המלצת העורכים
בנושא
בכרם
חדשות
 
חומר בקודש / רילקה
בביכורים מאז ט"ו אב ה´תש"ע


א. חומר בקודש

שֵׁב עַל קִבְרִי
אֲנִי מְכַשֵּׁף וְקוֹלָר
תָּלוּי בְצַוָּאר הָעֵדִים
וּמֻקָּף חָבִילֵי זְמוֹרוֹת
אַנְטִי וִירוּס אֱנוֹשִׁי
חוֹמַת אֵשׁ כְּבָר לֹא
מְקַבֶּלֶת עִדְכּוּנִים

מַעֲשֵׂי יָדַי כְּבָר אֱינָם
מוֹרִידִים גְּשָׁמִים
מִשְּׁמֵי נְחֻשָׁה
הָחֲזָאי מְדַוֵּחַ בִּקוֹל
מוֹנוֹטוֹנִי עַל
יַבְשׁוּתִי


אָבְשָׁלוֹם גוֹנֵב
אֶת לִבִּי לָאֲדוֹמִים
עָשָׁן עוֹלֶה מִקִבְרִי


ב. במה מדליקין

מִי יִתֵּן רֹאשִׁי מַיִם
רוֹצֶה לִהְיוֹת
תּוֹרֶן בִּסְעוּדָה
שְׁלִישִׁית שֶׁל עָם
מְשׁוּלָּשׁ שֶׁהַכֹּל בּוֹ
שִׁילוּשׁ חוּץ מִזֶה
הַקָּדוֹשׁ שֶׁהוּא אַחְדוּתִי וִיחִידִי
וְאֶלִיטְרַצְיָּה שֶׁל שִׁי"ן
כְּמוֹ בְּאֶחָד - - -

אֲנִי הַמּוֹנָה לִיזָה
תָּלוּי
אֵיךְ מִסְתַּכְּלִים עַל זֹאת
בְּמוּזֵיאוֹן אוֹצֵר
הַגּוּפוֹת הַגָּדוֹל

יְקוּם פּוּרְקָן אַחֵר
רָבִּי יוּדֶל פָּסֶה
[לְדַאֲבוֹנִי; כִּי צְלִילֵי
הַמּוּסִיקָה שֶׁלוֹ
מַלְחִינִים אוֹתִי אַרְיָּה]
וּבֵין סוֹנְיָּה וְשָׂרָה
יֵרֵד גֶּשֶׁם



התמודדות יאוש קדושה

© כל הזכויות ליצירה שמורות לרילקה
חתום מנוי על היוצר       עשה /בטל מנוי
שלח לחבר   הדפס יצירה   שמור
הוסף לרשימת היצירות שאהבתי


שלח מסר ליוצר דרג יצירה הוספת תגובה
 
 
י"ז אב ה´תש"ע  
קבל המלצה על הגאונות -
ואם אני אוכל עוד אשוב לקרוא בשיר הזה באופן צמוד יותר, ולפענח את רבבות הארמזים הנהדרים שלך.
י"ז אב ה´תש"ע  
על מה השיר, מה בעצם היה כאן...
י"ז אב ה´תש"ע  
בעיקר את אלה:
א. "וְאֶלִיטְרַצְיָּה שֶׁל שִׁי"ן
כְּמוֹ בְּאֶחָד - - -", ב. מַלְחִינִים אוֹתִי אַרְיָּה. וכן הסוף מעט מבולבל לי...

הארות דקדוקיות:
א. חבילי= חבלי?
ב. מדווח בקול= צריך להיות עם שווא נע בבי"ת, לא?

רבקה.
י"ח אב ה´תש"ע  
אבל הייתי כאן.
כרגיל אצלך אתה צפוּן מדי, קופץמדי בין קונוטציות אישיות לגמרי (אם כי יכול להיות שחלק הבנתי)
זה כתב חידה, אבל כזה שיהיה לי כיף לפצח, אם יהיה לי זמן...
י"ח אב ה´תש"ע  
למען שאר הקוראים, ומאוחר יותר נעיין כאן.
בית ראשון:
שב על קברי - רבי יונתן מתבטא לפחות פעמיים בש"ס במונח "ישבתי על קברו", כהוכחה לכך שגזרו מוות על בן סורר ומורה ושהכריתו את עיר הנידחת.
קולר תלוי בצוואר העדים - אם יש דין שמשהו לא מריח בו טוב לשופט, אסור לו לפסוק לפי מה שעיניו רואות ולטעון "העדים אשמים" - קולר תלוי בצווארם מאחר והם העידו עדות שקר.
מוקף חבילי זמורות - כשהוציאו את רבי חנינא בן תרדיון להורג הקיפוהו בחבילי זמורות (עצי גפן יבשים) ושרפוהו באש.
(הארמזים בפסקה הבאה נראים לי די ברורים)
אבשלום גנב - מוזכר שאבשלום גנב את לב העם. העניין עם האדומים כאן לא נהיר לי.
עשן עולה מקברי - רבי מאיר אמר על רבו אלישע בן אבויה - מתי אמות ואעלה עשן מקברו, בכדי שיתכפר לו על כפירתו.

זהו להיום.


אני מאד מאד אוהב שירים מלאי ארמזים, אבל כאן ישנה חידה גם מעבר לארמזים.



י"ח אב ה´תש"ע  
שומרון שלי - שכוייח על ההמלצה, שמחתי מאוד לראות...

[ברוח ויקיפדית: אזהרת פרטי עלילה; ביאורים שיכולים לדפוק הבנות עצמאיות, מופיעים בהמשך]

לשחר פרידמן - נושא השיר מתחיל קודם כל בכותרת - "חומר בקודש", ומהתגיות גם אפשר להסיק שמדובר על הקושי שביבשושיות עולם הקדושה מול ה"אדומים", שמייצגים את כל מה שחי בתרבות רומא/מערב שאני מת עליה (בעיקר תרבות המערב של סטפן צווייג. אירופה הקוסמופוליטית; כך אני מדמיין אותה).
כאן מתבארים רבים מהארמזים שביאר בצורה נהדרת שומרון שלי, ושוב יישר כוחו.

כאן מגיע הרצון להידלק (במה מדליקין), שיש בו אספקטים נוצריים (לא לגריעותא), והאפקט המשולש. שוב חזרה לאומנות (המונה ליזה) שתלויה במוזיאון (חוסר חיות), אבל "תלוי איך מסתכלים על זה".

רבי יודל חסיד מ"הכנסת כלה", שבהשפעתו הקסומה נכתב חלק מהשיר, "נדחה" למרות המשיכה אליו, והתקווה היא למצוא משהו בין סוניה ("שירה") לשרה אמנו...

ובקצרה לאומרת שירה - חבילי זמורות זהו הביטוי המקורי (תביעה ייצוגית לחז"ל), ולגבי הערתך השנייה אכן כנראה טעיתי. תודה
כ"א אב ה´תש"ע  
בדיוק הנקודה הזו- לא של ידע-רקע מקדים ביהדות, שזה בסדר גמור- אלא של הקונוטציות האישיות שלך, היא בעייתית במקצת. אתה צריך לצאת קצת אל הקורא, לאפשר לו גם להבין את השיר, ולא לטמון את המפתחות מתחת לכר הקונוטציות שלך. כך נראה לענ"ד.
כ"א אב ה´תש"ע  
כפי שכתבתי קודם, אני מאוד אוהב ארמזים. אפילו בלי כוונה, אני מעיין בשירים שלי והם מאורמזים עד עפר.

אבל לדעתי הקטנה, שיר צריך להיות מובן באופן כללי גם ללא פענוח כל כתב החידה.
גם כתב חידה יכול להיות שיר טוב, כל עוד לא מדובר במשמעות שידועה רק לך, או שצריך להכיר את הארמז בקונוטציה מסויימת על מנת להבין את השיר עצמו.

אם לסכם את זה, אני חושב ששיר צריך להיות ניתן לקריאה ברמות שונות:
רמת הקורא הרגיל
רמת הקורא המתמצא בתחום
רמת הקורא שמבין ארמזים
רמתך האישית שלך.

אני חושב ששתי הרמות האמצעיות הן החשובות - ז"א שאין בעיה בשיר שלא כל אחד יבין, אלא רק מי שמתמצא (נניח, שיר על קפיטליזם), אבל אסור ששיר יובן רק על פי רמתך האישית.
 
כיפה בפייסבוק כיפה בטוויטר תוסף חדשות כיפה לכרום כיפה מאחורי הקלעים אפליקציית חדשות כיפה לאיפון אפליקציית חדשות כיפה לאנדרואיד