בנושא
בכרם
חדשות
 
רשימת מטלות (עקדת ישמעאל / יצחק) / עזריאל613
בביכורים מאז י"ג חשון ה´תשע"ה

לקום בבוקר, לעצום עיניים,לנשום עמוק
לגרש את הילד, זה לא סתם עסק.
לאטום את הלב, ולנעול במפתח, ולאבד עצמך לדעת.
לשלוח יד, לתפוס, לבעוט החוצה, להסתובב,
ולא להביט אחורה.

לקום בבוקר,לעצום עיניים, לנשום עמוק.
להרוג את הבן, זה מתחיל להיעשות הרגל.
לשקר, לרמות, ולאחוז עיניים.
לתפוס את הבן, לקחת סכין, ולהסתכל בעיניים,
ולא להרגיש.



עקדת יצחק עקדת ישמעאל

© כל הזכויות ליצירה שמורות לעזריאל613
חתום מנוי על היוצר       עשה /בטל מנוי
שלח לחבר   הדפס יצירה   שמור
הוסף לרשימת היצירות שאהבתי


שלח מסר ליוצר דרג יצירה הוספת תגובה
 
 
ט"ו חשון ה´תשע"ה  
צובט בעומק הנשמה היחס הזה אל אברהם כאל אב מתעלל. ואם נמשיך לחשוב על כך - עד היום אנחנו סובלים מהיחסים הרעים האלה בין שתי הנשים ושני הבנים ועד היום כל ההבטחות לאברהם ממומשות גם ליהודים וגם לערבים וכולנו רואים עצמנו בניו ויורשיו הבלעדיים.
ט"ז חשון ה´תשע"ה  
נכון, וצריך לשים אל לב שהרבה פרשנים באים בביקורת אל אברהם, ורובם מאיר/מעיר כי יצחק לא חזר עם אביו לאחר העקדה "וישב אברהם אל נעריו ויקומו וילכו יחדיו אל באר שבע וישב אברהם בבאר שבע" יצחק אנחנו מגלים פרשה אחרי נמצא בכלל בבאר לחי רואי... להיות אברהם אבינו.. זה בהחלט להיות איש האמונה הבודד...
ט"ז חשון ה´תשע"ה  
כרגע איך לי משהו ליצוק כתגובה עם נפח, משקל ומסה. אבל זה מחדד לי מאוד את המחלוקת בין הרב קוק לרב סולובייצ'יק בפירוש העקדה שאני בדיוק מתעסק בה כרגע אז תודה.
בלי קשר השיר כשלעצמו מאוד מאוד כואב ואכן מטלטל...
י"ח חשון ה´תשע"ה  
נצבטתי, אבל אני לא בטוחה מה ניסית לומר, אולי אני טועה - הרגשתי שיש כאן סאב טקסט, ולא ברור לי למה השלכת אותו על אברהם.
י"ח חשון ה´תשע"ה  
רוני,
בהחלט יש פה סאבטקסט. יש בי קצת כעס על אברהם (ואגב אני לא היחיד.. מדרשים ופרשנים מאוחרים מבקרים את התנהגות אברהם..)

מה שניסיתי לומר/להאיר זה התהליך שעובר על אברהם.. שרה דורשת ממנו לגרש את ישמעאל אך הוא מתנגד "וירע הדבר מאוד בעיני אברהם" עד כדי כך שאלורים מתערב ואומר לו לעשות כרצון אישתו, שרה. ולהצליח הוא נאלץ לנעול את הלב שלו. וזה עשה לאברהם רע. זה הרג את הרחמנות שלו.. בסופו של יום את יצחק הוא לא הקריב. אך את האהבה שלו את הרחמים שלו. הקריב גם הקריב...

גם אברהם. הוא בסך הכל בן אדם...
כ"א חשון ה´תשע"ה  
לדעתי לקרוא את העקדה לראות אטימות זה פספוס של כל הנקודה. אבל זה עדיף על לא-לראות-בכוח את הבעיה.
כ"ג חשון ה´תשע"ה  
אך לא הבנת את הפואנטה. אני ממש לא מתאר אטימות, אני מתאר את התהליך הקשה שאברהם עובר, והוא עובר תהליך מאוד קשה. שבסופו של דבר יצחק וישמעאל נפגעים ממנו. ועל פי המדרש שרה מתה מזה.
יש בעיה. וזה התהליך שהוא עובר. רוב המדרשים נוגעים בזה. ברמה כזאת שישמעאל ויצחק נפגשים עם אברהם רק בעת קבורתו.
אני ממש לא אטום לציווי של אברהם, ולנסיון בו הוא עומד. אבל בכדי לעמוד בנסיון, אמנם הוא לא עקד את יצחק בסוף אך את אהבתו/קרבתו עקד גם עקד.
כ"ג חשון ה´תשע"ה  
אבל בביטויים "רשימת מטלות", ו"זה מתחיל להיעשות הרגל" אני קורא אטימות. ואם "לא להרגיש" זו לא אטימות, כנראה אני ואתה משתמשים באותן אותיות כדי לייצג שתי שפות שונות.
ואם כבר פערי שפה, אני כבר ארחיב במה שקיצרתי בתגובה הקודמת. כנראה גם את התנ"ך אנחנו קוראים בשתי שפות שונות. אני לא יודע מי קורא בשפה "הנכונה" שאליה התכוון המשורר, אבל בשפה שלי, כשמישהו אומר "ונשתחוה ונשובה" או "אלהים יראה לו השה לעולה בני", אז הוא לא לא-מרגיש. הוא מרגיש וכואב וסוער ולא יודע מה לחשוב ולא יודע מה לומר ודוחף את כל זה בכוח פנימה ומנסה להוציא החוצה איזשהו משהו שלא יסגיר, שיאפשר לו לעשות את מה שהוא רואה כחובתו המוחלטת.
אני אומר שוב, ובצורה ברורה יותר: דעתי על הפרשנות שלך על פרשת העקדה לא קשורה להערכה שלי את יכולתך להגיד אותה בכישרון ובאמנות, וגם לא להערכתי את הנכונות שלך לומר אותה למרות היותה לא נעימה לאוזן. וכאן, בניגוד לרישא של תגובתי, אני בוחר במודע לא להיות ציני ולומר שדוקא בחרת באפשרות הקלה והאופנתית, למרות שממש בא לי. הנה, אמרתי את זה בכל זאת. אבל ברצינות- אני חושב שמה שעשית פה הוא הרבה יותר מלגיטימי. וגם מה שעשיתי אני.
כ"ג חשון ה´תשע"ה  
 
כיפה בפייסבוק כיפה בטוויטר תוסף חדשות כיפה לכרום כיפה מאחורי הקלעים אפליקציית חדשות כיפה לאיפון אפליקציית חדשות כיפה לאנדרואיד