המלצת העורכים
בנושא
בכרם
חדשות
 
אלהים. תפילה. אדם / כן, סליגדו
בביכורים מאז י"ד שבט ה´תשע"ה

"לְכָל אִישׁ יֵשׁ שֵׁם

                            שֶׁנָּתַן לוֹ אֱלוֹהִים"

וְלֶאֱלֹהִים גַּם יֵשׁ

כָּל שֵׁם

שֶׁנָּתַן לוֹ הָאָדָם.

 

א'.

בְּמַעֲלֵה הָהָר שׁוֹכֶנֶת יְשִׁיבָה

בָּהּ מְלַמְּדִים שֶׁלֶּאֱלֹהִים אֵין חֹמֶר וְצוּרָה.

אַךְ בַּסֵּתֶר, בַּלַּיְלָה, אַחֲרֵי שֶׁסּוֹגְרִים אוֹרוֹת

רַבָּנֶיהָ פּוֹצְחִים בְּשִׁירוֹת וּבִזְמִירוֹת.

מִתְחַנְּנִים וּמַפְצִירִים "זְרוֹעֲךָ חֲשֹׂף"

מְקַטְּרִים לְפֶסֶל עֲנָק עַד אֵינְסוֹף.

 

ב'.

לֶאֱלֹהֵי הָעִבְרִים

קוֹרְאִים בְּשֶׁקֶט

בְּתוֹךְ בָּתֵּי כְּנֵסִיּוֹת.

 

בִּרְחוֹבוֹת תְּקוֹעַ

בִּקַּשְׁתִּי אֱלֹהִים

שֶׁצּוֹעֲקִים מִמִּגְדָּל

"אַלְלָה וַואָכְּבָּר!"

 

ג'.

הַחְסִדִי'ם מְחַכִּים כָּל הַשָּׁנָה לַשֶּׁלֶג

בִּכְדֵי לְהִתְגַּלְגֵּל בּוֹ

וּלְהַשִּׂיג בְּחִינַת קְרִירוּת

בַּעֲבוֹדָתוֹ יִתְבָּרַךְ.

 

כְּשֶׁתְּחִנָּתָם קָרְעָה שְׁמֵי שָׁמַיִם

הַפּוּף שֶׁל אֱלוֹהִים הִתְפּוֹצֵץ

וּפְתִיתִים לְבָנִים הִתְפַּזְּרוּ עַל הָאָרֶץ.

אוֹרִי, נֵרִיָּה וְהַרְאֵל יָצְאוּ לְשַׂחֵק

וּבִקַּשְׁתִּי אֲנִי לִהְיוֹת

בֻּבָּה שֶׁהֶעֱמִידוּ בַּגִּנָּה –

חִיּוּךְ אֱוִילִי מָרוּחַ עַל הַפָּנִים

וְיָדַיִם מֵעֲנָפִים

פְּרוּסוֹת אֶל-עָל בִּתְפִלָּה.

 

ד'.

אֲנִי יְהוּדִי פָּשׁוּט.

בִּשְׁבִילִי

אֱלֹהִים מְמַלֵּא כָּל עָלְמִין

כְּמוֹ כּוֹס תֵּה

בָּרוּחַ הַקָּרָה שֶׁל הָרֵי חֶבְרוֹן

 

וּבוֹרֵא עוֹלָם הַקָּדוֹשׁ הַבָּרוּךְ

הוּא אַבָּא זָקֵן וְסֶנִילִי

שֶׁצָּרִיךְ לְהַזְכִּיר לוֹ

מִדֵּי פַּעַם בִּמְבוּכָה

"אָנוּ בָּנֶיךָ וְאַתָּה אָבִינוּ...

שְׁמַע קוֹלֵנוּ חוּס וְרַחֵם עָלֵינוּ..."

 

ה'.

אֲנִי מִתְנוֹעֵעַ בַּתְּפִלָּה

בְּנִסָּיוֹן לְסַלֵּק מַחְשָׁבוֹת זָרוֹת

כְּסוּס הַמֵּנִיעַ זְנָבוֹ

בִּכְדֵי לְגָרֵשׁ זְבוּבִים.

 

וּכְשֶׁפּוֹתֵחַ עֵינַיִם לְרֶגַע

נִדְמֶה עַמּוּד הַחַזָּן

לִצְרִיחַ מִגְדָּל

וְהַשַּׁ"ץ לַנְּסִיכָה מֵהָאַגָּדוֹת

הַמְּחַכָּה לַמּוֹשִׁיעַ

עַל הַחֲמוֹר הַלָּבָן.

ו'.

יוֹנִי מִתְאַזֵּר בְּגַרְטֶל

לִפְנֵי הַתְּפִלָּה

כַּחֲגוֹרַת בְּטִיחוּת

לִפְנֵי נְסִיעָה אֲרֻכָּה.

 

אֱלוֹהָיו אֵינוֹ עוֹצֵר לַעֲזֹר לוֹ

כְּשֶׁהוּא מְנוֹפֵף בְּיָדָיו

כְּתוֹעֵה דֶּרֶךְ

הָעוֹמֵד בְּשׁוּלֵי הַכְּבִישׁ.

 

וְאֵין תְּגוּבָה

גַּם לְצַעֲקַת "שַׁוְעָתֵנוּ קַבֵּל!"

אָז, קוֹלוֹ נַעֲשֶׂה דַּק –

אוּלַי הוּא מַאֲמִין

שֶׁכָּךְ הוּא יַצְלִיחַ לְהִשְׁתַּחֵל

בֵּין חֲרִיצֵי שַׁעֲרֵי תְּפִלָּה

שֶׁנִּנְעֲלוּ.

 

ז'.

בֵּית כְּנֶסֶת הוּא מַרְכּוֹל עֲנָק

בּוֹ מְבַקְּשִׁים מֵאֱלוֹהִים

לִרְשֹׁם בַּחֶשְׁבּוֹן

שָׁלוֹשׁ גְּאֻלָּה קְרוֹבָה

שְׁתַּיִם פַּרְנָסָה טוֹבָה

וְאַרְבַּע רְפוּאָה שְׁלֵמָה

"וְלֹא, אֵין כַּרְטִיס מוֹעֲדוֹן..."

 

ח'.

אַחֲרֵי תְּפִלָּה טוֹבָה אֲנִי מֵבִין –

הַיּוֹם-יוֹם הוּא חֲזָרוֹת

לְמוֹפָע חַד פַּעֲמִי

שֶׁל חַיֵּי שָׁעָה.

 

ט'.

סוֹף דָּבָר הַכֹּל נִשְׁמַע.

הַתּוֹרָה

הִיא סִכּוּמֵי שִׁעוּרִים שֶׁל מֹשֶׁה

וְהַסִּדּוּר

שִׁרְבּוּטֵי תְּפִלּוֹת.

 

י'.

עוֹלָם הַזֶּה.

שְׁאֵרִיּוֹת צִיּוּר שֶׁל אֱלוֹהִים

מִתְּקוּפַת הַגַּן

(כֹּהֲנֵי הַדָּת הֵם פְּסִיכוֹלוֹגִים

הַמַּסְבִּירִים אֶת הַמַּהוּת

שֶׁבַּצְּבָעִים הַקּוֹדְרִים).

מֵאָז, בְּנֵי הָאָדָם כְּבָר גָּדְלוּ

וְהָלְכוּ לִלְמֹד וְלַעֲבֹד.

אֱלוֹהִים נִשְׁאַר לְשַׂחֵק לְבַד

עִם הַלִּוְיָתָן.

 

י"א.

עוֹלָם הַבָּא.

הַנֶּשֶׁר הַגָּדוֹל מְתָאֵר

צַדִּיקִים יוֹשְׁבִים

וְעוֹסְקִים בַּמֻּשְׂכָּלוֹת.

בְּדִמְיוֹנִי

הֵם יוֹשְׁבִים וּמִתְעַנְּגִים

עַל הַחֹמֶר הַהִיּוּלִי

מִתּוֹךְ אִידֵאָה שֶׁל סִיר צ'וּלְנְט עֲנָקִי.

 

י"ב.

כְּשֶׁאֱלוֹהִים גָּמַר לִכְתֹּב אֶת הַתּוֹרָה

הוּא הִכְנִיס אוֹתָהּ לַעֲטִיפַת מַתָּנָה סְגֻלָּה

אַךְ בִּגְלַל שֶׁכָּתַב הַקְדָּשָׁה עַל הַכְּרִיכָה

  ("יִשְׂרָאֵל, רָצִיתִי לְזַכּוֹת אוֹתְךָ אָז...

                                    מִבָּרוּךְ הַקָּדוֹשׁ")

הַיְּהוּדִים נִשְׁאֲרוּ בְּלִי דֶּרֶךְ לְהַחְלִיף אוֹתָהּ

בְּאֵיזֶה סֵפֶר שִׁירָה נֶחְמָד.

 

י"ג.

"כָּל לֵיצָנוּתָא אֲסִירָא

  חוּץ מִלֵּיצָנוּתָא דַּעֲבוֹדַת כּוֹכָבִים"

לְכָךְ אֲנִי מַחְזִיק עַל הַמַּדָּף בַּחֶדֶר

פִּסְלוֹנִים קְטַנִּים

שֶׁלֹּא לְאַבֵּד אֶת חוּשׁ הַהוּמוֹר.

...

אֲנִי אוֹמֵר בֶּאֱמוּנָה שְׁלֵמָה

שֶׁהַתְּפִלּוֹת קָדְמוּ לֶאֱלוֹהִים.

הַתְּפִלּוֹת יָצְרוּ אֶת אֱלוֹהִים,

הָאֱלוֹהִים יָצַר אֶת הָאָדָם

וְהָאָדָם יוֹצֵר תְּפִלּוֹת

שֶׁיּוֹצְרוֹת אֶת הָאֱלוֹהִים שֶׁיּוֹצֵר אֶת הָאָדָם.

(אלוהים מתחלפים תפלות נשארות לעד. יהודה עמיחי ז"ל)

 

 

 

 

 

 

 

 

 



עבודת ה´

© כל הזכויות ליצירה שמורות לכן, סליגדו
חתום מנוי על היוצר       עשה /בטל מנוי
שלח לחבר   הדפס יצירה   שמור
הוסף לרשימת היצירות שאהבתי


שלח מסר ליוצר דרג יצירה הוספת תגובה
 
 
י"ט שבט ה´תשע"ה  
על ההתחלה אמרתי לעצמי "מישהו פה קרא יותר מדי יהודה עמיחי"...
יש קטעים שאהבתי יותר וכאלה שפחות, אבל באופן כללי חזק, יפה ומטריד. תודה על כל אלה!
כ´ שבט ה´תשע"ה  
עם כל היופי של הכתיבה, השיר מרגיש לי מאוד אפיקורסי ומזלזל, כאב לי לקרוא. מתישהו פשוט הפסקתי.
כ"א שבט ה´תשע"ה  
הכתיבה מעולה ומתוחכמת, אין בזה ספק,

קצת קשה להבין מהי עמדתך כלפי האנשת הא-לוהות, אבל יש פה כמה אמירות חזקות, כמו בית הכנסת והתפילה כמו טרמפ,

אבל יש כמה קטעים ממש מוגזמים, כמו 'ברוך הקדוש', אין פה שום אמירה חוץ ממשחק מילים, ואם משחקי מילים הם המטרה אז אולי אפשר לבחור נושא אחר חוץ מבורא עולם.

דלילות התגובות (יחסית ליצירה מומלצת) מובנת, אבל נראה לי שבמקרה הזה יש כמעט חובה להגיב

כ"א שבט ה´תשע"ה  
אני לא קורא כאן אפיקורסות, זלזול או משחקי מילים ריקים. אני לא רוצה לייחס למשורר דברים שהוא לא אמר, אבל בעיני יש כאן ראיה נוגעת ללב שלנו ושל דמות האלהים שאותה אנחנו יכולים ואוהבים להמציא לעצמנו, לא של אלהים 'האמיתי', שמי יודע מי הוא בכלל. מצד שני, אין ספק שזה חריף, ומגיע לך שיגיבו לך בחריפות. לא כי אתה לא בסדר, אלא כי שיר כזה דורש תגובות נזעמות. הן כמעט משלימות אותו. 'ברוך הקדוש', איך שאני רואה אותו, הוא פשוט חלק מסדרת פירוקים לגורמים את 'הקדושברוכו' שלנו, שהתרגלנו להגיד בלי לשים לב בכלל למה שיוצא מפינו.

מעבר לזה, אני צריך להתייחס לגוף השיר ברצינות, אבל זה באמת ידרוש ממני זמן ומחשבה שאין לי חשק להשקיע כרגע. אז בינתים רק אגיד שהוא כתוב מעולה.
כ"ג שבט ה´תשע"ה  
כל מה שאמרתי לך אז עדיין רלוונטי. מבחינת סדר ועומס הגרסה הזו טובה יותר.
אני קורא אותך בין מסדרים, מתחבא בבית כנסת כמו שקצין אמור לא לעשות. תראה מה אתה גורם לי. תתבייש.

רק טוב
כ"ג שבט ה´תשע"ה  
קטעים שעובדים יותר ועובדים פחות. זהו מחזור מושקע שכתוב טוב ללא ספק. הנושא בכל השירים הקצרים, הוא אותו נושא כמובן, סביב מושג האלוקים. רק שלא הצלחתי לזקק כאן אמירה ברורה. זה יותר כמו קולאז' כזה של עובדות, ושוב, חלקן בהחלט נהדרות. זאת אומרת, הדימויים טובים, אבל אני מחפש איזו אמירה שהדימויים ישרתו. דימויים טובים הם כלי נהדר, אבל לדעתי הם צריכים לשרת את האמירה, לא טוב כשהם גוף השיר. אני מקווה שאני מובן...
נהניתי מאוד לקרוא, וזה בהחלט טוב מתוחכם ומלא הומור, רק ניסיתי להסביר מה היה חסר בעיני.
כ"ג שבט ה´תשע"ה  
עם כל העונג, ממש קשה לי לשמוע (וגם לקרא) מילים כאלה.
כ"ד שבט ה´תשע"ה  
תשמע אחי, אתה מטורף!! מפריע לי כל התגובות הזועמות האלה אבל כמו שאביצר אמר - הם דווקא מחמיאות לשיר שלך, על זה נאמר - גדלעס.
כ"ה שבט ה´תשע"ה  
(באמת, ממש מבקשת)
לא כל דבר מפרסמים!
ט´ אדר ה´תשע"ה  
תודה לך על כל כך הרבה נקודות מדוייקות, עמוקות ומעוררות מחשבה.
לכל המגיבים- אם זה לא ראוי לפרסום, אז מה כן?
זאת בדיוק יצירה דתית. כתיבה מתוך עמידת אדם מול א-לוהיו.
שנזכה לעוד הרבה יצירות כאלה.
ט´ אדר ה´תשע"ה  
כמה דברים פה צילצלו לי כמו אלחנן ניר. (זאת מחמאה.:) )
ח´ אב ה´תשע"ה  
יופי, חברי האהוב.
כמה שזה זה,
זה אחרת לגמרי עם ההיכרות שהיתה לנו, קצת.
אתה יודע... התערבבות בנבכי מדורי הנפשות...
כ"ט אב ה´תשע"ה  
(לא פעם ראשונה שאני פה ועדיין..
בעיקר הבתים האחרונים.
ויש רגעים בכתיבה שלך
שמזכיר לי את ר' אלחנן ניר

זה וכל הכרם שלך מדהים..
 
כיפה בפייסבוק כיפה בטוויטר תוסף חדשות כיפה לכרום כיפה מאחורי הקלעים אפליקציית חדשות כיפה לאיפון אפליקציית חדשות כיפה לאנדרואיד