המלצת העורכים
בנושא
בכרם
חדשות
 
מִתַּחַת לְקַו האוני. / אוסנתי
בביכורים מאז כ"ח אייר ה´תשס"ז



אֶחָד פָּחוֹת אֶחָד, לֹא שָׁוֶה לִשְׁתַּיִם
מִתַּחַת לְקַו האוני,
חַיִּים.
(רַק בנתיים.)
*
מֵאָה גְּרַם שֶׁל אָהֲבָה (בְּשֶׁקֶל וְעֶשְׂרִים)
רְחוֹב אָרֹךְ- אָרֹךְ וְצַר,
אָפֹר מֵאֲנָשִׁים.
תְּבִיעַת יַד אִלֶּמֶת, שִׁיר עָצוּב, צוֹעֵק
זָרְקוּ לְךָ מַטְבֵּעַ, אַתָּה עֲדַיִן רֵיק.

תְּפִלּוֹת קְטַנּוֹת שֶׁל חֹשֶׁךְ, בְּחֹרֶף קַר מִדַּי
תִּלְחַשׁ לִי, אַל תִּבְכִי הַלַּיְלָה
תִּצְעַק בי, לֹא כְּדַאי.
נִסְפֹּר אוֹתָם בְּיַחַד, נחבוק בָּהֶם עַד כלות
בַּיִת מט לִפֹּל תַּחְתֵּינוּ, וְאֶלֶף צִפרִים מֵתוֹת.

צְרָחוֹת שֶׁל רָעָב מִשְׁתּוֹלֵל
קוֹל בְּדִידוּת חנוקה מִתְנַגֵּן וְנִקְבַּר
(לֹא, הֵם לֹא זְקוּקִים כָּאן לְחֹמֶר
רַק לִטּוּף מָהִיר, וְנִגְמַר.)








© כל הזכויות ליצירה שמורות לאוסנתי
חתום מנוי על היוצר       עשה /בטל מנוי
שלח לחבר   הדפס יצירה   שמור
הוסף לרשימת היצירות שאהבתי


שלח מסר ליוצר דרג יצירה הוספת תגובה
 
 
כ"ט אייר ה´תשס"ז  
ללא נושא / אורח/ת בביכורים
יפה. אהבתי, אבל עדיין אני צריכה לחזור ולחפור כאן עוד.
אהבתי מאוד את ה"קו אוני" בכותרת.
משו שהציק לי מאוד בקריאה, הוא קורה תמיד ואפשר לתקן, זה מילים שברחו מניקוד. אין לי מושג אם זה בכוונה או לא, זה נראה בטעות. (האוני, בי, נחבוק, כלות, מט וחנוקה)
(ההיא מהחוף)
כ"ט אייר ה´תשס"ז  
אולי לחימוש?, מצד שני זה מעליב לשיר הזה אז אוותר.
כ"ט אייר ה´תשס"ז  
אוסנת... מה עוד נשאר לי להגיד?
כמו שכבר אמרתי לך, שיר יפיפה.
נוגע, וחזק.
התיאורים שלך מעולים.
"תְּפִלּוֹת קְטַנּוֹת שֶׁל חֹשֶׁךְ, בְּחֹרֶף קַר מִיָּדִי
תִּלְחַשׁ לִי, אַל תִּבְכִי הַלַּיְלָה
תִּצְעַק בי, לֹא כְּדַאי."
אהבתי את השורות האלו, הם מאד נוגעות.

השיר קריא מאד, וזורם, הרגשתי כאילו אני קוראת סיפור בתוך שיר.
ממש אפשר לדמיין את הסיטואציה שמוצגת, ולפרש כל אחד כרצונו.
המשקל של השיר מעולה, הרגשתי כאילו אני מדלגת בין המילים בשקיקה, והסוף... היה שווה להגיע אליו.

הערה קטנטנה: הסוגרים בהתחלה על כל הבית הראשון, מיותרות לדעתי.
מספיק לשים את הכוכבית ולכתוב את הבית הראשון בלי הסוגריים.
(כן עם הסוגריים על המילים "רק בנתיים")

מדהים, תודה לך.
כמובן חמש, ושמרתי לי.
כ"ט אייר ה´תשס"ז  
לכאורה משחק מילים של "עוני" ו"אוני" אלא שכלל לא מדובר כאן על און. לא הבנתי גם את משמעות החישוב: אחד פחות אחד (בזכר) שאינו שווה לשתיים (בנקבה) - למה לערבב מין בשאינו מינו?

ההמשך מצא חן בעיניי יותר. אהבתי את "תביעת יד אילמת" ואת "זרקו לך מטבע - אתה עדיין ריק".
השיר מעניין ואשמח לקרוא הסבר (אם זה מקובל עלייך).
כ"ט אייר ה´תשס"ז  
ההתרשמות הראשונית היא חזקה ועוצמתית.
בקריאה שניה מצאתי הרבה תהיות. הקשה מכולן היא על הסיום, הסיום מסביר את השיר? מהותי לשיר? או מיותר? למה הסוגריים?
גם בשיר עצמו תהיתי על הספירה והחיבוק והציפורים, לא הצלחתי ליצור מהם תמונה שלמה.
ובכ"ז השיר מלא עוצמה- לא מפוענחת.
עֹז
כ"ט אייר ה´תשס"ז  
גם אותי השיר השאיר עם יותר סימני שאלה מהבנה של משהו..
אך כמו שכבר נאמר, יש בו משהו מושך, לקרוא שוב ושוב, עד שאבין.
הסוגריים הראשונים, כלל לא הובנו לי, וגם לא הצלחתי לחבר אותם לשאר השיר. כנ"ל לגבי הזכר והנקבה שהוקי העלתה.

כמו כן, הקשר לכותרת גם לא היה ברור לי. דווקא היה נשמע כאילו את מדברת באמת על עוני ולא על חוסר און, כוח.
אשמח מאוד להסבר, או לאיזשהו רמז :)
השארת אותי סקרנית, ועל זה, מגיע לך חימוש
כ"ט אייר ה´תשס"ז  
לא על הכל יש ניקוד, חבל.
בהחלט מעניין.
הדס, שעדיין תוהה לעצמה מדוע תפקידן של הסוגריים בשירה.
א´ סיון ה´תשס"ז  
שיש כאן ספניקס יותר טובה ממני, כשהיא תסביר את החידות השיר באמת יראה את פניו היהלומיות [יש עוד כמה יהלומים רק שהם לא כותבים חידות שות כאלה]

סוגריים עגולות זה באמת לא מובן, זה כאילו המילים באו בדרך אגב.
סוגריים מרובעות זו אפשרות שני'ה שלא הייתי מעלה על דעתי לקרווא אותה לולי.

עד כאן הגהות היע"ר
א´ סיון ה´תשס"ז  
אוי, זה כל כך קשה ואפילו מפחיד.
אני אנסה להסביר בצורה מאוד מאוד כללית, יותר מזה, זה כבר ממש על הגבול של הבלתי אפשרי.
דבר ראשון, תודה לליאת המתוקה.
דבר שני, תודה על התגובות לשאלה שלי בפורום, הם עזרו לי לא לוותר על כתיבת שירים, אפילו שזה די מסובך לי.

השיר הזה הוא תמונת מצב של עוני, אבל לא עוני רגיל לכסף, אלא לדברים אחרים, את הדברים האלו תחפשו בשיר.
עז- הסיום הוא ממש האכלה בכפית מבחינתי, כן, הוא קשור מאד, מהותי מאוד, מסביר מאד.
באשר לסוגריים, האמת שזה בא לי באופן טבעי כזה, לא חשבתי על זה יותר מידי, זה פשוט יצא ככה, ואני אוהבת את זה. (בנתיים.)

אני לא יודעת עד כמה הסברתי, אני רק יכולה להגיד שכתבתי על מצב שממש עמד לי ברור מול העניים, ושאני רואה אותו אצל הרבה אנשים, הרבה מקבצי נדבות מסוג קצת אחר.

ברור יותר?

ותודה.
א´ סיון ה´תשס"ז  
אפשר לא להגיב בינתיים?
אם אי פעם יימצאו המילים
לצרף לכדי שיר
שוב?

הסכין
בין רווחי
לשוני

אילמ[ת]
א´ סיון ה´תשס"ז  
אני מחכה.
א´ סיון ה´תשס"ז  
קראתי את השיר כבר כהמ פעמים- וכל כך רציתי להבין אותו.
נראה לי אני אנסה לקרוא אותו עוד כמה פעמים.
זה מסוג השירים האלו שאני פשוט חייבת חייבת לנסות להבין.

אז..
אני אמשיך לנסות.
א´ סיון ה´תשס"ז  
וואו. יפה!! חימשתי.
א´ סיון ה´תשס"ז  
לחורף קר מִדַּי? זה יסדר לי הן את החריזה, והן את המשמעות...
לקח לי זמן רב לאתר את התקלה לכאורה.

המבנה הצורני של השיר ממש יפה. פשוט תענוג לגלגל את המילים...

יש כאן איזו תנועה בין עוני ממשי, לבין עוני נפשי. בעצם, בסופו של דבר הדברים קשורים מאוד, לא?
א´ סיון ה´תשס"ז  
בהתחלה חשבתי מהכותרת שאת מתכתבת עם "קו העוני" של רוני סומק...
א´ סיון ה´תשס"ז  
אתה צודק.
גם בקשר למידי, אני לא מבינה איך לא שמתי לב, וכן, אפילו קצת בקשר לתוכן. קצת.
תודה. שב"ש.
ב´ סיון ה´תשס"ז  
אוסנת... לא יודעת איך לא שמתי לב גם אני ל"מידי" במקום "מייד"- מצחיק.
ואין על מה להגיד תודה, תודה לך.
כמו שכבר אמרתי, שיר מקסים.
ב´ סיון ה´תשס"ז  
זה כן אמור להיות מידי, רק שלפי הניקוד זה נקרא אחרת.
יתוקן בעז"ה.
ב´ סיון ה´תשס"ז  
כן אני יודעת, התבלבלתי בהודעה הקודמת.
כ"ד סיון ה´תשס"ז  
בס"ד
כי מתישהוא ההבטחה צריכה לקבל יישום מעשי
כ"ד סיון ה´תשס"ז  
כ"ד סיון ה´תשס"ז  

רק צריך ת'קצב
להזיז את הידיים
לשיר מהר בעצב
ולשכוח בינתיים
יו יו אוסנתי גרוב
כ"ד סיון ה´תשס"ז  
ראפ...???? / אורח/ת בביכורים
אתה רציני...??
זה ממש לא, וזה ממש מחייך אותי לחשוב על זה ככה.

אוסנתי.
כ"ד סיון ה´תשס"ז  

אני שמח שחויכת, זה מספיק מיבחנתי.
פשוט הכל היה רציני ככה בתגובות ויש בשיר משהו מצוקתי כזה של שכונות
אז התחלתי לתופף אותו וזה זרם בחרוזים
לפעמים הקצב חזק מהעצב.
תמשיכי לכתוב אה..
כ"ו סיון ה´תשס"ז  
בס"ד
ועדיין אין לי רעיון לשיר תשובה :-|.
אבל יש דברים שאסור לדחוק .
א´ תמוז ה´תשס"ז  
איזה משפט יפה!
נחשוב עליו.
ח´ תמוז ה´תשס"ז  
תִּלְחַשׁ לִי, אַל תִּבְכִי הַלַּיְלָה
תִּצְעַק בי, לֹא כְּדַאי.

לצעוק בי בחושך ידיים מכסות על עיניים דומעות

זאת הדרך שלי לומר לך שזה הרגיש לי קרוב לתפילות שלי בחושך
י"ט תמוז ה´תשס"ז  
זה באמת כואב.

ברשותך, אדפיס ואשמור בקרבי.
י"ט תמוז ה´תשס"ז  
אבל המדפסת מקולקלת.
(אריאל, תודה על ההעלאה מתהום הנשייה.)

אוסנתי, שיר מיוחד מאוד. קודם כל, הקצב מאוד נעם לי, והוא מאוד מתאים לנושא, לדעתי. כמו שאמרו כאן - מזכיר שיר ראפ. אז אני לא חושבת שזה באמת מזכיר ראפ, אבל הקצב מתאים, וראפ הוא מין שיר רחוב שכזה, שאכן מתיישב היטב עם הנושא.

כמו לעז, גם לי הפריעו כמה דברים שלא ממש התיישבו לי, במיוחד בבית הראשון. אני לא יודעת אם המילה און מתקשרת לנושא בצורה מתאימה. לי זה נשמע יותר כמו מין משחק מילים שלא באמת מתאים.
הנושא עצמו יפהפה ונוגע ללב, ולדעתי הוא מועבר היטב בשיר. הכי הכי צבטו בי השורות "תִּלְחַשׁ לִי, אַל תִּבְכִי הַלַּיְלָה / תִּצְעַק בי, לֹא כְּדַאי."
הניגוד החריף בין הביחד המחמם הזה לבין העצב הבודד שזורם מהשיר.

השורות האחרונות אכן מאכילות בכפית, ובד"כ אני מעדיפה שירים שלא מאכילים בכפית, אבל כאן זה נעשה בצורה נעימה, עדינה ורגישה, ולכן זה מוסיף, לדעתי.

(אגב, טעות הניקוד עוד לא תוקנה. לעולם לא מאוחר...)
י"ט תמוז ה´תשס"ז  
וואוו...זה מה שנקרא שיר לפיצוח...נראה לי בינתיים פיענחתי רק חלק מהדברים...אז אני עוד אחזור לפה...

שיר עוצמתי, חזק, ונוגע אהבתי את התיאורים... יפה מאוד!!
כ´ תמוז ה´תשס"ז  
בס"ד
http://www.kipa.co.il/bikorim/show_art.asp?id=38891

[בתקווה שהקישור כאן יעבוד]

תודה על התגובה שלך
תודה על השיר הזה

תודה
י"ג תשרי ה´תשס"ח  
וואו.
כ"ב תשרי ה´תשס"ח  
ט"ו אדר ב´ ה´תשס"ח  
שיר קשה, כואב, נוקב.
מלא בפנינים ובתיאורים נהדרים. וכן כל השיר כולו מתנגן שכזה, נהדר.
הסיום דוקר בדיוק במקום הנכון. שיר מצוין.
י"ג תמוז ה´תשס"ח  
כל מי שחשב את השיר הזה למשהו שניתן לראפרפ:
לא יודע, אני שומע בראפ בעיקר בומבסטיות, מילים גדולות וריקות. זה כל כך ההיפך ממה שכתבה לנו כאן אוסנתי. כל כך ההיפך.
אגב, אני חשבתי את האוני הזה ל-היות אני.
אוסנתי, כתבתי לך על השיר הזה במסרישי.
כואב לי.
 
כיפה בפייסבוק כיפה בטוויטר תוסף חדשות כיפה לכרום כיפה מאחורי הקלעים אפליקציית חדשות כיפה לאיפון אפליקציית חדשות כיפה לאנדרואיד