המלצת העורכים
בנושא
בכרם
חדשות
 
בְּרׁאשׁ הַשָׁנָה/ ספר הַזִיכְרונות / מתן25
בביכורים מאז ח´ תשרי ה´תשס"ו

 

בְּרֹאשׁ הַשָׁנָה/ ספר הַזִיכְרוֹנוֹת

 

בְּכוֹבֶד רֹאשׁ פּוֹשֵׁט רַגְלַי פְּנִימָה

יוֹשֵׁב עַל כִּסֵּא כְּבוֹדוֹ

 

הוּא מַשְׁקִיף עַלַי מִמְּעוֹן קוֹדְשׁוֹ

עוֹטֵף בְּלָבָן אֶת חָפוּי הָרֹאשׁ

הָעוֹבֵר לְפָנָיו כְּבֵן מָרוֹן

 

מְסַמֵּר שַׂעֲרוֹתָי

סוֹרֵק בְּשָׂרִי בְּמַסרֵקוֹת שֶׁל בַּרזֶל

 וּמוֹרָא עוֹלֶה עַל רֹאשִׁי

 

לְפָנָיו אֶשְׁפּוֹךְ שִׂיחִי, צָרָתִי לְפָנָיו אַגִּיד

וְהוּא- מֵבִין וּמַאֲזִין, מַבִּיט וּמַקְשִׁיב

 

בְּמִידַת הַדִּין אוֹחֵז בְּיָדוֹ

פּוֹתֵחַ אֵת סֵפֶר הַזִיכְרוֹנוֹת

מַכֶּה בְּאֶגְרוֹפוֹ עַל רׁאשׁ, שֶׁגָּרַם לַחֵטְא, רָצוֹא וָשׁוֹב, שׁוּבוּ וְאָשׁוּבָה

וּפוֹסֵק וְקוֹרֵע וְגוֹזֵר

לא חוֹשֵׂךְ שִׁבְטוֹ

 

מְשַׁרֶשׁ שׁוֹרָשִׁים, מַכְנִיעַ שְׂעָרוֹת

מְנַתֵּץ סִיסְמָאוֹת נְעוּרִים, נֶצַח

 

מַחְלפוֹת רֹאשִׁי נִקְטָפוֹת בֶּאִיבַּן

מוֹרִידוֹת בְּיָּגוֹן פִּיסוֹת זִיכָּרוֹן חוֹלְפוֹת

 

חוֹתֵך קִצְוָוה, בְּקֶצֶב רַצְחָנִי

מְקַצֵּץ בְּקוֹפִיץ חֲטָאִים כָּשַׁנִים, כְּשֶׁלֶג מַלְבִּינִים

 

וּבֵן לָ' לְכֹחַ

צוֹפֶה בְּהִידַלדְלוּת הַמׁחַ

מְחַפֵּשׂ תְּשׁוּבָה לְהַעֲבִיר אֶת רוֹעַ הגּזירה

וּבֶלִבִּי תְּפִלָּה זָכָּה לְמַצְמִיחַ יְשׁוּעָה- שֶׁלֹּא אֶשָּׁאֵר קֵירֵחַ מִכָּאן וּמִכָּאן

 

 



ראש השנה

© כל הזכויות ליצירה שמורות למתן25
חתום מנוי על היוצר       עשה /בטל מנוי
שלח לחבר   הדפס יצירה   שמור
הוסף לרשימת היצירות שאהבתי


שלח מסר ליוצר דרג יצירה הוספת תגובה
 
 
ח´ תשרי ה´תשס"ו  
בס"ד

אני חייב לציין שגם בקריאה חוזרת אני לא ממש מצליח להבין את הכל ואת ההקשרים.

[כנראה שאנחנו דומים במשו - שנינו לא מובנים עד הסוף לקורא מן הצד (-:]

אהבתי מאד את ההסתכלות הרחבה שגורמת לך להכניס לשיר את הרחבות של היהדות החל מכיסוי הראש דרך הנזיר ומותו של רבי עקיבא ממשיך בחובת האב
ח´ תשרי ה´תשס"ו  
בס"ד

בחובת האב לבנו ובאותו קופיץ הזכור לנו מקרבן הפסח ומסיים באותה אמירה מהגמרא - זקנה מלקטת לו שחורות וצעירה מלקטת לו לבנות.

אני אתייחס רק לנקודה אחת מני רבות שמצאתי בשירך, לנקודה שדיברה אלי כרגע במיוחד.

בימים של חשבון נפש העבר מחייב אותנו אך גם ההסתכלות לעתיד. אנחנו מנסים ללמו
ח´ תשרי ה´תשס"ו  
ד מנסיון העבר ולכפר על חטאי העבר אך בו בזמן אנו מחוייבים ליישר את דרכנו לעתיד ולבדוק האם הכיוון תואם את המטרה, כך גם הזקנה והצעירה מלקטות זו את שאריות חברתה. אם לא נדע למצוא את עצמנו על הקו הישר שבין העבר לעתיד באמת נצא קרחים מכאן ומכאן אך אם נדע למצוא את מקומנו ולכוון את עצמנו נכון בהתאם לעבר על חטאיו ובכיוון העתיד ללא הרבב, בתשובה שלמה, נוכל להמשיך ולהתקיים.
על כך אנחנו צריכים לישא תפילה - שנדע לכוון את עצמנו טוב יותר השנה.

יובל.
ח´ תשרי ה´תשס"ו  
הולך לאורך כל השיר.
מחלפות ראשו (מאנעים זמירות)
מסמר שערות,
מסרק
משרש שורשים (שורשי שיער?)
...
אני רואה פה כאילו השוואה בין פעולת הספר (תספורת) לבין התחטאות מהחטא.
וזה יפה מאוד.
אהבתי!
ח´ תשרי ה´תשס"ו  
השיר עמוק, ואני הקטנה לא מבינה עד הסוף כל דבר ודבר.
התחבר לי עם התקופה, עם הזקנה ועוד.
שמחתי לקרוא.
וגמר חתימה טובה.(שלמייטב הבנתי גם קשור לשיר...)
ח´ תשרי ה´תשס"ו  
מוטי, ריגשת אותי מאוד.

תחושות קשות העברת כאן, במילים משוננות, שמנסות להתרכך, אני חושבת.

אני מאחלת לך שנה שתצמיח ישועה.

ואם הבנתי נכון [הבנתי?], מגיע לך מזל טוב?

מחול.
שולחת חיבוק וירטואלי.
ח´ תשרי ה´תשס"ו  
חפוי ראש למולו, נסרק במסרקות מבטו, שופך שיחתך לפניו -
והוא "מֵבִין וּמַאֲזִין, מַבִּיט וּמַקְשִׁיב" כאב אוהב ללא גבול,
והוא מסיר ללא רחם את כל הטומאה שצמחה בך: "מְשַׁרֶשׁ שׁוֹרָשִׁים ... מְקַצֵּץ בְּקוֹפִיץ חֲטָאִים כָּשַׁנִים" עד... "כְּשֶׁלֶג מַלְבִּינִים"
ובאפיסת הכוח והמוח שנותרת,
ח´ תשרי ה´תשס"ו  
חפוי ראש למולו, נסרק במסרקות מבטו, שופך שיחתך לפניו -
והוא "מֵבִין וּמַאֲזִין, מַבִּיט וּמַקְשִׁיב" כאב אוהב ללא גבול,
והוא מסיר ללא רחם את כל הטומאה שצמחה בך: "מְשַׁרֶשׁ שׁוֹרָשִׁים ... מְקַצֵּץ בְּקוֹפִיץ חֲטָאִים כָּשַׁנִים" עד... "כְּשֶׁלֶג מַלְבִּינִים"
ובאפיסת הכוח והמוח שנותרת,
ח´ תשרי ה´תשס"ו  
כל כולך מחפש, משווע, מתחנןלתשובה...

ואז באה אותה שורת חסד נפלאה מכל, תפילה זכה,נפלית אמיתית "לְמַצְמִיחַ יְשׁוּעָה" שמאירה את כל השיר באור אמונתה, כנותה
תקוותה, פותחת שעריך למרום אל התשובה האמיתית, המזככת
- אליו. לישועתו שבוא תבוא ללבך.

מרגישים חזק את מילותיך בוקעות משוועות מת
ח´ תשרי ה´תשס"ו  
חננות ממעמקי תחתיות לבך, לתשובה ולישועה.
הכתיבה מאוד עמוקה, כנה, כה מיוחדת, כה עזה עוצמתית, כה חודרת ללבי.
התיאורים של המפגש עם האל, וכל מעשיו לטהרך - פשוט מדהימים בדימוייהם הנוקבים העזים שחולפים כמחזה מול העיניים, מוארים באור בהיר, חריף, חי כלכך.

יצירה כה מיוחדה, נפלאה, נפלית ומעוררת לתשובה אמיתית!

ועוד הערה קטנה... תמיד טוב לזכור שאלוהים הוא אהבה,וכל שעושה לך, נעשה באהבתו האינגבולית אליך.

שנה טובה לך
ט´ תשרי ה´תשס"ו  
כולם כתבו תגובות ארוכות והיה להם הרבה מה להגיד...

אני פשוט אהבתי נהניתי לקרוא את הכתיבה שלך. תודה.
ט´ תשרי ה´תשס"ו  
מקבל משמעות חדשה ב"מחלפות ראשך"...

ואולי,
התלתלים יתחלפו,
והבגדים ילבינו [ולא השערות...],

בן 30 לכוח -
להיולד מחדש...

זו חליפתי, זו כפרתי [כפרה שלי...],
זו תגובתי.
זה השיר עוד מעט ירד לתהום הנשיה [מחוץ "למומלצים"],
ואתה תכנס לחיים טובים ארוכים ולשלום...
ממנ
ט´ תשרי ה´תשס"ו  
י
חיים [צבי],
או לפחות חצ"י.
י´ תשרי ה´תשס"ו  
כמה וכמה דברים בשיר, אבל הכי בוער לי להבין את פשר השורה הראשונה בבית האחרון -
מזה בין ל' לכח? לא נפלה שם איזה אות?
בכל מקרה, זה שיר ממש יפה, שאני צריך לשוב ולהתעמק בו.
י´ תשרי ה´תשס"ו  
לא הכול צריך להבין, ניכר ששפכת הרבה בשיר הזה, וממש הגיוני שיהיו דברים שיתפרשו לכמה פנים או שלא יובנו כלל.
אני דווקא התחברתי, גם כשפחות הבנתי, והצטערתי שלא קראתי לפני החג.
הפרספקטיבה שבחרת מוצאת חן בעיניי.
מין מבט מלמעלה למטה, כלפיך.
אהבתי מאוד את המשמעות הכפולה-סמויה ב"מורא עולה על ראשי"
י´ תשרי ה´תשס"ו  
!
יופי של דבר, במיוחד אחרי "סורק את בשרי.."
פתקא טבא!
י"ג תשרי ה´תשס"ו  
אבל אם זאת,
אני מאד התרגשתי.
הרבה רגשות נחשפו כאן,
והרבה מהרצוא ושוב של ימי אלול.

השיר מבטא המון טוב,עם כל העצב שבו.
יש לך הרבה טוב ונשמה ענקית מוטי.
ואם אני זוכר נכון וגם כתוב פה,מזל טוב...

(וסליחה על האיחור בתגובה, הייתי בישיבה עד מוצאי יוהכ"פ)
 
כיפה בפייסבוק כיפה בטוויטר תוסף חדשות כיפה לכרום כיפה מאחורי הקלעים אפליקציית חדשות כיפה לאיפון אפליקציית חדשות כיפה לאנדרואיד