה מן הכוח אל הפועל
כשמחשבות מסתדרות כמו על גב מדפים
כ"ט שבט ה´תשס"ד

לזכר אם ובנה
אצבעו הבלתי נראית
של אלוקים
מטיילת מעל
מפריחה ליטופים
לחלל.
כ"ו שבט ה´תשס"ד

חזרה
היישובים נראים בלילה כמו
שטיח שחור רצוף יהלומים
שקפאו על שמריהם בעלטה
כ"ד שבט ה´תשס"ד

איפה אתה, נפש כותבת?
כן, היום אתה עדיין כותב. אתה מתפרנס ממילים. אתה גם עורך לאחרים ומנקד לאחרים ועושה מזה כסף ובונה לעצמך שם. אבל איפה היא הכתיבה של פעם, זו שהייתה בשיאה לפני עשר שנים ויותר?
כ´ חשון ה´תשע"ט

ולס להגנת הגבר
אז אני לפעמים בטוח
כי היה זה רק לטובה
לו הייתי עושה ניתוח
והופך באחת - לנקבה!
י"ב אייר ה´תשע"ג

גן נעול
כיוון שתרדמה עלי נופלת
איני מצליח אז להיזכר,
האם כבר השעה די מאוחרת,
האם על ´המפיל´ יש לוותר.
ה´ טבת ה´תשע"ג

הכנה לתפילה
השקט כל-כך מקיף עכשיו, ונוכחותו כאילו מעטרת את כל הנתיבים שלי אל החוץ. שקט מוצק. שקט מצרים.
ח´ ניסן ה´תשס"ה

רגעים ארציים מול תא גזים חרב
השאר המשיכו לשם, אל מאחורי העצים, לביקור באיזו משרפה שקשורה למרד הזונדר-קומנדו, ולך כבר לא היה כח, עם התזונה הלקויה שהרגלת את עצמך בה בימים האלה.
ט"ז כסליו ה´תשס"ה

מחיקה לשם שלמות
אני רואה איך כולם עוברים אחד-אחד, והמחשב אינו מוחל וסולח.
כ´ סיון ה´תשס"ד

תקווה לעיגול הנושן
בהתחלה, לפני הרבה השנים הללו, הוא היה עדיין חסר הצורה העיגולית הנדרשת, וקווי המתאר שלו לא היו מספיק וברורים. אך כשצוייר, בסופו של-דבר, בהק אורו של העיגול לכל עבר.
א´ אייר ה´תשס"ד

החמצות
רק הוא בינתיים הולך וטועה בין הסימטאות, שב מדי פעם אל הרחוב הראשי – האם להתנתק מהמגע הסודי של החיים כאן בפנים? – האם להמשיך לטייל בחושך, בין סימטאות ללא מוצא? אין לו טלפון, הסוללה כבר נגמרה, וגם הפיתולים מבלבלים כל חוש כיוון. הרגליים עמוסות בצעדים מיום ארוך – הוא כמעט ולא פסק לצעוד היום, אבל הוא מרותק.
י"ח ניסן ה´תשע"ד

שלגיה - גירסת הגרושים
בכל בוקר פתחה המלכה בלנה את עמוד הפייסבוק שאלה בשאלה הנצחית:

"כל אוהביי שעל הקיר, מי עורכת הדין, המשפטנית, המנהלת והמלכה הכי טובה בעיר?"

ותמיד קיבלה עשרות אלפי לייקים ותגובות מהנהנות. אבל יום אחד...
ט"ז אדר ה´תשע"ג

סיפור על p שרצה לקנות כובע
בזמן האחרון חש p כי אינו נמצא בקרקע בטוחה, ושהעולם סביבו מלא באי-ודאות. הכל השתנה בו במקריות, הערכים היו מגוונים, היתה תחלופה רבה באוכלוסיה, ואפילו ניתן היה למצוא x-ים רבים ללא קורת גג לראשיהם.
ו´ אב ה´תשס"ט

ערבית מוצ"ש בירושלים
האישיות שלי נמצאת במקום הרבה יותר מודרני, אינדיבידואליסטי, אינטלקטואלי. היא נמצאת במקום שיכולות להימצא בו הרבה מילים לועזיות וגבוהות שכאלו, שכאן אינן עוברות את מפתן בית-הכנסת.
ו´ ניסן ה´תשס"ו

קראו-סלה
ש שקט באוויר, שכאילו שוקד על משמרתו לכבוד שבת.אך ישנם גם כאלו המפרים אותו. האם הם רעים, שליליים וקטנים, מפני שבשעה שהם מוציאים את כל אונם בריצה, כמה מטרים משם, מייגעים אנשים את מוחם בעוד סוגיה?
ו´ ניסן ה´תשס"ו

ממעמקים (לא נפרדים) קראתיך
בפעמים הראשונות שלו בקאנטרי, כשעוד היה ´טירון´, היה נתקל לפעמים בנשים כשהיה צף ונע קצת לאחור. עכשיו הוא כבר למד שלא להיתקל בהן. הוא התרחק מהן.
ו´ ניסן ה´תשס"ו

מקום שהיה בו פיגוע
לא ציפיתי למצוא כאן הודעת פיצוי ממסדית בין כל הנרות, הפרחים, המודעות והשברים, אבל היא כאן, כחולה, וקופלה ע"י בן עוולה.
י"ד תשרי ה´תשס"ו

קפלים
יושבת שם רק מישהי אחת על כיסא לבן שנדמה לי שתמיד נשאר שם. כשאני עובר לידה היא מרשרשת בקופת הקפה הנמס שלה, ולי לא נותר אלא להתעלם.
כ"ד אב ה´תשס"ה

כרונולוגיה של קימה
החדר כבר איננו חשוך כאתמול, אבל כל אווירת החיות שנשבה בו ומחוצה לו מתפרסת עכשיו במרחב שבין הישנים למיטות. כבר יגיע הרגע - הרי אי-אפשר למתוח את הזמן - שבו יפרוץ הרדיו בפרץ קולות ויחייב אותך לכבות אותו.
י´ אייר ה´תשס"ה

דברים שיכולים לקרות בלילה בים
הים נראה קצת מאיים בלילה. הוא שולח גלים חשוכים שמאירים את עצמם באמצעות הקצף המעניין שלהם אל תוך החושך והחולות הבודדים, יכול באובייקטיביות מפחידה לבלוע אל תוכו, בשקט, כל אדם לא זהיר שייכנס יותר מדי פנימה וייבלע אל תוכו.
ט"ו ניסן ה´תשס"ה

האישה של הנבל
אתה עשוי לא להרגיש נעים במיוחד אם תעמוד למולה ותאזין למיתרים שעליהם היא פורטת בתנועות עגלגלות, חמקמקות, בלא להניח מטבע במקום שבו מונחים עוד כמה מטבעות.
י"ח אדר ב´ ה´תשס"ה

(לילה)
אל תיתן למחשבות לעטוף אותך כמו שמיכות פוך, על כל נשמתך המייחלת למנוח. תפסיק לנתח, להעמיק, להציף, להעציב. לך לישון.
י´ אדר ב´ ה´תשס"ה

(סעודה שלישית)
האם מישהו מעלה בקרבו תמונה של לשון דבוקה לחך ומונעת מבעל הפה לבטא את אשר על לבו, שעה שהוא מאחל את זה לעצמו אם לא יזכרה? לבטח היה אחד שפרץ אל המקום שהניחו לו אבותיו להתגדר בו, ודרש את מה שאפשר לדרוש על משמעותו הנסתרת של הפסוק הזה.
י´ אדר ב´ ה´תשס"ה

(על ירושלים)
חיוכיה של ירושלים אינם גלויים לעיני כל, אינם נזרקים אל החוץ בהחצנה מסוכנת והסגרת סודות זמן ומקום. הם חודרים אט-אט, בעדינות שאינה יודעת שובע, מלטפים, כמו החיוכים ההם בשירים, את פינות הנפש, בתביעה לנקיות, לנתינה, למסירות, לשמחת חיים עלומה.
כ´ אדר א´ ה´תשס"ה

הצצות - חלק רביעי
הוא היה שם. אני עדיין לא מסוגלת לעכל את זה. ברגעים בהם הייתי בודדה כמו שלא הייתי כל חיי... הוא יכול היה להגיע, אבל לא עשה את זה.
כ"ט כסליו ה´תשס"ה

הרהורים לפני שינה
ואתה לוקח את המחברת ואת עט הפיילוט הכחול, למרות שכבר נשכבת על המזרן ומתחיל להוציא בלי כבילות לעסקי היומיום, כי הכתיבה היא מעסקי הלילה.
ט"ז כסליו ה´תשס"ה

רגעי צפייה ובדידות
זקנה, כן. מישהו לא אמר פעם שלפי הקמטים אפשר לדעת את הגיל, כמו הטבעת בגזע העץ המעידות על גילו. אולי משום שהמציאות אינה כזו, אבל אי-אפשר להתעלם מהקסם שבאמירה הזו.
ט"ז כסליו ה´תשס"ה

הצצות – חלק שלישי
וחושב על דיונים הלכתיים בנוגע לציצית רשת וצמר רחלים, פתילים בחוץ או בפנים, תכלת או לא תכלת, והסיפור במסכת מנחות על הציצית הטופחת ומזכירה את כל מצוות ה´ ושלא נתור אחרי לבבנו ואחרי עינינו ונהיה קדושים לאלוקינו.
י"ט תמוז ה´תשס"ד

הצצות – חלק שני
אף אחד לא מושלם. לפעמים דחפים פתאומיים פוגמים בסדר עולמנו הרגיל. החלפת צבעים מהירה, וכבר חוזרים לנסיעה כמו לא קרה דבר. איזו יכולת מרשימה.
אבל כן קרה דבר.
שמתי ציצית.
ח´ תמוז ה´תשס"ד

מעגל
הוא היה רן. הוא היה רן בכל כוח הוויתו, מתעקש שזה הוא והוא זה, ודבר לא ישנה את העובדה הזאת. בשם הזה הוא עלה לתורה, בשם הזה (אחרי התערבות קטנה) היה רשום במסמכי בית-הספר ובשם הזה נקרא.
כ"ג ניסן ה´תשס"ד

קרבה מנוכרת
לא השמש המחייכת מבין העננים שימחה אותו, לא משק כנפי הציפור שנפנף באוזניו. לא היו אלה כל אותם הדברים הקרויים פלאי הטבע, לא חיצוניות מרטיטת פנימיות שנראתה לו חסרת תוחלת. הוא שמח פנימה, מן הפנים אל הפנים.
וזהו.
כ"ב ניסן ה´תשס"ד

מול הים
יותר מכל הדברים שאהבה, אהבה את הים. היתה מגיעה אליו, מביטה, מהלכת, לעיתים אף טובלת את רגילה היחפות בתעוזה מחוצפת, ברגעים של חסד ובדידות היתה נכנסת כולה לתוכו ושוחה במים המשכיחים.
י"ט ניסן ה´תשס"ד

רציחות לגיטימיות
אחרי שהרגו אותו, התפנו להרוג עוד אחד, ועוד אחת, גם את בני משפחותיהם, את ילדיהם שכל-כך אהבו.
ח´ ניסן ה´תשס"ד

חיוך בכל סבל - ז (ואחרון)

"רבקה," ישבתי בחדרה בבית-החולים. היא נראתה הרבה יותר טוב. פיה עדיין לא חזר למקומו הטבעי, ונשאר עוד זמן כדי שיחזור, אבל ראו על גופה שמצב העניינים משתפר.
כ"ז אדר ה´תשס"ד

חיוך בכל סבל - ו
הימים הבאים עברו עלי בחוסר מנוחה. היתה לי בגרות במתמטיקה, ולשונא מתמטיקה שכמוני מדובר היה בסיוט מתמשך. פתרנו תרגילים שחשיבותם לאחר שנפתרו מוטלת בספק ודאי וקיווינו שבע"ה נעבור את הבגרות בציון סביר.
כ"ד אדר ה´תשס"ד

חיוך בכל סבל - ה
*אני בסך-הכל בן 17, למה דברים כבדים וקשים כאלה מגיעים לי?! נגיד את זה כמה שיותר מהר.
"היא ברמב"ם. היא לא קמה בבוקר."
כ"א אדר ה´תשס"ד

חיוך בכל סבל - ד
כשדברים כאלו קורים מתחשק להקפיא את הזמן, אבל את הזמן לא ניתן לעצור, יסכים גם גדול הפיזיקאים. הוא תמיד ממשיך, ואנחנו יכולים להיות עבדיו או נתיניו, כשתמיד נצטרך ללמוד להסתדר עם זרימתו הבלתי-פוסקת.
ט"ז אדר ה´תשס"ד

הגיגים של ציפלון
מאז ומתמיד התהדרתי במשקל שבנות רבות היו מתות להגיע אליו. רוב חיי עברו עלי בניהול קרבות עם המשקל שלי, כשאני מנסה לדחוף אותו מעלה, והוא מסרב (כמעט לחלוטין) לעלות. לא תיארתי לעצמי שהוא כזה כבד!
ח´ אדר ה´תשס"ד

חיוך בכל סבל - ג
הרי כולם ישנים, החל מתינוק בן יומו עד לאישה בת 120, וכשאנחנו ישנים, אנחנו חולמים, חולמים ללא הבדל דת, גזע ומין, מתמסרים למה שיבוא אלינו בלילה, ושווים.
ו´ אדר ה´תשס"ד

חיוך בכל סבל - ב
הרגשתי כמו עבד מנוצל. היא מנצלת אותי, אני בכלל לא מעניין אותה, היא אפילו לא אמרה לי שלום.
ומה רע לעזור? קרא קול אחר. הפעם הקול הזה בקושי נשמע.
ג´ אדר ה´תשס"ד

חיוך בכל סבל - א
את מדברת ספרדית?" שאלתי אותה בספרדית. היו לה פנים זעופות משהו, ובתוך עיניה יכולתי לראות תרעומת. היא נשענה על מקל הליכה.
"כן," היא ענתה בקול מהיר, לחוץ, כאילו בדלי המשפטים האלו הוציאו אותה משגרת השקט.
ב´ אדר ה´תשס"ד

לילה מלא אור
והכל נראה כל-כך אחד ויחיד, מתנהל לפי סדר קבוע שבילדותך כופים אותך לחיות לפיו ובבגרותך אתה כופה אחרים, אחרת תהפוך לשונה, ללא מתיישר, למוזר, לתמהוני, לאחד שהולך יחף בלילה.
כ"ד שבט ה´תשס"ד

חתום מנוי על היוצר       עשה /בטל מנוי
 
כיפה בפייסבוק כיפה בטוויטר תוסף חדשות כיפה לכרום כיפה מאחורי הקלעים אפליקציית חדשות כיפה לאיפון אפליקציית חדשות כיפה לאנדרואיד