המלצת העורכים
בנושא
בכרם
חדשות
 
משוררת אחרת# / מילולית טובה
בביכורים מאז י"ד אב ה´תשס"ז

משוררת אחרת#


להורדת הקובץ לחצו כאן

לחן ושירה: טל אמיר

מילים: רחל נפרסטק

מתוך ספרי: "כדי לטהרני מקליפותי"

ליווי: עשור אלקיים

הוקלט באולפני קובי ויטמן

***


*טל אמיר היא זמרת ושחקנית.
הופיעה בתפקידים ראשיים בתיאטרון הקאמרי:"הוצאה להורג" מאת חנוך לוין, "קוזט" במחזמר "עלובי החיים", המרקיזה-ב"גם הוא באצילים", וב"הערב מחזמר". הופיע בערב שירי סשה ארגוב, פסטיבל ישראל, פסטיבל ערד, פסטיבל עכו (כנרת כנרת, הגלגול ע"פ קפקא וקברט "לחיי החיים") ובערבים שונים עם הפילהרמונית הישראלית והסימפוניות של: ראשון לציון, ירושלים וסימפונט באר שבע. הייתה מורה לפיתוח קול ב"בית צבי" והיום מלמדת פיתוח קול בחוג לתאטרון ב"סמינר הקיבוצים" וב"רימון".


 

הָיֹה הָיְתָה מְשוֹרֶרֶת

אֲהוּדָה וַאֲפִילּוּ מֻכֶּרֶת

שֶׁאֶת לֵב כֻּלָּם שָׁבְתָה

רַק לֹא אֶת לִבָּהּ שֶלָּהּ


וּכְשֶגַּלֵּי הַחִבָּה שְׁטָפוּהָ בְּאוֹן

וּשְׁזָפוּהָ אוֹרוֹת הַנֵּיאוֹן

הִיא חָטְאָה לְעִתִּים לְעַצְמָהּ,

בְּהִתְעַלְּמָה מֵעֲצַת הַנְּשָמָה.


הִיא יָדְעָה הֵיטֵב אֶת הַמִּקְצוֹעַ

וְכָתְבָה כָּל מַה שֶׁרָצוּ לִשְׁמוֹעַ

עַל כֵּן זָכְתָה בְּתִשְׁבָּחוֹת

אַךְ אֶת עַצְמָהּ אָהֲבָה פָּחוֹת וּפָחוֹת


וְהִנֵּה יוֹם אֶחָד מַמָּש אַקְרָאִי,

לֹא יָכְלָה עוֹד לְהַבִּיט עַל עַצְמָהּ בָּרְאִי.

הִיא הֵבִינָה לְפֶתַע שֶיִּהְיֶה רַע וּמַר

אִם לֹא תִּכְתּוֹב אֶת מַה שֶרְצוֹנָהּ בֶּאֱמֶת לוֹמַר


מֵאָז אוֹתָהּ מְשוֹרֶרֶת

אֵינָה אֲהוּדָה וְאֵינֶנָּה מֻכֶּרֶת.

כְּבָר אֵינָהּ שׁוֹבָה אֶת לֵב קְהָלָהּ

אַךְ שְלֵמָה עִם לִבָּהּ שֶלָּהּ.




התמודדות

© כל הזכויות ליצירה שמורות למילולית טובה
חתום מנוי על היוצר       עשה /בטל מנוי
שלח לחבר   הדפס יצירה   שמור
הוסף לרשימת היצירות שאהבתי


שלח מסר ליוצר דרג יצירה הוספת תגובה
 
 
ט"ז אב ה´תשס"ז  
בס"ד
עוד אחד מהשירים הטובים שלך[ בתחרות שאין בה מפסידים ]

שאלה תיאורטית:
איפה עובר הגבול בין תיקונים אובקטיבים לסוביקטיבים בשיר? [הסתבכתי]
ט"ז אב ה´תשס"ז  
איזו בלדה יפהפיה ועצובה במקצת.
הזמרת בעלת קול יפה ומיוחד, אך לעניות דעתי הצורה בה היא שרה קצת תולשת את השיר מיופי המילים, מכיוון שבשירתה יש מוטיבים אופראים כאלו בעלי פאסון, והשיר פשוט ומתוק כך שנוצר פער בין המילים לשירה.
ושוב אומר שזה יפה ושירה קצת שונה תהפוך את השיר למרגש מאד.
י"ז אב ה´תשס"ז  
כי אני מתייחסת לשיר הכתוב בלבד, לא ניסיתי אפילו לשמוע אותו מושר. אולי בהזדמנות אחרת.
ולעניין - היופי האמיתי בשיר הוא הטון הקליל (סיפורי-ילדותי-אגדתי) שבו הוא נקרא. העיניים מרפרפות על הטקסט עד שמתבהרת (או למעשה, מחשיכה) התמונה האמיתית. מאוד אהבתי. איזו ניגודיות נפלאה.
י"ז אב ה´תשס"ז  
אני חולק על דברי יער
שזה עוד אחד מהשירים הטובים שלך
לדעתי השיר די פשוט
ויש לך שירים הרבה הרבה יותר טובים
וזה בלשון המעטה.
אני מעריך גם שזה שיר ישן שלך
ותקני אותי אם אני טועה.
לגבי הלחן,
חשבתי שהפעם זה יהיה שונה
מהלחן הקודם של טל בגלל
שהטקסט קל יותר להלחנה כיוון
שהמבנה והחריזה של השיר
מתאימים יותר להלחנה אבל
זה בדיוק אותו סגנון של לחן
וכמו שכתבתי לך בבמה אז
זה לא הסגנון שלי בכלל.
אבל בהצלחה בכל אופן,

גולן.
י"ז אב ה´תשס"ז  
הזכיר לי את שירתה של גלי עטרי...
מאיפה השגת את טל אמיר לשיר לך??? חח

פחות אהבתי את ה"ירידה" ב "רַק לֹא אֶת לִבָּהּ שֶלָּהּ"

יפה=)

י"ז אב ה´תשס"ז  
המילים עצמן מקסימות ופשוטות אך השיר עצמו מזעזע בעיני, הורס הכל.
לטל יש קול יפה, אבל היא מאנפפת ושרה אותו בלי הלימה למילים. חבל.
י"ז אב ה´תשס"ז  
תראי רחל... / אורח/ת בביכורים
אני בסה"כ אמרתי את דעתי הכנה.
לא אמרתי שהסגנון הזה פחות טוב
מסגנונות אחרים שלך,
אמרתי שהשיר יחסית פשוט.
כיוון שלא הובנתי נכון,
אז לצורך חידוד העניין אוסיף רק
שלא התכוונתי לומר שהשיר לא טוב
בגלל שהוא פשוט,
אלא הכוונה שהוא לא ברמה גבוהה.
אני האחרון שאומר ששיר פשוט
הוא לא טוב,
יתרה מכך,
לפעמים, שיר פשוט יכול לשים בכיס
הקטן שירים לכאורה גבוהים ו-"כבדים".
לפעמים הרבה יותר קשה לכתוב
שיר פשוט כי צריך שהוא לא יראה בנאלי ומאולץ.
אולי בקרוב אפרסם אחד "פשוט" וחמוד
למרות שיש לא מעט דוגמאות לשירים
פשוטים אצלי ורובם נראה לי כאלו.
במקרה דנן למשל,
לא מצאתי איזו התחכמות מעניינת
או משהו ייחודי והחריזה נראתה לי קצת מאולצת,
( לטעמי בכל אופן ).
שוב, אין פה עניין של סגנון.
כתבת ואני מצטט:
"מאוד חבל לי שכותבים מאבדים את אישיותם ואת ייחודיותם, בנסותם להשתלב בכתיבתם בטעם ה"עֶדֶר"
אני לא יודע למי כיוונת בדברייך
אבל רק אומר, שאני בכל אופן
לא התרגלתי לשום דבר.
אני ממש לא מנסה להדמות לאף אחד
רק לעצמי.
אני אף פעם לא אכתוב
שירה שהיא לא פזמון למשל, כי זה
לא מעניין אותי,
להוציא אולי הייקואים
שאותם כתבתי רק לצורך אתגר
וזה די מהנה אותי.
( אגב, אני לא רואה בהייקואים
שירה בכלל ).
ואם כבר הזכרת כרמים ונסיונות
אז אומר רק שגם אני התנסתי בדברים אחרים
וגם לי יש כרמים נוספים מלבד השניים
הידועים.
גם שם יש המלצות וביקורות טובות אגב...

ולא, אל תנסי לחפש כי תתקשי למצוא...
חחחח
יום טוב,
ואת יודעת שאני אוהב את כתיבתך
למרות שאת זה אהבתי פחות
וממש לא בגלל סגנון,

גולן.
י"ח אב ה´תשס"ז  
תודה לכל המגיבים.
תשובה לשאלת אומרת שירה:

טל אמיר הגיעה אליי ולא אני אליה.
ועל כך תודה לקב"ה.
י"ח אב ה´תשס"ז  
יופיה של הבלדה על המשוררת ראשית במסרה
שמתחזק ומעצים דווקא בפשטות מילים הזורמות ישירות מתוך ליבה,
כנות ובהירות ומאוד אמיתיות מספרות עד
שלרוב היוצרים לא קל לקבלן -
נסחפו עם השירה החדשה,
"ורק אני גוזל קטן..."

אכן, דרוש הרבה תעוזה וכנות עצמית
כדי לא לעשות שקר בנפשך לא רק בתוכן,
אלא אף בצורה ובסיגנון ולדבוק בהם
כך שתהיה שלם לגמרי עם עצמך כשאת/ה מביט/ה בראי ואפילו:
"אֵינָה אֲהוּדָה וְאֵינֶנָּה מֻכֶּרֶת.

כְּבָר אֵינָהּ שׁוֹבָה אֶת לֵב קְהָלָהּ

אַךְ שְלֵמָה עִם לִבָּהּ שֶלָּהּ."


אהוב עלי מאוד שירך, כשאר שירייך, ומסרו אמיתי ומאיר חורג מעבר לתחומי השירה, הייתי אומר שבעיני הוא "מוטו" של החיים כאן.

נ.ב: ואולי תגלי לי בסוד את השמות הנוספים, 10 ש"ח על כל שם...

בהערכה רבה
עוזי
 
כיפה בפייסבוק כיפה בטוויטר תוסף חדשות כיפה לכרום כיפה מאחורי הקלעים אפליקציית חדשות כיפה לאיפון אפליקציית חדשות כיפה לאנדרואיד